Nakon tri godine sanacijskih i drugih radova, tvrđava sv. Nikole na ulazu u šibenski kanal od ovoga će vikenda biti ponovno otvorena za posjetitelje. Ne znači to, međutim, da će je se moći posjećivati na divlje kao i dosad, kako i kada kome padne na pamet, niti to znači da je mletačka utvrda pod zaštitom UNESCO-a danas u bitno drugačijem stanju nego što je to bila prije zatvaranja za javnost i da treba očekivati uređenu tvrđavu poput onih kopnenih sv. Mihovila i Baronea umreženih u Tvrđavu kulture.
Do tvrđave sv. Nikole moći će se doći samo brodom i to ne bilo kojim nego jednim jedinim turističkim brodom koji će u intervalima od dva i pol sata kretati sa šibenskog mula Krka, za sada četiri puta, a u špici turističke sezone pet puta dnevno.
Na brodu će biti i turistički pratitelji koji će pričati priču o povijesnim zanimljivostima tog UNESCO-va spomenika, a posjetitelje će odmah na brodu opremiti i tabletima s aplikacijom napravljenom za obilazak i upoznavanje tvrđave.
Cijelo to iskustvo vožnje brodom kroz šibenski kanal i obilazak tvrđave uz stručno vodstvo i korištenje multimedijalnog višejezičnog vodiča košta 130 kuna. Svim drugim brodovima pristajanje uz tvrđavu je zabranjeno, kao i pokušaji da se venecijanskoj fortifikaciji priđe kopnenim putem i popne uz pomoć penjačkih vještina i građevinske skele.
Sve to osmislila je i organizirala Javna ustanova Priroda Šibensko-kninske županije koja upravlja tvrđavom u paketu sa zaštićenim prirodnim područjem kanala sv. Ante odnosno njenom valorizacijom, što će reći uprezanjem u turističke svrhe i mogućnostima da se od spomenika koji vapi za sanacijom i u stanju u kojemu jest nešto i zaradi.
Prijevoz za Javnu ustanovu obavlja privatni prijevoznik odabran na javnom natječaju, a angažiranje te usluge i strogo kontrolirano posjećivanje objašnjeno je uskim mulom i velikim prometom brodova kroz kanal odnosno UNESCO-vim zahtjevom da se točno zna kako se spomenik posjećuje i koliko ljudi to čini.
Tvrđava sv. Nikole danas je u sličnom stanju u kojem je bila i prije tri godine – oronula, išarana grafitima i obrasla u korov. Od konkretnih vidljivih radova nije napravljeno puno. Rekonstruirano je i sanirano pristanište sa pristupnom drvenom rampom, popravljene ograde oko ventilacijskih otvora na gornjem platou i postavljene pristupne točke za korištenje multimedijalnog vodiča.
Ima na tvrđavi i građevinskog otpada, a u oči bode i izraslo raslinje, kao i priručna ograda od armaturne žice koja je vjerojatno tu kako bi spriječila pristup ilegalcima sa kopnene strane i pristup turistima koji su platiti ulaznice u manje sanirane dijelove tvrđave.
Ni građevinski alat i oprema skriveni po zakucima nisu baš neki prizor koji se uklapa u turistički obilazak za nemalu cijenu.
Radovi na pristaništu stajali su 1,3 milijuna kuna, radovi na unaprjeđenju sigurnosti 400 tisuća kuna, a u sanaciju, čišćenje i opremanje zapuštene UNESCO-ve ljepotice kao i u radove nužne za sigurnost posjetitelja u tri je godine ukupno uloženo pet milijuna kuna, od čega četiri iz proračuna Šibensko-kninske županije, a ostatak iz proračuna Ministarstva kulture.
-Nakon uloženih pet milijuna kuna za sanaciju štete, slijedilo je osmišljavanje sustava organiziranog posjećivanja, što smo dužni prema smjernicama UNESCO-a sukladno proglašenju, ali je istovremeno i nužno radi sigurnosti posjetitelja, zaštite spomenika kulture i kvalitete doživljaja. Zato će se ove godine tvrđavu posjećivati isključivo organiziranim brodskim prijevozom sa šibenske rive. Program posjeta traje dva sata i uključuje atraktivnu brodsku vožnju kroz šibenski kanal i obilazak tvrđave uz pratnju educiranog osoblja i multimedijalni vodič. Ulaznice se mogu kupiti na prodajnom mjestu na šibenskoj rivi i putem interneta. Za poduzetnike u turizmu razvili smo i posebni partnerski program suradnje, a domaćim posjetiteljima omogućit ćemo besplatan posjet u prvim danima rada – rekla nam je Anita Babačić Ajduk, ravnateljica Javne ustanove Priroda Šibensko – kninske županije, dok smo u društvu kolega novinara isprobavali sustav organiziranog posjećivanja odnosno medijski sudjelovali u dvosatnom vođenom programu obilaska zaštićenog lokaliteta.
Kada bi tvrđava sv. Nikole mogla biti obnovljena, e to za sada ne zna nitko. Ono što se zna jest da je za izradu projektne dokumentacije Europska unija odobrila 2,6 milijuna kuna i da u Javnoj ustanovi Priroda Šibensko-kninske županije smatraju kako je to garancija da će biti odobrena i sredstva za radove te da se natječaj za taj europski novac očekuju krajem godine.
Zna se i da se kreće sa uređenjem posjetiteljskog centra u uvali Minerska i da je za to već osigurano europskih 26 milijuna kuna, da bi otvorenje trebalo biti 2021. godine te da bi u okviru tog projekta trebalo i omogućiti pristup tvrđavi sa kopnene strane. Od ove subote na tvrđavu će se, ponavljamo, moći isključivo organiziranim turističkim brodom po cijeni od 130 kuna. U subotu će biti upriličeno svečano otvorenje neuređene tvrđave. U Šibenik tim povodom stižu i visoki uzvanici na čelu s ministricom kulture Ninom Obuljen Koržinek.