Neovisni novinarski portal
22.3.2025.
POLITIKA / šibenik
Poljana 1960. godine (foto Wikipedia)

Doviđenja Poljana:
Glavni trg se zatvara na 700-ak dana radi podzemne garaže

Poljana 1960. godine (foto Wikipedia)

Poljana, srce Šibenika, sljedeće dvije godine će biti nepristupačna, raskopana i zakrčena. Kako javljaju iz Grada Šibenika, s obzirom na najavljeni početak radova gradnje podzemne garaže ispod Poljane Gradski parking d.o.o. obavještava sve građane i korisnike parkirališta da će parkiralište na Poljani biti zatvoreno za sve korisnike počevši od srijede 26. rujna 2018. od 14.00 sati.

To znači kako od danas poslijepodne pa sve do ljeta 2020. godine (ako bude sreće) Poljana dulje vrijeme neće biti niti omiljeno šetalište Šibenčana, što je bilo stotine godina, a niti parkiralište, u što je pretvorena posljednjih desetljeća odlukama lokalnih vlasti, a bez odobravanja savjesnih stručnjaka iz područja arhitekture i urbanizma, te glavnine građanstva.

Umjesto toga će biti gradilište podzemne garaže, zbog kojega će pješaci i vozači oko 700 dana, ako sve bude išlo prema zamišljenim planovima, morati zaobilaziti taj središnji gradski trg.

– Mole se građani da uklone svoja vozila najkasnije do četvrtka 27. rujna 2018. do 14.00 sati ili će u protivnom biti uklonjena Pauk službom. S početkom radova postavit će se ograda i osiguranje gradilišta te dvije toranjske dizalice. Izvođač će dopremiti mehanizaciju i strojeve za iskop, a radi sigurnosti će za vrijeme trajanja radova biti zatvorena gornja etaža Perivoja Roberta Visianija (Đardina) – stoji u obavijesti na internetskim stranicama Grada Šibenika.

Poljana, dok nije bila parkiralište

Zanimljivo, premda je jedan od nositelja projekta na koji će se navodno potrošiti 59,8 milijuna i gradska tvrtka Gradski parking, na njezinim internetskim stranicama ni jutros nije bilo nikakve obavijesti kako vozači trebaju napustiti njihov parking, te kako se na njihovom parkingu za par sati više neće moći parkirati, odnosno kako će im u protivnom automobile prisilno odvesti služba ‘pauk’. Valja se toplo nadati kako sličnu savjesnost i ozbiljnost prema građanstvu i korisnicima njihovih usluga neće prikazati i u narednim godinama, u operacionalizaciji ovog glomaznog projekta usred grada, kada Šibenčani i brojni turisti mogu očekivati značajne promjene u svakodnevnom životu i prometne teškoće prouzročene spomenutim radovima.

Ipak, na njihovim stranicama se može doznati neke pojedinosti o tom  projektu, pa tamo piše kako se planira gradnja troetažne podzemne garažete kako je predviđeno 256 parkirnih mjesta, dok će gornji plato samog trga biti upotpunjen različitim sadržajima i mjestima okupljanja uz prezentaciju arheološke baštine.

U brojnoj dokumentaciji na stranicama GP-a može se, uz ostalo, naći i sljedeća rečenica:

– Prije početka radova na izvedbi građevinske jame, zbog vrlo zahtjevnog zahvata, izvođač je obavezan izraditi snimku postojećeg stanja okolnih zgrada – Hrvatskog narodnog kazališta i gradske knjižnice Juraj Šišgorić te po potrebi i ostalih susjednih zgrada koje odredi izvođač…

To bi značilo kako tek sada predstoji provjera hoće li teški iskopi na Poljani eventualno ugroziti stabilnost dvije susjedne spomenute građevine, odnosno postoji li bojazan da se zbog radova sruše gradska knjižnica i kazalište. Nadalje, izvođaču radova je data slobodna volja da sam po svom nahođenju provjeri, ako želi, hoće li radovi možda ugroziti i druge susjedne zgrade, poput škole, gradske uprave itd. Zbog bivšeg kina Tesla se više ne moraju brinuti, jer je ono nedavno već srušeno po nalogu poduzetnika J.S. Jollyja.

Što motorizirani Šibenčani i turisti mogu očekivati?

– Radovi će zahvaćati kompletan gradski trg, te dio ceste u kontaktnoj zoni gradskog trga koji vodi u desno skretanje prema Obali, tj. jedan (rubni) prometni trak Ulice Kralja Zvonimira počevši od Hrvatskog narodnog kazališta i nastavljajući se u Ulicu Vladimira nazora do Perivoja Roberta Visianija, uključivo prometne otoke na raskrižju bit će sastavni dio gradilišta. Za svo vrijeme trajanja radova biti će postavljena privremena regulacija prometa koja će omogućiti cestovni promet u svim smjerovima- javljaju iz Grada Šibenika.

Pješaci će također morati mijenjati svoje pješačke navike i uobičajene koridore kretanja. Bit će zapriječen i glavni ulaz u knjižnicu, najaktivniju gradsku kulturnu ustanovu.

– Pješački koridori i pješački prelazi koji vode preko Poljane će se ukinuti te pomaknuti kroz središnji dio Perivoja te kroz ulice okomite na Zagrebačku ulicu (Masnu ulicu). Ulaz u Gradsku knjižnicu Jurja Šižgorića će biti omogućen sa bočne strane, iz Ulice biskupa Fosca. Dostava i pretovar robe unutar starog grada će se obavljati alternativnim pravcima u dogovoru s Gradskim parkingom – javljaju iz Grada Šibenika.

Poljana u jednom trenutku kada na njoj nije bilo automobila (foto Tris/J. Krnić)

Aktualne vlasti tako kreću u spomenuti projekt koji će dodatno intezivirati promet u središtu grada, iako je bilo dobronamjernih upozorenja ljudi od struke i poznavatelja suvremenih urbanističkih trendova u uređenim državama i gradovima kako promet motornih vozila treba izmještati iz centra, a ne ga dodatno stimulirati izgradnjom podzemnih garaža.

Iako je namera uređenja Poljane u budući trg slobodan od automobil pohvalna, kao i želja da se stvaranjem novih parkirnih mjesta omogući dodatna tzv. revitalizacija gradske jezgre, nije jasno hoće li ona, posebice zimi, biti ostvarena gradnjom te garaže. No nije bilo previše mara za takva mišljenja, kao ni upozorenja na dugotrajnost i kompleksnost radova u osjetljivom gradskom tkivu, ugrozu od mogućih oborinskih voda itd.

Pažnja se nije obratila ni na neke prijedloge da se sličan projekt ostvari na rubnim dijelovima grada, primjerice na području bivšeg TEF-a, gdje bi izgradnja montažnih višeetažnih garaža bila znatno jeftinija. Time bi se usput smanjile gužve u prometu u središtu grada, smanjilo zagađenje ispušnim plinovima, a turiste ionako navikle na slična inteligentna prometna rješenja bi se s takvih parkirališta u središte prevozilo, primjerice, električnim autobusima, čija bi nabavka zajedno s gradnjom montažnih parkirališta možda bila  jeftinija od gradnje troetažne garaže na koju će se utrošiti oko 60 milijuna kuna.

Ako ne bude nepredviđenih troškova, kakvi se u našoj domaćoj hrvatskoj praksi u slučajevima projekata koji se plaćaju javnim novcem gotovo redovito mogu – predvidjeti.

Šibeniče, ti si parkiralište, parafrazirajmo jednu lokalno popularnu pjesmu.

Poljana 1960. godine (foto Wikipedia)

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI