Sjećanje na jedan od posljednjih nastupa Esme Redžepove, održanom 16. srpnja ove godine, na OFF jazz & blues festivalu u Šibeniku.
– …13… 14… 15… – brojali su u nevjerici organizatori ovogodišnjeg OFF festivala u Šibeniku ljude koji su izlazili iz kombija s makedonskom registracijom. A trebalo ih je biti samo 11. Točno onoliko koliko ih, uostalom, i stane u kombi. Esma Redžepova i njezin bend stigli su dan ranije s četiri osobe viška. Troškovi organizacije, ionako već astronomski, naglo su skočili, a još veći problem bio je gdje naći četiri dodatna slobodna kreveta u Šibeniku usred srpnja.
Ilija nas je umirivao, dogovor je bio da neki dijele krevet. Ilija je menadžer, predstavlja se kao Ilija Menadžer, a pravo mu prezime nikad i nismo saznali. Došao je dan prije svih ostalih kako bi ispitao teren, provjerio hotelsku sobu za Esmu, opipao puls publike na prvom danu OFF-a kada je nastupala Tamara Obrovac i s organizatorima dogovorio detalje.
– Majka i njezina asistentica su odustale od leta avionom, stižu zajedno s bendom u kombiju – bila je jedna od dobrih vijesti koju je donio. Dvije avionske karte manje. Esma je Majka, za sve njih. I za Iliju i za šofera kombija, a nekim članovima i doslovno – oni su jedni od tih 47 sinova koje je usvojila, odgojila i odškolovala. – Jutros nas je zauvijek napustila velika Majka – napisao je jučer Ilija na svojoj Facebook stranici.
Humanitarka, UNICEF-ova ambasaborica, dva ili tri puta umalo Nobelovka, velika Majka, nije bila pretjerano raspoložena nakon cjelodnevnog putovanja iz Skoplja za Šibenik. – Zašto se nismo odvezli ispred hotela? Kad se poslužuje ručak? – bila je čangrizava Majka. Organizatorima je samo još to nedostajalo; da im glavna i najskuplja zvijezda festivala bude nezadovoljna, dok su istovremeno bura i kiša ozbiljno prijetili da se otkaže drugi dan OFF-a. A baš to se kasnije i dogodilo, čime se srušila teorija direktora festivala Voje Markovića da trećeg vikenda u srpnju u Šibeniku nikad nije pala kiša. Članovi Kriesa su, nakon devet sati putovanja i borbe s gužvama i burom po autoputu, došli u Šibenik praćeni kišom i vjetrom koji je kovitlao stolice na trgu ispred OŠ Fausta Vrančića. Uvjeti nemogući, večer otkazana.
Esma nije izlazila iz svog luksuznog hotela u centru grada. Ne zbog statusa zvijezde, već zbog onemoćalih nogu. Ručak su joj nosili u sobu, ispunjavali sve njezine brojne zahtjeve, bila je tretirana kao kraljica. Što je, uostalom, još od albuma „Queen of Gypsies“, i bila. Baš je zato i nemali šok bio kada su na messengere organizatora, usred večere s Kriesom, počele stizati fotografije iz birtije na rubu grada. Majka i Kraljica nastupila je na otvorenju pizzerije, koju navodno drži sin njezine prijateljice. Dan prije nastupa na OFF-u. Ispred novinara i probrane publike.
Ilija nije bio tamo. I dan danas se valjda kune da nije imao ništa s tim. Nitko u to tada nije htio povjerovati, pogotovo direktor festivala koji je, po kiši i buri, morao ishodati po šibenskoj rivi deset krugova kako bi pronašao razlog da ostane normalan. OFF festival, jubilarni deseti i najskuplji dosad, bio je pred potpunim raspadom.
Krizni stožer OFF-a i vođe puta makedonskog izaslanstva sjeli su ujutro na terasu ispred hotela da stave karte na stol. Službena verzija bila je ova: Esma i bend bili su pozvani na večeru u pizzeriju, nitko nije spominjao nastup. Na to su ih nagovorili kad su već došli. Ispričavaju se i obećavaju da će navečer na OFF-u rasturiti.
Organizatori su službenu verziju prihvatili, iako u nju nisu povjerovali ni sekunde. Uostalom, tko ide na večeru s instrumentima? No, Ilija je menadžer stare škole, prepredeni lisac koji uvijek zna reći pravu riječ i uvući se pod kožu. Ostao je, bez obzira na sve, u dragom sjećanju OFF-ovcima. Isprika je prihvaćena, jer dan nakon otkazane večeri festivala nije bilo smisla riskirati da se Esma i ostatak ekipe ljutito pokupe u kombi i odu. Ilija je tada bacio na stol još jedan adut iz rukava: – Slušajte, Esma i bend pristali su, ako padne kiša, ostati još jedan dan više, odsvirati koncert i odmah otići za Skoplje, kako organizacija ne bi imala dodatnih troškova oko smještaja i hrane.
Pošten kada treba biti. Lukav po potrebi. Jedan od rijetkih menadžera koji se mjesecima nakon OFF-a redovito javljao organizatorima, nudeći pomoć i raspitujući se kako idu pripreme za iduću godinu. Stara škola.
Esmin backstage bio je improviziran u samostanu sv. Frane. Tamo ju je dočekao fra Ivan Bradarić, gvardijan koji je, dvije godine ranije kada je preuzeo dužnost u samostanu, bio oduševljen kada je shvatio da mu se u dvorištu održava jazz festival. I sam skladatelj, autor dva mjuzikla, pristao je na sve što su organizatori OFF-a od njega tražili, uključujući i posudbu franjevačkog zavjetnog pojasa za potrebe plakata. Plan je bio da se Esma tri puta tijekom koncerta presvuče u samostanu, no od toga se ipak odustalo. Noge su bile toliko slabe da joj se tih pedesetak metara činilo beskrajnima. Esma Redžepova odjenula je svoju najsvečaniju haljinu i prvi put u svojoj karijeri izašla pred šibensku publiku.
Nakon financijske dubioze nastale dan ranije, zbog otkazivanja druge večeri festivala, Esma je spasila OFF. Kiša nije pala, a puno gledalište nije ostalo imuno na „Đelem, đelem“ i „Čaje šukarije“. Rasturili su, kako su i obećali.
Jutro kasnije, Ilija je imao još jedan posljednji zadatak – kupiti petnaest bureka prije odlaska na 16-satno putovanje u Skoplje. Esma je usput u antikvarijatu kupila sliku djevice Marije. – Uvijek kupim sliku kad sam prvi put u nekom gradu. Moja kuća je poput muzeja. Živim na brdu u središtu Skoplja, kuća se vidi sa svih strana. Turistički vodiči je uvijek pokazuju – pričala je Esma ovom novinaru dok je jela burek i čekala polazak. – Je li vam bio dobar koncert sinoć?
Bio je odličan. Esma Redžepova, Majka i Kraljica, umrla je jučer u Skoplju u 73. godini. S adrese OFF-a Iliji Menadžeru poslana je poruka sućuti. „Hvala vam. Ostat će nam svima u lijepim uspomenama. Bili ste divni domaćini, volio bih da se ponovo sretnemo. OFF je uvijek ON“, poslao je Ilija u inbox OFF-a. Teško ga je ne zavoljeti. Svemu unatoč.