Ulje je na vodi (ilustracija, foto Wikipedia)

Ulje je na vodi (ilustracija, foto Wikipedia)

Čak tri naftne mrlje zaplutale su jučer Jadranskim morem. Kako javljaju iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, Nacionalna središnjica za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) koordinirala je akciju uklanjanja više onečišćenja mora u dubrovačkom akvatoriju.

– Središnjica je zaprimila 5. srpnja u 13.00 sati posredstvom Županijskoga dojavnog centra 112 Split dojavu vezano uz uljno onečišćenje mora u dijelu korčulanskog akvatorija u Pelješkome kanalu te u području Neretvanskoga kanala za koje je dojavljeno kako se nošeno morskim strujama širilo prema Korčulanskome kanalu, o čemu je obaviještena Lučka kapetanija Dubrovnik, odnosno nadležna Lučka ispostava Korčula te Javna vatrogasna postrojba čije je plovilo specijalizirano za suzbijanje onečišćenja mora upućeno prema dojavljenim pozicijama – vele u MRCC-u.

‘Manje mrlje’ od kilometra dužine?

Ustanovilo se kako je prvo onečišćenje zahvatilo morsku površinu u blizini otočića Badija kod Korčule, dok je druga mrlja već otplutala do pozicije kod otočića Pločica u Korčulanskome kanalu. U jednom danu ‘tri mrlje na otoku sreće’, parafrazirajmo onu pjesmu o tri palme.

– Radi utvrđivanja točnih dimenzija onečišćenja te pronalska eventualnih dodatnih onečišćenja, MRCC Rijeka u koordinaciji sa Obalnom stražom RH u izviđanje dubrovačkog akvatorija uputila je zrakoplov tipa „Pilatus“ koji nije uočio tragove daljnjeg onečišćenja u Korčulanskome kanalu, dok je dojavio o dvije manje uljne mrlje, prva kod Sućuraja na Hvaru duljine oko 1 km te druga mrlja duljine oko 500 m kod Rta Osićac na Pelješcu – , a koje su također do tada u najvećoj mjeri evaporirale pod utjecajem morskih i zračnih struja. U kasnijim popodnevnim satima u Središnjicu je dojavljeno o još jednom manjem uljnom onečišćenju mora u lokalnoj marini u Korčuli, a koje su ubrzo lokalizirali i sanirali komunalni djelatnici iz Korčule, napominju u MSCC-u.

Nadalje, u MSCC-u su radosno javii i kako je jedno od onečišćenja ‘uzrokovalo istjecanje pogonskoga goriva „diesel“ tipa D2, koje se inače u kontaktu sa morem vrlo brzo raspršuje i razgrađuje, tako da nije postojala opasnost od težega onečišćenja mora i morskog okoliša’.

Evaporirala riječ ‘more’

U drugom slučaju su istakli kako se mrlju ‘uspješno tretiralo kemijskim disperzantima, dok je druga uljna u najvećoj mjeri evaporirala, što će reći: isparila.

Inače, ovaj slučaj uzrokuje zebnju na samu pomisao što bi se dogodilo u slučaju nekog većeg potencijalnog zagađenja mora, posebice od strane zamišljenih naftnih bušotina i platformi.

Koliko kilometara mora imati naftna mrlja u promjeru da bi ju se proglasilo ‘velikom’ i bi li brod lokalnih vatrogasaca bio u stanju ‘kemijski disperzirati’ te veće mrlje ili bi se tek s obale čekalo da – ‘evaporiraju’?

Na kraju, u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture ističu i kako djelatnici Lučke kapetanije provode istragu o uzrocima onečišćenja mora na navedenim pozicijama. Bit će zanimljivo pričekati rezultate istrage, u slučaju da ikada bude utvrđeno tko je zagadio more.

Inače, do prije nekoliko godina se to ministarstvo zvalo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, no iz nekog razloga je iz naziva ‘evaporirala’, odnosno isparila riječ – ‘more’.

Oglas