Sve je, dakako, po zakonu. No zakon je – što je teza koja se u slučaju ZAMP-a godinama proteže – nelogičan, nesuvisao, netransparentan i nimalo ne olakšava život promotorima, glazbenicima i kulturnim djelatnicima.
Zadaća HDS-ZAMP-a, sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima prvenstveno je zaštita autorskih prava glazbenika, a dostavljanje popisa izvedenih djela omogućuje pravednu raspodjelu uplaćene autorske naknade.
Navedena napomena stoji uglavnom na kraju svakog e-maila kojeg šalju iz ZAMP-a, kontroverzne institucije u kojoj vole isticati da se njihovo poslovanje temelji na zakonima RH, pravilima Međunarodne konfederacije društava autora i skladatelja (CISAC), Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo (WIPO) te UNESCO-a. No, u stvarnosti se većina glazbenika i autora, promotora, organizatora priredbi, vlasnika radiopostaja i ugostiteljskih obrta pita čemu uopće služi ZAMP, čija prava štiti i od koga ih uopće štiti. Komplicirana i nikad do kraja raspletena tema.
Čija se prava, dakle, štite na Šibenskom karnevalu, tradicionalnoj manifestaciji za koju je Grad Šibenik uredno zaprimio obrasce od ZAMP-a? „Skladbe koje su izvodile šibenska, zatonska i pirovačka limena glazba ili pjesme uz koje su plesala djeca iz vrtića?“, zapitala se Mirjana Žurić, pročelnica Ureda za društvene djelatnosti Grada Šibenika. „To je sve po zakonu, ali taj zakon je veliko opterećenje za Grad, a vjerujem da to nije samo slučaj sa Šibenikom. Veliki dio novca nam ode na ZAMP, a s tim bi sredstvima Grad mogao organizirati još koju manju manifestaciju. Ne zaboravite da Grad organizira Šibensko kulturno ljeto, zatim razne obljetnice poput proslave Nove godine, karnevalske povorke i slično. Plaćanje sve većih pristojbi ZAMP-u nam u tome nimalo ne pomaže.“
Zarada od karnevala je, dakako, nula kuna. No i za takve slučajeve postoji rješenje – prema novoj ZAMP-ovoj odluci, organizatori besplatnih koncerata platit će pristojbu ZAMP-u prema procjeni organizacijskog troška. Dakle, što veći troškovi koncerta, to veća isplata ZAMP-u. To što zarade nema, to je problem organizatora. Za koncert Nine Badrić, primjerice, Grad Šibenik prošle je godine platio nešto manje od četiri tisuće kuna pristojbe. Toliko je, naime, ZAMP procijenio da mu Grad duguje i to uz napomenu da je to račun s popustom, jer je Grad Šibenik redoviti platiša.
Iz splitske poslovnice HDS-ZAMP, odakle je na adresu Grada Šibenika i stigao zahtjev za naplatu Karnevala, nisu nam htjeli komentirati taj posljednji slučaj. „O tome možemo samo s organizatorima Karnevala.“
Autorska prava siva su zona na globalnoj razini. U vremenu kada i sami glazbenici sve više objavljuju albume na internetu i nude ih na besplatni downolad, a muzika, filmovi i radiopostaje dostupne su preko mreže na svakom kutku zemaljske kugle, institucija zaštite autorskih prava teško da će preživjeti u okvirima kakve je danas sama izgradila. Dok se to ne dogodi, postoji rješenje – Branimir Štulić javno se odrekao zaštite svojih autorskih prava te nije član nijedne organizacije na temelju koje bi ZAMP naplaćivao javno izvođenje njegovih pjesama. Pa neka se onda na svakoj manifestaciji u državi pušta repertoar Azre. Možda nam se popravi i ukupan nacionalni glazbeni ukus. I to potpuno besplatno.