Hrvatski MIG-21: lijepo ga je vidjeti na hrvatskom nebu, a manje lijepo u ukrajinskom hangaru

Hrvatski MIG-21: bolje da leti hrvatskim nebom, nego da je parkiran u ukrajinskom hangaru

Dio flote hrvatskog ratnog zrakoplovstva, borbenih aviona MIG-21, nalazi se i dalje u Ukrajini, u hangarima – na servisu. Premda su već trebali doletjeti natrag u matičnu Hrvatsku leteći zrakom ispravni i uglancani, to se još nije desilo zbog zavrzlama oko ugradnje navigacijskog sustava. A na to su se još nadovezali neredi u Ukrajini, a potom i aktualni ruski vojni upliv na ukrajinskom teritoriju. Sve je to zabrinulo neke u Hrvatskoj, a koji su se zapitali: pa što će biti s našim zrakoplovima? Hoće li ikad poletjeti? Jesu li ugroženi zbog tamnošnje situacije? Je li iz Hrvatske opet bezveze ‘odletio’ veliki novac? Kako će se u međuvremenu štititi hrvatski zračni prostor? I tome slično…

Stoga je reagiralo Ministarstvo obrane RH, te se oglasilo priopćenjem ‘povodom aktualne situacije u Ukrajini i remonta MIG-ova koji se obavlja u toj zemlji, u remontnom Zavodu u Odessi’, a u kojem tvrde: situacija u Ukrajini trenutno ne utječe na remont MIG-ova.  Nadalje, pomoćnik ministra obrane za materijalne resurse Viktor Koprivnjak naglasio je kako ‘u ovom trenutku u Odessi nema nemira, situacija je tamo stabilna, a posao remonta MIG-ova  redovito se odvija’.

Hrvatsko nebo na čekanju

– U ovom trenutku nema razloga za prekidanjem posla remonta, a ukoliko se situacija pogorša, bit ćemo spremni reagirati na primjeren način. MORH s Ukrajinskom tvrtkom „Ukrspecexport” ima potpisan međunarodni ugovor, koji ima zaštitne mehanizme, između kojih i bankovnu garanciju. Ugovor je sklopljen u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi, a koji je temeljen na europskim direktivama. Između dvije kvalitetne ponude, ukrajinske i rumunjske, MORH se u srpnju 2013., kada je potpisan i ugovor, odlučio za 4 milijuna eura povoljniju ponudu, te za naše potrebe kvalitetniju – ukrajinsku ponudu. Ukrajinska tvrtka pri tome je dostavila sve dokaze o sposobnosti, a naši stručnjaci su se u to uvjerili prilikom posjeta remontnog zavoda u Odessi – rekao je Koprivnjak.

Oglas

Ali zašto već mjesecima kasni remont zrakoplova koji, prema uvriježenim vojno-sigurnosnim postulatima, imaju stratešku važnost u obrani suvereniteta i teritorijalnog integriteta neke države. Sudeći prema dosadašnjim pojašnjenjima, čini se kako je  sigurnost hrvatskog neba jednim dijelom ‘na čekanju’, trenutačno u rukama angažirane češke tvrtke kojoj je dužnost bila modernizirati zastarjele navigacijske uređaje u hrvatskim zrakoplovima. No, čini se da je posao zastao negdje ‘u oblacima’.

Leti i 2230 km/h (ako nije na servisu)

 

Česi imaju posla s ovim uređajima

Česi imaju posla s ovim uređajima

– U remontnom zavodu se osim remonta provodi i modernizacija, što obuhvaća  ugradnju i sasvim nove opreme, što je slučaj i s navigacijskom opremom, za koju je zadužena češka tvrtka ČLS. Prvi put u MIG-ove se ugrađuje sustav koji zahtijeva pretvorbu analognog signala u digitalni i sada se radi na integraciji tog sustava“  – kaže voditelj projektnog tima za remont MIG-ova, pukovnik Željko Šimić, nastojeći objasniti tehničke razloge kašnjenja povratka MIG-ova s remonta.

I na koncu, iz našeg ministarstva stiže zanimljiv zaključak: ‘Stav MORH-a ostaje isti, u Hrvatsku moraju doći apsolutno ispravni i sigurni borbeni lovci.’
 
Gle čuda, pa ne bi li bilo pomalo neobično da se nakon skupog višemjesečnog remonta natrag u Hrvatsku vrate nesigurne i neispravne karambolirane letjelice. Inače, prema prvotnom ugovoru, pet aviona je već odavno trebalo biti vraćeno sa servisa i modernizacije. Nadalje, ukoliko Hrvatska uskoro ne kompletira svoju flotu, morat će s nekom susjednom državom sklapati ugovor o nadzoru nad njenim zračnim prostorom, kako  navode neki mediji izjave ‘visokopozicioniranih vojnih izvora’.

MIG-21, što je skraćenica od Mikojan i Gurjevič MiG-21, višenamjenski je nadzvučni zrakoplov s jednim mlaznim motorom koji može letjeti zrakom najvećom brzinom od 2230 km/h (ako nije na tlu na servisu). Prvi primjerak je proizveden u ondašnjem SSSR-u još prije 50-ak godina, a od tada naovamo ih je proizvedeno gotovo 12 tisuća komada, a letjeli su svuda po svijetu, najčešće nad državama koje su pripadale tzv. istočnom bloku i onima koje su bile pod vojnim i političkim pokroviteljstvom bivšeg SSSR-a.

MIG-21 u hangaru čeka servisere

MIG-21 u hangaru čeka servisere