Zahvaljujući dosadašnjem angažmanu, iskazanom znanju i sposobnosti, docent Nikola Mišković sa Fakulteta elektronike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu, postao je prvi koordinator projekta razvoja robotike u Hrvatskoj.
Naime, njemu i Laboratoriju za podvodne sustave i tehnologije (voditelj prof.dr.sc. Zoran Vukić) koji rade u suradnji s europskim partnerima, upravo je odobreno financiranje iz tzv. Sedmog okvirnog programa (FP7), odnosno riječ je o projektu CADDY koji je vrijedan 3,7 milijuna eura. Dakle, FER je dobio sredstva za još jedan značajni projekt, a njegov stručnjak, 31.godišnji doc.dr.sc. Nikola Mišković postao je koordinator ovog važnog projekta u Hrvatskoj.
Hrvatski istraživači „rame uz rame“ sa svjetskim kolegama
Projekt CADDY započinje već sa prvim danom 2014.g., a trajat će ukupno tri godine. Osim FER-a, na ovom projektu sudjeluje još šest europskih partnera: Consiglio Nazionale delle Ricerche iz Italije, Universtaet Wien iz Austrije, zatim sveučilišta Jacobs University iz Njemačke, Universtaet Wien iz Austrije, University of Newcastle Upon Tyne iz Ujedinjenog Kraljevstva, te ronilačka organizacija Divers Alert Network Europe Foundation-DAN Europe.
Roboti će prepoznavati gestikulacije ronioca
Projekt CADDY ima za cilj razvijanje kongitivnog autonomnog ronilačkog buddy-a. Naime, ronioci-rekreativci, tehničari i znanstvenici, rade u opasnom i slabo nadziranom sustavu u kojem i najmanje pogreške, tehničke smetnje ili jednostavno nedostatak nepažnje mogu dovesti do katastrofalnih posljedica. Stoga se i kroz ovaj, hvale vrijedan projekt, želi razviti nova tehnologija kako bi se smanjila mogućnost nastanka tragedija. Hrvatski stručnjaci dat će tako svoj golemi doprinos razvoju multikomponentnom robotskom sustavu koji će nuditi mogućnost učenja, interpretiranja i prilagođavaja ponašanju i fizičkom stanju ronioca. Bit će to, nema sumnje, inovativni koncept sastavljen od ronioca, autonomnog podvodnog robota i autonomnog površinskog robota.
Docent Nikola Mišković koji uz koordinaciju novog projekta CADDY koordinira i nacionalni projekt BICRO (Autonomous surface platform for diver navigation and monitoring) kadar je FER-a koji je na njemu diplomirao i doktorirao, a sada je zaposlen na mjestu docenta. Za portal TRIS pojašnjava ciljeve novog projekta:
‘Prvenstveno, cilj nam je razvijanje robotskog sustava koji će biti sastavljen od površinskog i podvodnog vozila koji će biti sposobni komunicirati s roniocem. Nadalje, želimo razviti pouzdani podvodni senzorski sustav koji će biti u mogućnosti prepoznati poziciju pa čak i gestikulaciju ronioca. Idemo i korak dalje razvijajući algoritme koji će omogućiti razumijevanje ponašanja ronioca, npr. interpretaciju svjesne i nesvjesne komunikacije. Takve algoritme navođenja i kontrole implementirat ćemo s roniocem kao djelom formacije. Ina kraju, naš je cilj postići prepoznavanje sekvenci gesta ronioca kako bi omogućili planiranje zadataka. Kroz ovaj projekt želimo ostvariti sve zadane ciljeve zajedno s našim partnerima, ali i ne samo to, već otići i korak dalje, odnosno želimo patentirati brojne male inovacije’, kaže docent Mišković.
Na upit da li se u svijetu rade isti ili slični projekti Mišković odgovara kako su dosadašnji europski projekti snimanja i razumijevanja ponašanja ljudi uglavnom bili orijentirani na detektiranje problema starijih i nemoćnih osoba, primjerice prilikom pada. Tako su neki od istraživača mjerili općeniti zdravstveni status (kardio-vaskularni sustav, aktivnosti mozga, motoričke sposobnosti, držanje, itd.) kao što se to radilo kroz projekt DAPHNET. U projektu RADHAR istraživači su koristili procjenu pozicije glave vozača kako bi razvili pomoćni vozački sustav. Zanimljiv je i projekt VANAHEIM na kojem sudjeluje Sveučilište u Beču, inače CADDY-ev partner, gdje se koristila pozicija tijela u kombinaciji sa socijalnim modelima kako bi se povećao nadzor napućenog sustava, u konkretnom slučaju – metroa. Inovacija CADDY projekta je što prvi tematiku detekcije ponašanja ljudi preko kamere mjeri u vodenom okolišu.
Čovjek i robot
Inače, tehnika interakcije čovjek-robot je vrlo aktivna u svijetu. Trenutačno je više aktivnih projekata od kojih bi izdvojio projekt CO3AUVS na kojem, također sudjeluje jedan od naših partnera-Jacobs University. Oni su koristili flotu vozila za praćenje ronioca i opskrbljivanje navigacijskih podataka.
Novina CADDY projekta, u odnosu na dosadašnje, bit će razvoj pratećeg površinskog vozila, ali i podvodnog asistenskog robota.
Pojašnjavajući kako je uopće došlo do zanimanja za ovu temu, docent Mišković kaže kako im je cilj bio prvenstveno identificirali specifična područja na kojima roboti mogu značajno poboljšati trenutačno stanje podvodnih operacija.
Tako smo zaključili, na kraju će naš sugovornik, kako ipak neke operacije još uvijek zahtjevaju rad ronioca, pa se kao idealno rješenje nametnula ideja kolaboracije robota i ronioca.