Ministar graditeljstva, prijevoza i infrastrukture Srbije Goran Vasić sazvao je u ponedjeljak izvanrednu konferenciju za novinare i objavio da će sutra i službeno podnijeti ostavku zbog tragedije koja se dogodila u Novom Sadu kada je pala betonska nadstrešnica na ulazu u zgradu željezničkog kolodvora, pri čemu je poginulo 14 ljudi a troje je u kritičnom stanju. No, Vasić nije priznao ni krivnju ni odgovornost, ostavku podnosi samo kao moralni čin, ali ne prihvaća krivnju za smrt 14 ljudi jer „nemamo ni trunku odgovornosti za tragediju koja se dogodila”, kazao je, naglašavajući da nijednu odluku koja je utjecala na projekt tijekom svoga mandata nije donio.
-Trpio sam uvrede onih koji misle da je nečija smrt i nesreća njihova šansa da se dočepaju vlasti. Trpio sam uvrede onih koji su se smijali zbog toga to sam gutao knedle i jedva izgovarao riječi tog strašnog dana na željezničkoj stanici u Novom Sadu jer sam prije toga vidio tijela. Kad su rekli da glumim, polazili su od sebe, oni bi tako -rekao je Vasić i zasuzio kao da je na setu, piše Index.hr.
No, njegova ostavka je itekako utemeljena, ako ni zbog čega a ono stoga što Željeznički kolodvor nakon obavljene rekonstrukcije nije dobio uporabnu dozvolu, a ipak je bio u funkciji kao da je sve savršeno u redu.
Tragedija u Novom Sadu koja je, zbog pada betonske nadstrešnice iznad ulaza u zgradu željezničkog kolodvora, odnijela 14 ljudskih života, među kojima i živote dviju djevojčica ( u dobi od 9 i 5 godina ), ne može proći a da za nju nitko ne odgovara. Ma koliko se vlast u Srbiji trudila istinu zataškati, relativizirati, razmjeri nesreće su toliko strašni da građani Novog Sada i cijele Srbije neće ni oprostiti ni zaboraviti onima koji su zbog profita ili nemara izazvali tragediju. Podaci i dokumenti o rekonstrukciji nadstrešnice cure u javnost, prva ostavka je najavljena za sutra. Je li to tek početak, ili Vučić računa da je jedan ministar koji je odstupio s dužnosti, a da odgovornost nije preuzeo, dovoljan da se mase umire?
U međuvremenu, piše tportal, na društvenim mrežama objavljena je i druga uznemirujuća snimka tragedije na kojoj se jasno vidi s koje strane je počelo urušavanje nadstrešnice. A krenulo je s njenog desnog kraja, nakon čega se urušava i ostatak i nadstrešnica pada nakon što su čelični utezi koji su je držali, popustili. U dijeliću sekunde tone betona srušile su se na nesretne ljude. Petoro poginulih još nije identificirano, a utvrđeno je da je među poginulima osam državljana Srbije, jedna je osoba iz Sjeverne Makedonije.
Prema izjavi ministra unutarnjih poslova Ivice Dačića za RTS, ispitano je 26 osoba u vezi s tragedijom, a još petoro, koji bi trebali dati iskaz, čuva policija.
Građani traže da se odgovorni procesuiraju i izvedu pred sud, da odgovaraju za nesreću i njezine strašne posljedice. Neovisni mediji uporno podsjećaju da je zgrada željezničkog kolodvora prvi put renovirana 2021., a samo koji mjesec poslije ponovo je bila u postupku renoviranja, te je konačno svečano otvorena 5. srpnja ove godine. No, što je doista na njoj rekonstruirano i obnovljeno, to je veliko pitanje…
Cijena projekta, za koji je bio zadužen konzorcij kineskih firmi CRIC CCCC, drži se kao najstrože čuvana tajna. Iz konzorcija su se nakon tragedije oglasili priopćenjem u kojem tvrde da rekonstrukcija nadstrešnice nije bila predmet radova na postaji, sukladno odobrenoj građevinskoj dozvoli. a to isto je tvrdio i predsjednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je građanima obećao da će tražiti i političku i kaznenu odgovornost za tragediju u Novom Sadu. Vučić je tada izjavio da “znam samo da 60 godina tu nadstrešnicu nismo renovirali, kada smo sve renovirali, samo nju nismo, zašto – ne znam, netko će valjda pružiti odgovore’.
Međutim, inženjer geologije Zoran Đajić, koji je do ožujka 2023. radio na rekonstrukciji kolodvorske zgrade, tvrdi da su se radovi izvodili i na nadstrešnici, a da ono što govori ministar Vasić nije istina. Štoviše, Đajić je za N1 televiziju, piše tportal, rekao da je slao dopise na brojne adrese upozoravajući da ploče s pročelja zgrade željezničkog kolodvora treba maknuti i vidjeti što je iza njih, ali nikad mu nitko nije odgovorio. Svi su redom ignorirali njegova upozorenja. Naveo je također da se na jednoj od fotografija kojima je dokumentirao svoje izvješće o radovima, vidi da iza jedne od tih ploča ima tek dijelova betona, veći dio nedostaje a umjesto njega nagurane su zgužvane vreće cementa kojima su popunjene praznine nastale zbog štednje na betonu ( ?! ) Da se radi o kompetentnoj osobi govori već i činjenica da je Đajić radio kao savjetnik Prometnog instituta CIP na izradi projekta rekonstrukcije kolodvorske zgrade u Novom Sadu koja je za 14 ljudi bila kobna.
S tog istog instituta u javnost je dospjela dokumentacija iz koje je vidljivo da u izradi projekta nije sudjelovao nijedan građevinski inženjer specijaliziran za konstrukcije, a sve to upućuje na osnovane sumnje da su i kvaliteta i sigurnost obavljenih radova vrlo upitni. Iz spomenute dokumentacije proizlazi da su na projektu bila angažirana četiri arhitekta za unutarnje uređenje i instalacije, a glavni projektant je bio licenciran za prometnice (? ), a očito nije bilo ni stručnog nadzora konstrukcijskog inženjera.
Da je u ovom slučaju puno toga trulo govori i činjenica da se samo nekoliko sati nakon tragedije s platforme Agencije za privredne registre izbrisani svi relevantni podaci o radovima na rekonstrukciji željezničke stanice, a s Interneta su uklonjene slike i članci koji su ranije veličali rekonstruiranu nadstrešnicu i njezin novi izgled. U Srbiji to nije novost, nažalost, taj se obrazac uklanjanja informacija, kako kaže Naim Leo Beširi iz Instituta za europske poslove, ponavlja kod brojnih infrastrukturnih projekata u Srbiji koji su dodijeljeni kineskim izvođačima. Kad radove izvode kineske kompanije sve je obavijeno velom tajne, od uvjeta ugovora do izvora financiranja, tvrdi Beširi, prenosi tportal. No, čak i on, uz saznanja koja ima, građanima poručuje da moraju vjerovati u državu i sustav, te staje iza tvrdnje vlasti da nadstrešnica nije bila predmet rekonstrukcije…