Ilegalna trgovina ruskom (i drugom) naftom u svijetu prouzrokuje enormna zagađenja mora i oceana od posjedica izlijevanja goriva iz zastarjelih tankera, upozorava se. Na to je jučer upozorio i medij Politico u tekstu Otkriveno: Putinova flota u sjeni prosipa naftu po cijelom svijetu. Kako ističu, ove godine u ožujku je britanska obalna straža uočila je nešto neobično oko 100 kilometara od škotske obale: tamnu mrlju koja se proteže 23 kilometra u sjeverni Atlantski ocean. Prema satelitskim snimkama u koje je Politico imao uvid, vjerojatni izvor te mrlje bila je Innova, tanker veličine Eiffelovog tornja. koji je u to vrijeme prevozio 1 milijun barela sankcionirane nafte iz Rusije na na putu do rafinerije u Indiji. No taj tanker i dalje – bez ikakvih posljedica – i danas nastavlja trgovati naftom, i tako pomaže Putinovoj blagajni dvije godine nakon invazije na Ukrajinu, tvrde.

Innova je samo jedna od stotina u svjetskoj takozvanoj floti u sjeni, skupu često zastarjelih, loše održavanih brodova koji plove u prkos zapadnim sankcijama – i šire štetu okolišu bez posljedica.

Zajednička istraga Politica i neprofitne novinarske skupine SourceMaterial otkrila je najmanje devet slučajeva tajnih brodova flote u sjeni koji su izlijevali naftu u svjetskim vodama od 2021. godine, koristeći satelitske slike nevladine organizacije SkyTruth uparene s podacima o brodovima tvrtke za analizu tržišta Lloyd’s i robne platforma Kpler.

Ilustracija: katastrofa jednog tankera i okoliša

Švedska ministrica vanjskih poslova Maria Malmer Stenergard rekla je za Politico da brodovi predstavljaju “značajnu opasnost” za morski okoliš.

Dok je Moskva pod zapadnim sankcijama, sve veći broj tankera prevozi nedopuštenu robu – i potencijalno uništava okoliš – diljem svijeta, veli.

Politico i SourceMaterial identificirali su ispuštanja posvuda od Tajlanda do Vijetnama do Italije i Meksika, a sva su povezana s flotom u sjeni, a tankeri su također prolazili kroz prometne brodske koridore poput Crvenog mora i Panamskog kanala, što znači da bi svaka ozbiljna nesreća mogla prekinuti međunarodne trgovačke rute, pa stručnjaci vjeruju da je samo pitanje vremena kada će jedan od ovih brodova doživjeti katastrofu s velikim ekološkim i ekonomskim razaranjima.

-Izlijevanja nafte i rizik od mrlja su užasni. Osim štete za okoliš, od koje će neke biti nepovratne, to je ogroman utjecaj na obalne države koje moraju snositi troškove čišćenja.Ukratko, to je tempirana bomba – kaže Isaac Levi, stručnjak za flotu u sjeni pri Centru za istraživanje energije i čistog zraka (CREA).

Pola ruskog proračuna od prodaje nafte i plina

Situacija predstavlja globalnu dilemu: Kako demokratske zemlje mogu smanjiti prihode Moskve i usput izbjeći katastrofalne posljedice? Cilj zapadnih sankcija  je bio ugušiti ključni prihod ruskog režima, čija se polovica proračuna puni zaradom od prodaje nafte i plina..

-Ali gotovo dvije godine kasnije, mjere – koje uključuju opću zabranu uvoza u Europsku uniju i ograničenje cijene nafte koje su saveznici G7 nametnuli s drugim partnerima – uglavnom nisu uspjele. Umjesto toga, Moskva je pronašla kreativna rješenja. Prikrila je podrijetlo ruske nafte, organizirala  stalno rastuću flotu od preko 600 brodova u vlasništvu ‘lažnih tvrtki’.

Prema CREA-i, oko 80 posto moskovske sirove nafte transportirano je brodovima izvan kontrole Zapada, u međuvremenu se broj brodova flote u sjeni  utrostručio od 2022. godine, a novac je nastavio pritjecati u rusku ratnu blagajnu: moskovska flota u sjeni prevezla je sirove nafte u vrijednosti od 80 milijardi eura.

U isto vrijeme, ta flota “predstavlja mnogo sigurnosnih i ekoloških problema”, za nju Lloyd‘s List tvrdi da nemaju osiguranje, kako im je vlasništvo nejasno te su izgrađeni prije 15 i više godina, a stručnjaci ih klasificiraju kao visokorizične.

Ilustracija: izlijevanje nafte

Tamo gdje dođe do izlijevanja, čišćenje bi obalne zemlje i njihove porezne obveznike moglo koštati milijune, budući da se vlasnici plovila ne mogu pratiti, a brodovi bi također mogli blokirati trgovačka čvorišta poput Sueskog kanala ako kapetani izgube kontrolu nad svojim brodom.

-Izlijevanje također predstavlja “vrlo ozbiljan problem” za lokalne divlje životinje. Mogu naškoditi morskom životu, školjkaše učiniti toksičnima i spriječiti razmnožavanje riba. Čišćenje je problem za sebe: kemikalije mogu proširiti daljnju kontaminaciju. Tu je i opasnost od sudara. U srpnju je brod ruske flote u sjeni udario u drugi tanker u malezijskim vodama, pri čemu su se oba zapalil – rekao je Stepan Boitsov, istraživač specijaliziran za onečišćenje mora na Norveškom institutu za istraživanje mora.

Problem je osobito akutan u Europi, gdje je ‘flota u sjeni‘ problem koji će svakog trenutka buknuti:  mnogi brodovi bez regulacije prolaze kroz vode EU-a nakon što napuste ruske baltičke i sibirske luke.

Nesreće diljem svijeta

Satelitske slike pokazuju da se male nesreće već događaju diljem svijeta, ali ih vlasti uglavnom ne primjećuju.

-Innova je dobar primjer. Šest dana nakon što je isplovila iz luke Murmansk na sjeverozapadu Rusije, 12. ožujka, sateliti su snimili dugu crnu mrlju na površini mora. Satelitske snimke ne mogu utvrditi je li mrlja doista nafta- Takve mrlje često nastaju uslijed ispuštanja naplavina, mješavine uljane vode koja nastaje tijekom rada broda. Činjenica da se te tvaro može vidjeti iz svemira također snažno ukazuje na prisutnost nafte. – smatra Alexandros Glykas, pomorski inženjer i izvršni direktor tvrtke za usluge brodarstva DYNAMARINe.

Katastrofa tankera Prestige

Prema Seanu Pribylu, pomorskom odvjetniku u tvrtki Holland & Knight, namjerno ispuštanje otpadnog ulja u more protuzakonito je prema MARPOL-u, međunarodnom sporazumu koji ima za cilj suzbiti onečišćenje iz brodova. Potpisnici ugovora su mnoge europske zemlje, pa i Rusija i Vijetnam, zemlja u kojoj je Innova u to vrijeme bila registrirana i prema čijim je zakonima bila odgovorna.

Ipak, Ujedinjeno Kraljevstvo nije poslalo brod da dodatno istraži mrlju Innove. Glasnogovornik Agencije za pomorsku i obalnu stražu rekao je za Politico da nije pronašao “dovoljno dokaza o kršenju regulacija” – iako postoji zahtjev da se istraže vidljive mrlje kada je to razumno moguće, čak i uz fizički pregled ako brod pristane u luci.

“Uvijek će se razmotriti poduzimanje mjera ako postoje dokazi o potencijalnoj ekološkoj ili društvenoj šteti, što ovdje nije bio slučaj”, rekao je taj glasnogovornik.

Innovino putovanje na kraju je završilo u rafineriji Vadinar u Indiji, koja je samo prošle godine primila 82 milijuna barela nafte iz Rusije u vrijednosti od procijenjenih pet milijardi eura.

Zatim je u srpnju Innova promijenila ime, menadžere i vlasnika.

No Innova svakako nije jedini brod koji je onečistio okoliš, piše Politico.

Mrlja od 47 kilometara u Jadranu

Primjerice, sateliti su 18. veljače uočili mrlju dugačku 47 kilometara u našoj neposrednoj blizini, tj. u blizini talijanske obale u Jadranskom moru koja odgovara koordinatama još jednog tankera flote u sjeni, Aruna Gulcay.

Katastrofa tankera

-Taj tanker, koji je plovio pod zastavom Maršalovih otoka, nosio je balast – morsku vodu koja održava brod na površini – iz luke Ravenna u Italiji u južnu rusku luku Novorosijsk. Ali malo je vjerojatno da je ispuštanje bilo balast, rekao je inženjer Glykas , ističući kako morska voda ne bi bila vidljiva iz svemira, što implicira još jedno kršenje MARPOL-a.

Talijanska obalna straža nije izvršila pregled broda, baš kao niti britanska. Umjesto toga, glasnogovornik talijanske pomorske agencije rekao je da je kontaktirao obližnje brodove radi informacija o izlijevanju. Vlada Maršalovih Otoka nije odgovorila na zahtjev za komentar, a brod je ubrzo promijenio ime i upravitelja.

“Potpuno sam uvjerena da je ono što ste primijetili vrh ledenog brijega. Ovi su brodovi dizajnirani za transport sankcionirane nafte … što je moguće jeftinije, i nemaju apsolutno nikakvog obzira prema konvencionalnim pomorskim standardima ”, rekla je analitičarka za brodarstvo Bockmann.

-Otkrića su skandalozna. Obalne europske zemlje poput Italije i Ujedinjenog Kraljevstva imaju odgovornost poduzeti dodatne napore u istraživanju brodova ako su povezani s Rusijom. To se osobito odnosi na Innovu i Arunu Gulcay – rekao je Politicu anonimno jedan diplomat EU-a.

-Ako su navedeni brodovi uključeni u nepravilne ili visokorizične pomorske prakse ili pridonose ruskim ratnim naporima, izloženi su visokom riziku da budu dodani u sankcije EU-a”, rekla je švedska ministrica vanjskih poslova Stenergard za Politico.

Ujedinjeno Kraljevstvo je isto uvelo ograničenja za pojedinačne tankere. Prošlog mjeseca dodano je još 10 brodova flote u sjeni na svoj popis sankcija povrh 15 koji su već sankcionirani. Glasnogovornik britanskog ministarstva vanjskih poslova nije odgovorio na pitanja o Innovi, ali je rekao da Britanija “istražuje brodove koji zaobilaze sankcije”.

Ne zna se

Talijansko ministarstvo vanjskih poslova za Politico je poručilo da je “spremno” sankcionirati brodove u skladu s pravilima EU-a, ali i dodalo da “nije primilo nikakve informacije u vezi s tim” za brod Aruna Gulcay.

Glasnogovornik Europske komisije rekao je da izvršni ogranak EU-a “konstantno” istražuje “plovila, uključujući i ona iz flote u sjeni”.

No to se očito ne čini dovoljno revnosno. Radi li se o nekom nevidljivom interesu svih aktera u ovoj priči, uključujući vlasti spomenutih država?

Ne zna se, ali se zna kako se sankcioniranje pojedinačnih tankera pokazalo “prilično učinkovitim” potezom.

-Oni koji su na crnoj listi SAD-a, na primjer, doživjeli su pad sposobnosti trgovanja naftom za 90 posto tri mjeseca nakon što su bili kažnjeni .EU i Velika Britanija također bi trebali razmotriti zabranu prodaje tankera zemljama koje olakšavaju trgovinu s Rusijom te automatski sankcionirati brodove koji plove vodama EU-a bez vjerodostojnog osiguranja-  rekao je Isaac Levi iz CREA-e.

Eto, instrumenti postoje, ali se dovoljno ne koriste. Zašto?

Ilustracija: Posljedice izlijevanja nafte