Rasprava o stanju u Jadroliniji na saborskom Odboru za pomorstvo, promet i infrastrukturu, sazvana nakon tragične pogibije trojice pomoraca u Malom Lošinju i serije incidenata, na inicijativu oporbenih zastupnika Nezavisne platforme Sjever, SDP-a i IDS-a, zaključena je onako kako se to HDZ-u i Plenkoviću htjelo, a o čemu je očigledno odlučeno i prije negoli su zastupnici sjeli za stol s predsjednikom uprave Jadrolinije Davidom Soptom, ministrom pomorstva prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem i predstavnicima sindikata najvećeg nacionalnog brodara. Zasjedanje Odbora kao da se nije ni dogodilo. Osim što smo po prvi put mogli vidjeti kako se pred zastupnicima ministar Butković i predsjednik uprave Jadrolinije Sopta “posipaju pepelom” i tobože, priznaju moralnu odgovornost zbog svega što se dogodilo. Zanimljivo, Butković tvrdi da je “razmišljao i razmišljao” o ostavci, Sopta veli “mandat je na raspolaganju”, ali moral im nije tako čvrst da bi ostavku i podnijeli…
Odbor je, javlja HRT, završio sjednicu zaključkom kojeg je predložio HDZ-ov Josip Borić, a u kojem se konstatira da svi brodovi uredno obavljaju preuzete obaveze, da su uvjeti rada pomoraca znatno poboljšani te se daje podrška upravi za nastavak investicijskog ciklusa radi obnove Jadrolinijine flote. Istodobno, zahtijeva se brza i objektivna istraga uz adekvatne mjere za sprječavanje novih nesreća. Dakle, ništa novo, nikakve koristi od rasprave na Odboru, od analize stanja u Jadroliniji i otvorenih kritika sindikalista koji tvrde da sustav sigurnosti u kompaniji uopće ne funkcionira. Sve je u Jadroliniji zapravo dobro, reklo bi se po zaključcima Odbora, a uz dodatne investicije bit će i bolje.
Žalosno. Troje ljudi je poginulo, jedan još liječi zadobivene povrede, a kao da ništa nije ni bilo. Nitko nije odgovoran, kamoli kriv za veliku tragediju u Malom Lošinju s trajektom Lastovo, za pad rampe na Jadrolinijinom trajektu Mljet, u Supetru, za kvar na motoru još trajekta Oliver, koji je satima plutao pučinom na putu prema Korčuli…
Ceh je platio jedino izvršni direktor operativno-tehničkog sektora Jadrolinije Egon Matešić koji je ekspresno smijenjen. Iako je svima jasno da je njegova odgovornost nisko na ljestvici, ali lakše je žrtvovati Pedra negoli one koji su najodgovorniji što se kupuju stari, isluženi brodovi, što se loše održavaju i servisiraju, što sustavi za spuštanje rampi ne rade, što se događaju opasni incidenti s Jadrolinijinim brodovima i na moru i na kraju. I ministar Butković i predsjednik uprave Jadrolinije Sopta, da su doista moralni, ako već priznaju moralnu odgovornost, s njom su trebali preuzeti i konzekvence i odstupiti sa svojih dužnosti. Ali, to se u Hrvatskoj ne radi…
– Uvijek sam moralno odgovoran. Rekao sam da je moj mandat na raspolaganju, ali vidite, žao mi je, uvijek je na raspolaganju- izjavio je Sopta nakon sjednice Odbora, i dalje siguran u stabilnost svoje fotelje koju mu, navodno, čvrsto podupire sam premijer. Uostalom, ma koliko zvučalo neprimjereno, bešćutno, Plenković je nakon lošinjske tragedije izjavio da u cijelom ovom događaju ne vidi nikakvu političku odgovornost i da njegovu podršku i dalje imaju i ministar Oleg Butković, i predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta.
Tijekom rasprave, Sopta je odlučno odbacio i tvrdnje predstavnika sindikata da u kompaniji ne funkcionira sustav sigurnosti, “odgovorno tvrdim da funkcionira”, rekao je, a koliko je to doista odgovorno najbolje pokazuje stanje u Jadroliniji koja se ovog ljeta doslovce raspadala po svim šavovima pred očima javnosti i na užas prestrašenih putnika. Izrazio je čak i žaljenje što je tragična pogibija pomoraca bacila u sjenu “sve naše odlične rezultate i kupnju pet novih katamarana”. Kakav profil, kakav kadar?!
Žalio se Sopta i kako se lošinjska nesreća u njega duboko urezala, kako je na mjestu događaja bio već nakon tri sata od nesreće i da nikome ne bi poželio da vidi što je on vidio, pa zato očekuje razumijevanje za svoju- traumu.
Ministar Butković je, pak, Odbor nastojao uvjeriti da mu je cilj otkriti istinu, da ne želi ništa prikrivati, a odmah je priznao i da je pogriješio što nakon saznanja o tragediji u Malom Lošinju nije odmah došao na mjesto nesreće.
– Napravio sam pogrešku ljudsku i političku, trebao sam odmah dolje, nisam otišao, bio sam šokiran, ja sam završio Pomorski fakultet i to mi je dosta sve skupa bilo stresno, prolazim vrlo stresno razdoblje i da mogu nešto promijeniti bih promijenio, otišao bih dolje- kazao je ministar, prenosi HRT. Smatrao je, kako reče, da je najpozvaniji dati odgovore što se i zašto dogodilo predsjednik Uprave, pa je stoga u Vladi i odlučeno da on ide u Lošinj.
Priznao je i da je razmišljao o ostavci, ali jedan od razloga zašto je nije dao “je to da želim da se sazna i vidi što se dogodilo”, rekao je, ponavljajući kako ne želi da se išta prikriva, zataškava. Takva tragedija nije se u Jadroliniji dogodila nikad u njezinih 77 godina postojanja, dodao je.
A što se tiče odgovornosti, “dok traje istraga ne može se govoriti o odgovornosti bilo koga”, pokušao se obraniti standardnom floskulom koju redovito čujemo u ovakvim situacijama. Ali, ako je tako, na temelju čega je utvrđena odgovornost smijenjenog tehničkog direktora Matešića?
– Jadrolinija je strateška tvrtka od posebnog interesa za Hrvatsku i sa svojih 57 brodova i 38 linija predstavlja stup putničkog linijskog prijevoza, godišnje preveze 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila– govorio je Butković, napominjući da država svake godine povećava izdvajanja za Jadroliniju kako bi se i standard usluge i sigurnost poboljšali. Stoga, upozorio je, oprezno s kvalifikacijama stanja u Jadroliniji kako se ne bi ugrozilo njezino poslovanje, jer brodari drugih država čekaju atento da zauzmu mjesto nacionalnog brodara na nekim linijama.
Predsjednik Odbora Stipo Mlinarić ( DP ) je predložio da se nakon završetka istrage održi tematska sjednica Sabora o Jadroliniji, te naveo da prema podacima kojima raspolaže, Agencija za istraživanje nesreća poduzima sve kako bi skratila rok od 12 mjeseci za dovršetak istrage i izradu završnog izvješća.
Potpredsjednica Odbora Ivana Marković ( SDP ) iznijela je cijelu kronologiju incidenata u Jadroliniji, podsjetila i na ostavku predsjednika Nadzornog odbora zbog neslaganja s politikom kompanije i, kako tvrdi, netransparentnom javnom nabavom brodova, te naglasila kako je sigurnost pomorskog prometa ključna za otočane.
– Otočani nemaju policijske glisere, nemaju ni glisere za hitan prijevoz budući da je onaj kupljeni konstantno pokvaren. Mi se vozimo trajektima, nama trajekti trebaju i o njima ovisimo te želimo da budu sigurni i da se putnici, turisti i otočani na njima osjećaju sigurno, što sada nije slučaj- smatra Marković.
– Znate li vi kao šef Uprave, što se s tehničkog aspekta ustvari dogodilo? Jer ako nakon mjesec dana vi ne znate, nego čekate tzv. izvješće Agencije onda vi nemate što raditi na mjestu šefa Uprave. Vrijeme je odavno da date ostavku-rekla je i Mirela Ahmetović ( SDP ).
Upitan podržava li smjenu predsjednika uprave prije negoli se istraga završi, ministar Butković odgovor je prešutio. Baš kao što je Sopta prešutio i razloge zbog kojih je smijenjen tehnički direktor Jadrolinije Egon Matešić. A istraga još traje…