Nije prvi put da Hrvatska trpi udarce iz susjedne Mađarske, njihove aspiracije na hrvatski državni teritorij, njihova omalovažavanja i bahatost. Ne jednom smo gledali kako s najviših državnih pozicija mašu kartama velike Mađarske prisvajajući dijelove hrvatskog teritorija, a ovog puta mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto, nimalo diplomatski optužio je Hrvatsku da je „ratni profiter” i da iskorištava Mađare i ratnu situaciju u tranzitu sirove nafte, da Jadranski naftovod ( JANAF ) nema dovoljne kapacitete za mađarske potrebe a i cijene transporta su, kaže, previsoke. No, očito u tom grmu ne leži zec, traži se samo razlog, smatra energetski stručnjak Ivica Jakić, da se Hrvatsku ukori i “izbaci iz igre”, kako bi Mađarska dobila slobodan protok ruske nafte po nižim cijenama… 

– Nažalost, moramo priznati da nas Hrvati iskorištavaju, profitiraju od ratne situacije. Hrvati nam i dalje naplaćuju ratni dodatak, jer su od početka rata podigli tranzitnu naknadu, pet puta veću od europske referentne vrijednost – izjavio je Szijjarto u New Yorku, piše N1 prenoseći mađarsku agenciju MTI.

Hrvatski premijer Andrej Plenković odgovorio je na optužbe odbacujući s indignacijom teze mađarskog ministra da je Hrvatska „ratni profiter” te poručio da je, sasvim suprotnu tomu, Hrvatska dobar i pošten susjed koji u situaciji velike energetske krize svoje kapacitete energetske infrastrukture želi staviti u funkciju sigurnosti i opskrbe susjednih zemalja. Što se tiče cijena koje JANAF nudi one su apsolutno na razini usporedivih cijena u Europskoj uniji, a politika JANAF-a valorizirana je od neovisnih stručnjaka, uzvratio je Plenković. Dodao je i da Hrvatska i JANAF godinama nude suradnju MOL-u pod istim uvjetima kao i ostalim korisnicima Jadranskog naftovoda.

U pogledu kapaciteta, za koje mađarski ministar tvrdi da su nedostatni za mađarske potrebe, Plenković odlučno tvrdi da je JANAF u stanju transportirati 15 milijuna tona nafte za potrebe rafinerija MOL-a u Mađarskoj i Slovačkoj.

Usput podsjeća na odluke EU i američkog predsjednika Trumpa da se prestane kupovati ruske naftne derivate, pri čemu su Mađarska i Slovačka zbog svog specifičnog položaja tražile izuzeće na neko vrijeme. Plenković naglašava da postoji siguran alternativni pravac kojim Hrvatska može osigurati sve potrebe Mađarske i Slovačke u opskrbi naftom putem JANAF-a. A tvrditi, kaže, da je Hrvatska ratni profiter može samo netko izrazito bezobrazan tko smišljeno želi dovesti u zabludu međunarodnu zajendicu kojoj su te poruke iz Mađarske namijenjene kako bi se hrvatsku diskreditiralo.

Profiterom se može nazvati onoga koji trenutno dobiva jeftiniju rusku naftu i plin. To nije Hrvatska koja od 2023. uopće ne koristi rusku naftu i plin. Ja mogu reći da je to Mađarska, koja je na temelju jednog narativa o tome da nema alternativni pravac, a dokazano je da ima, u poziciji da ima jeftinije energente koji dolaze iz Rusije – uzvratio je ljutiti Plenković, javlja N1.

No, i pored toga Szijjarto je nastavio optuživati Hrvatsku za ratno profiterstvo minorizirajući kapacitete i sposobnosti JANAF-a da kontinuirano transportira potrebne količine nafte Mađarskoj.

– Koliko god hrvatska vlada to poricala, sigurno žele profitirati od rata u Ukrajini. Značajno su povećali tranzitnu naknadu za pošiljke nafte kroz Hrvatsku od izbijanja rata, a sada žele onemogućiti našoj zemlji kupnju ruske nafte kako bi stekli monopol nad nama i tako zaradili još više novcana nama– naveo je Szijjarto u svojoj ( nediplomatskoj ) objavi na Facebooku.

O ispadu mađarskog ministra vanjskih poslova i trgovine oglasio se i hrvatski predsjednik Zoran Milanović koji je pozvao Mađarsku da u izjavama svojih dužnosnika bude opreznija.

Njih žulja što Hrvatska ima obalu, kapacitete za prijenos nafte i plina koji rastu i daleko nadmašuju hrvatske potrebe, pa tako mogu biti na usluzi i državama koje nemaju izlaz na more poput recimo Mađarske i Slovačke. Ako hoće, tu smo- poručio je susjedima Milanović, napominjući da su hrvatske cijene „ u okviru razumnog”, besplatno ne može biti. Poručio je, također da su Hrvatska i Mađarska saveznice, partneri i susjedi, ali svoju obalu, rekao je, nikome ne možemo ustupiti. Uostalom, dodao je, Mađarska naftna kompanija MOL ima svoje rafinerije u Rijeci, suvlasnik je INA-e i upravlja rafinerijom, pa ne vidim, veli Milanović, razloga za nervozu.

No, stručnjak za energetiku, za istraživanje ugljikovodika, Ivica Jakić, ima objašnjenje zašto Mađarska u trenutnoj situaciji traži način i razlog da se Hrvatsku, odnosno Janaf, ukori. Time žele dobiti  slobodan protok ruske nafte po nižim cijenama!

Jakić je za Studio 4 HRT-a, uz ostalo, kazao:

– Od 1974. do 1979. rađen je Janaf, s projektiranim kapacitetom 34 milijuna tona nafte godišnje. On ima instalirani kapacitet od 20 milijuna tona nafte godišnje koju može prebaciti. Kapacitet je bio projektiran za snabdijevanje svih država u okruženju, Češka, Slovačka, Mađarska, Slovenija, BiH, Srbija, Hrvatska. On sada funkcionira u punoj snazi. Interesantno, smjer iz Siska prema Mađarskoj je dvosmjerni. Sadašnji kapacitet Janafa prema Mađarskoj je od 13,4 do 15,5 milijuna tona nafte godišnje– naveo je Jakić koji misli da Mađarska samo traži razlog da diskvalificira Hrvatsku tobože zbog nedovoljnih kapaciteta JANAF-a i cijena, a zapravo kako bi ona ( Mađarska ) profitirala na niskim cijenama ruske nafte.

Jer, u tehničkom smislu, kaže Jakić, JANAF funkcionira bez ikakvih teškoća, Mađarska od Hrvatske može dobiti nafte i više nego što je potrebno i zapravo ne može ni potrošiti naftu koju joj trenutno Hrvatska šalje.

– Ako imate rafineriju u Mađarskoj kapaciteta 4,7 milijuna tona i njoj kroz naftovod stalno dolazi nafta, ona ne može ‘progutati’ toliko nafte. Dakle, komentar da je smanjen kapacitet pod vršnim tlakom jednostavno ne stoji. Spremnik koji ima rafinerija u Mađarskoj je ispod 600 tisuća tona godišnje. Janaf u Omišlju ima spremište kapaciteta 2,1 milijun tona nafte-  objasnio je.

Priče o visokim hrvatskim cijenama transporta ne stoje, one su na standardnoj europskoj razini, pa ova situacija zapravo upozorava Hrvatsku, veli Jakić, da treba početi razmišljati u smjeru zelene INA-e.

Peter Szijjarto  AFP / ATTILA KISBENEDEK