Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce javlja kako je tijekom prvih šest mjeseci 2025. godine putem sustava Zelenog telefona zaprimljeno ukupno 77 prijava koje se odnose na različite okolišne probleme. Iako okolišna udruga Sunce te podatke predstavlja kao pozitivne i zaslužuje pohvalu za svoj angažman i doprinos, moglo bi se reći kako broj poziva građana koji su Zelenom telefonu prijavljivali probleme nije u razmjeru sa stvarnim brojem različitih incidenata i nasrtaja na okoliš, te bi bilo puno bolje da je taj broj višestruko veći. Umjesto 77 puta,u stvarnosti je Zeleni telefon mogao zazvoniti 777 puta. Na žalost, veliki broj zagađenja i drugih negativnih događaja zasigurno nikada nije prijavljen na Zeleni telefon, ali ni adrese za to mjerodavnih inspekcija, što govori o tome kako svijest građana još nije na zadovoljavajućoj razini ili pak da nemaju povjerenja u rad inspekcijskih i drugih službi (za što imaju valjanih razloga).

-Od ukupnog broja zaprimljenih prijava, do kraja lipnja riješeno je njih 44, što je  57 %. Ovaj postotak rješavanja pokazuje prostor za daljnje unaprjeđenje, osobito u složenijim slučajevima koji uključuju nadležne institucije i dugotrajnije upravne postupke. Daleko najviše prijava, njih 21 (27%) odnosilo se na otpad, što potvrđuje da je neadekvatno gospodarenje otpadom i dalje ključni okolišni izazov u regiji. Slijedi 18 (24%) prijava vezanih uz more koje uključuju onečišćenje morskog okoliša. Pitanja zelenih površina (12 prijava / 16 %) također su se istaknula, dok su teme poput voda, životinja, šuma, buke i zraka bile rjeđe, no jednako važne s aspekta zaštite okoliša. Najveći broj prijava zabilježen je u siječnju i svibnju, a trend se nastavlja i u lipnju, što se može povezati s početkom turističke sezone kada dolazi do porasta osjetljivosti na onečišćenja mora. Svatko tko primijeti onečišćenje mora dužan odmah o tome obavijestiti nadležne službe i građani to zaista ozbiljno shvaćaju. -rekli su u Suncu. 

S obzirom da je turistička sezona u tijeku, podsjećaju kako je o onečišćenju mora potrebno obavijestiti nadležnu lučku kapetaniju ili njezine ispostave  (za onečišćenja od strane fizičkih osoba, vlasnika ili zapovjednika brodova/brodica) i(li) županijski centar 112 (za iznenadna onečišćenja mora i izvanredne prirodne događaje u moru koje propisuje Nacionalni Plan).

Potrebno je navesti točan datum i vrijeme onečišćenja, lokaciju (po mogućnosti GPS koordinate) te podatke o mogućem izvoru onečišćenja (npr. vrsta i registracija broda, ime plovila, podaci o vlasniku ili zapovjedniku), a ako je moguće, dostaviti i foto ili video dokumentaciju.

-U siječnju smo zaprimili prijavu uništavanja drvoreda u Gundulićevoj ulici u Splitu. Prema dojavi građana, nekoliko stabala je uklonjeno zbog radova u sklopu „Projekta poboljšanja vodno-komunalne infrastrukture aglomeracije Split – Solin“. Prilikom iskopa u Gundulićevoj ulici oštećeni su korijeni šest stabala kestena, visokih do 15 metaraUnatoč jasnim odredbama GUP-a Grada Splita o zaštiti zelenila, uključujući konkretno i drvored u Gundulićevoj ulici, tvrtka Parkovi i nasadi d.o.o. uklanja šest stabala, uz objašnjenje da su zbog oštećenja korijenskog sustava postala nestabilna i opasna za prolaznike i promet. – podsjećaju iz Sunca na mučan događaj koji ne ostavlja puno mjesta za nadu kako u upravljačkim strukturama postoje mudre, upućene i odgovorne osobe koje razumiju potrebu očuvanja zelenila u gradskim ambijentima.

No umjesto da se trude i spašavaju doslovce svaku travku, tratinu i grm, kako to čine prosvijećene vlasti i u europskim gradovima, oni su posjekli impozantni drvored u središtu Splita i počinili zločin prema prirodi koji bi se drugdje kaznio dugogodišnjim zatvorom.

-Udruga Sunce je uputila dva zahtjeva za pristup informacijama, no iz zaprimljenih odgovora nije jasno temeljem kojih akata i stručnih metoda je procijenjeno da stabla predstavljaju prijetnju, niti je dostavljena dokumentacija o eventualnim razmatranim preventivnim mjerama. Investitor, Vodovod i kanalizacija Split, rekao je nadoknaditi štetu sadnjom novih stabala. Smatramo da u cijeloj priči izostaje i ključna komponenta – valorizacija stabala. Stabla u gradu nisu samo estetski ukras, ona su ključni elementi za očuvanje kvalitete zraka, smanjenje buke, regulaciju temperature i ublažavanje posljedica klimatskih promjena.  Iako su kesteni bili formalno zaštićeni GUP-om, nije procijenjena njihova ekološka i financijska vrijednost, niti je utvrđena visina nastale štete. U zemljama poput Švicarske ili Velike Britanije, šteta se jasno vrednuje. Primjerice, sječa stabla u urbanim sredinama može rezultirati novčanom kaznom od više desetaka tisuća eura po stablu, ovisno o vrsti, veličini i starosti stabla. – podsjećaju u Suncu.

Bez uvođenja takvog standardiziranog pristupa i u Hrvatskoj, gubi se mogućnost konkretne financijske odgovornosti, a zelenilo će i dalje biti kolateralna žrtva građevinskih radova, proširenja parking zona i slično., upozoravaju. Dodajmo tome kako savjesna javnost u Splitu sada očekuje još gore slučajeve ove vrsti, a jer je novi gradonačelnik T. Šuta i njegova stranka HDZ najveći generator takvih događaja, a u kojima se radi nečijih profita nemilosrdno žrtvuje priroda, zelenilo, vode, rijeke, mora, šume itd.

-Ovaj slučaj jasno pokazuje koliko je nužno uspostaviti sustavnu i transparentnu zaštitu urbanog zelenila, gdje će svaki zahvat biti popraćen stručnom procjenom i valorizacijom stabala, uvesti standardizirane metode procjene ekološke, estetske i financijske vrijednosti stabala, kako bi se mogla utvrditi visina štete i osigurati odgovornost investitora i izvođača radova, osigurati pravovremenu i jasnu komunikaciju s građanima, kako bi se spriječile nepotrebne nesuglasice i gubitak povjerenja, izmijeniti postojeće procedure i zakonske okvire, kako bi se zaštitilo zelenilo od neodgovornih zahvata u budućnosti. – veli Udruga Sunce koja ističe i kako će nastaviti pratiti projekt i zagovarati uspostave standarda valorizacije gradskog zelenila te izmjene procedura u budućim infrastrukturnim zahvatima kako bi se spriječile slične situacije.

Inače, Sunce je članica Mreže zelenih telefona te pokriva područje Splitsko-dalmatinske i Dubrovačko-neretvanske županije.

Bez obzira na županiju iz koje dolazi prijava, oni se, kažu, trude savjetovati sve građane koji im se obrate, te proslijediti informacije nadležnim organizacijama unutar Mreže Zelenih telefona, kako bi prijava bila pravovremeno i učinkovito obrađena. Podsjećaju kako mrežu čine organizacije iz cijele Hrvatske koje zajednički pružaju podršku građanima. Tako se u drugim županijama možete obratiti ovim udrugama:

  • Šibensko-kninska županija: Ekološka udruga Krka-Knin – ekoloska.udruga.krka@si.t-com.hr
  • Zadarska županija: Eko Zadar – desk@ekozadar.hr
  • Primorsko-goranska županija: Žmergo – zelenitelefon@zmergo.hr
  • Istarska županija: Zelena Istra – irena.burba@zelena-istra.hr, zelena-istra@zelena-istra.hr
  • Grad Zagreb, Bjelovarsko-bilogorska, Sisačko-moslavačka, Brodsko-posavska, Krapinsko-zagorska i Zagrebačka županija: Zelena akcija – zeleni-telefon@zelena-akcija.hr, jasna@zelena-akcija.hr
  • Karlovačka i Ličko-senjska županija: Eko Pan – eko_pan@inet.hr
  • Međimurska, Varaždinska i Koprivničko-križevačka županija: Nobilis – zeo.nobilis@ck.t-com.hr, zeleni.telefon@yahoo.com
  • Osječko-baranjska, Vukovarsko-srijemska, Virovitičko-podravska i Požeško-slavonska županija: Zeleni Osijek – zeleniosijek@zeleni-osijek.hr

Projekt “Zeleni telefon – Posudi svoj glas okolišu!” i u 2025. godini sufinancira Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, i to treću godinu za redom. Ova podrška omogućuje održivost servisa i nastavak kvalitetnog rada s građanima i institucijama.

-Prva polovica 2025. godine pokazala je kako građani i dalje aktivno koriste Zeleni telefon kao alat za prijavu problema u okolišu, čime doprinose njegovoj zaštiti i očuvanju. Zeleni telefon ostaje važan alat u zaštiti okoliša kroz suradnju građana i organizacija civilnog društva. U narednom razdoblju nastavit ćemo rad na što učinkovitijem odgovoru na prijave, daljnjem jačanju suradnje s institucijama te educiranju javnosti o pravima i mogućnostima djelovanja. Svaka prijava, svaka fotografija i svaki poziv mogu biti prvi korak prema čistijem, zdravijem okolišu. Hvala svima koji su dosad reagirali i nastavimo zajedno čuvati ono što nam je svima zajedničko! – optimistično zaključuju u Suncu, no već i pogled kroz prozor mnogih id nas pokazuje kako još uvijek nema vremena za optimizam po tom pitanju, te kako su prijetnje za okoliš svakim danom sve ozbiljnije i brojnije, te kako nema dijelova Hrvatske koje nisu na udaru i u opasnosti.

Za to bi Zeleni telefon trebalo podići na puno višu razinu, te ga učiniti prepoznatljiivijim i prisutnijim u javnom prostoru, a kako bi postao zbiljski i efikasniji alat kojim će se služiti veći broj građana.

Dakle, neka 072 123 456 bude biran češće, sve dok se ne stvori veća svijest među građanima i onima čija je dužnost zaštita okoliša.