Neovisni novinarski portal
12.2.2025.
Politika i kriminal / Vlada
Napokon objavljeno Izvješće Ministarstva o uzrocima tragedije pomoraca Jadrolinije u Malom Lošinju :  Odgvorni su predsjednik uprave David Sopta, zapovjednik broda Goran Đolonga i Jadrolinija

Napokon objavljeno Izvješće Ministarstva o uzrocima tragedije pomoraca Jadrolinije u Malom Lošinju :
Odgvorni su predsjednik uprave David Sopta, zapovjednik broda Goran Đolonga i Jadrolinija

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je, sinkronizirano s Agencijom za istraživanje nesreća, izvješće o izvidima vezanim za pomorsku nesreću Jadrolinijinog broda Lastovo u Malom Lošinju u kojoj su poginula tri pomorca, a jedan je teško ozlijeđen. U izvješću se predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv predsjednika Uprave Davida Sopte, Jadrolinije same i odgovorne osobe na brodu, odnosno zapovjednika broda Gorana Đolonge. Ministar Oleg Butković već je najavio da će od Skupštine Jadrolinije zatražiti Soptino razrješenje .

U izvješću Ministarstva zaključno se konstatira da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen te da je zapovjednik broda Lastovo prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću broda Lastovo, kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezanih uz sustav pramčane rampe.

U dijelu u kojem se obrazlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, navodi se kako je kompanija dužna uspostaviti i održavati sustav upravljanja sigurnošću, kao i stanje broda i njegove opreme te da je izvidima utvrđeno da Jadrolinija nije uspostavila, ne održava i ne provodi dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću.

Odgovornosti članova posade vezano za postupke upravljanja pramčanim vratima i pramčanom rampom nisu jasno utvrđene, nisu definirane jasne upute vezano za postupak podizanja, spuštanja i osiguranja pramčanih vrata i pramčane rampe niti su definirane jasne upute za operativne radnje održavanja sustava pramčane rampe.

Navodi se i da se upoznavanja članova posade broda Lastovo ne provodi sukladno poslovniku upravljanja sigurnošću Jadrolinije te da sustav održavanja broda Lastovo ne slijedi postupke definirane poslovnikom upravljanja sigurnošću tog broda.

U pogledu pokretanja prekršajnog postupka protiv predsjednika uprave Jadrolinije ističe se da svi dionici u sustavu upravljanja sigurnošću odgovaraju izravno predsjendiku Uprave, pa je dakle on odgovoran za službu pomorske sigurnosti i druge službe. U vezi s prekršajnim postupkom protiv zapovjednika broda Lastovo navodi se da je propustio obavljati svoje dužnosti u smislu upoznavanja sa sustavom upravljanja sigurnošću broda, preuzimanja odgovornosti vezano uz definiranje obaveza pojedinih članova posade u postupku podizanja, spuštanja i osiguranja pramčane rampe, u smislu zapovijedanja članovima posade i poduzimanja radnji u situacijama koje nisu definirane poslovnikom sustava upravljanja sigurnošću broda Lastovo.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković tim je povodom dao izjavu za javnost u kojoj je najavio razrješenje predsjendika Uprave Jadrolinije Davida Sopte. Kazao je da je istraga provedena neovisno, da je nakon nesreće i sam razmišljao o ostavci iz moralnih razloga, ali je od toga odustao zbog dužnosti i obveze prema obiteljima poginulih koji imaju pravo znati istinu o uzrocima tragedije.

Za mene kao čovjeka, a onda i kao ministra, najvažniji zaključak je da poginuli pomorci nisu odgovorni za nesreću, naprotiv – nastradali su zbog manjkavosti sustava upravljanja sigurnošću u Jadroliniji. Utvrđena je i odgovornost zapovjednika broda, a svodi se na zapovjednu odgovornost”, kazao je Butković.

U ime države uputio je ispriku obiteljima poginulih jer su nastradali zbog nemara i odgovornosti nekih drugih ljudi. Sazvao je Skupštinu Jadrolinije za 11. veljače i na njoj će zatražiti razrješenje i opoziv predsjednika Uprave Davida Sopte, najavio je ministar.

Ovo što smo mi zaključili je da posada nije znala kako rampa funkcionira. Netko je znao da rampa može pasti kad se hidraulika ugasi, a većina nije i za to je bio zadužen brodar da ih upozna. Oni su to morali znati”, izjavio je ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kapetan Siniša Orlić, napominjući da je sustav upravljanja sigurnošću postojao, ali je bio manjkav.

Dovršena je i istraga Agencije za istraživanje nesreća u čijem izvješću stoji da je utvrđeno „da se nekontrolirani pad rampe dogodio u okolnostima dok se rampa nalazila podignuta u krajnjem gornjem položaju pri čemu je hidraulički sustav podizanja i spuštanja rampe bio isključen, a rampa neosigurana mehaničkim sredstvima. Istovremeno, istraga je utvrdila kako članovi posade broda Lastovo nisu bili odgovarajuće i u cijelosti upoznati s funkcionalnostima pramčane rampe i pripadajućeg hidrauličkog sustava pomoću kojega se rampa podiže i spušta. Razlog tome je nepostojanje dokumentiranih zapisa na brodu kojima bi se identificirale karakteristike i dizajn sustava s posebnim sigurnosnim mjerama, kao i nepostojanja operativnih postupaka za rukovanje, zatvaranje i osiguravanje rampe.”

Također, navodi se u izvješću Agencije, „istragom je utvrđeno da je niz različitih čimbenika utjecao na ovu tešku pomorsku nesreću. Svaki od tih čimbenika u određenoj mjeri, ali u konačnici združeno, utjecao je na slijed događaja koji je doveo do tragičnog ishoda.”

 

Oleg Butkovic (Foto H. Pavic)


VEZANE VIJESTI