Studentima kojima predajem sadržaje iz filozofije odgoja prva predavanja posvetim razlici između manipulacije i odgoja. Odgoj je kreativni, stvaralački proces koji pozitivno mijenja odgajatelja i odgajanika, odnosno, odgoj je proces koji očovječuje čovjeka čineći da on bude baš taj a ne neki drugi čovjek. Instrumentalizacijom ili odgojnom manipulacijom čovjeka se umasovljuje oduzimanjem mogućnosti da bude ono što bi on htio biti, kako bi postao jedan od mnogih, odnosno kako bi bio kao svi ostali. Hrvatska je prepuna onih koji su propustili biti ono što su mogli i htjeli jer su pristali biti baš kao i svi ostali. Naše domoljublje nije ljudsko domoljublje, jer ljudsko domoljublje očovječuje različite u njihovoj različitosti, dok neljudsko domoljublje omasovljuje iste. Ljudsko domoljublje različitih je kreativno, dok je neljudsko domoljublje navijačko.
Odgojne manipulacije
Poziv ministra Fuchsa da se u školama prate utakmice hrvatske reprezentacije na Svjetskom nogometnom prvenstvu primjer je odgojne manipulacije koja, baš kao i svaka manipulacija u obrazovnom sustavu, ima za cilj stvaranje poslušne i dobro kontrolirane mase čiji zadatak je navijati za druge kako se ne bi ugrožavali prvi. Prvi su naši domoljubni političari.
Razumljivo je da Fuchs neće pozvati učenike na prosvjed zbog neučinkovite države koja nije u stanju, iako ima osigurana financijska sredstva, obnoviti potresom razrušenu Baniju, razumljivo je, također, da ministar Fuchs nije poslao dopis, primjerice, srednjim školama da upoznaju učenike s činjenicom da je disfunkcionalni zdravstveni sustav usmrtio novinara Vladimira Matijanića koji je do zadnjeg daha tražio pomoć od sustava, a taj sustav je toliko politički devastiran, instrumentaliziran i izmanipuliran da je, ovom pacijentu, umjesto efikasnog medicinskog odgovora udijelio ignoriranje sa smrtnim ishodom. Da je u zdravstvenom sustavu bilo više zdravstva, a manje navijanja, Matijanić bi, najvjerojatnije, bio živ a ako ne bi bio, umro bi zbog toga što je medicina učinila sve što je mogla ali to nije bilo dovoljno da Matijanić preživi. Ovako je umro zbog toga što je zdravstveni sustav navijao umjesto da je pružio medicinsku pomoć.
Vještina navijanja
Ne čudi, ponavljam, što čovjek disfunkcionalnog sustava, a politike ove države su sve odreda disfunkcionalne, poziva škole da odustanu od usvajanja znanja kako bi se demonstrirala snaga navijanja. Utakmica je ovdje nebitna, bitno je iskoristiti svaku prigodu da se razvije vještina navijanja, jer ako ta vještina onemoća, onemoćat će i HDZ. Ponavljam, dok je našeg navijanja, HDZ i njegov sustav nemaju alternativu.
Uostalom, što se čudimo, zar ne znamo da nam pravosudni sustav funkcionira na temelju navijanja onih koji su na vlasti, zašto se onda i u školama ne bi navijalo? Zar je itko mislio da će Fuchs pozvati učenike da stvari kritički propitaju i pronađu kreativna rješenja? Da ima kritičkog mišljenja, kreativnosti i dostojanstva, zasigurno stranka osuđena zbog korupcije ne bi učenike pozivala da u školama navijaju. Naravno, ovo navijanje ima metanavijačku razinu, a to je razina svih onih koji su već ovladali domoljubnim navijanjem pa sada sve one koji protestiraju zbog političke instrumentalizacije i odgojne manipulacije, proglašavaju antidržavnim ili antinavijačkim elementom koji pati zbog toga što pravi Hrvati bodre nadhrvate, članove pobjedničke hrvatske reprezentacije.
Da sam kojim slučajem učenik, napustio bih školski sat na kojem se, uz neizostavno domoljubno navijanje, gleda utakmica, otišao bih u prvi kafić u kojem se organizirano prati prijenos nogometne utakmice i od konobara zatražio da mi napiše ispričnicu kako nisam mogao prisustvovati nastavi na kojoj se navijalo jer sam bio u kafiću kako bih navijao. Škola koja drži do ministra i navijanja bi mi izostanak opravdala, a škola koja drži do sebe, učenika i znanja ovaj problem ne bi ni imala – u takvoj školi se, naime, ignorira ministar koji profesore i učenike poziva da se transformiraju u izmanipulirane i ponižene navijačke skupine.