-HDZ-ove lošinjske gradske vlasti pokušavaju uništiti mjesto zabranom državne linije koja otok povezuje sa Malim Lošinjem i ne odustaju od tog nauma. Posto se sve radi u potpunosti ilegalno i neshvatljivo trebamo Vašu pomoć. Sva dokumentacija i priča je spremna, a ona je zbilja velika jer se radi o milijunskih iznosima i generacijskim pitanjem za Otok i njegov opstanak – javili su nam se u dramatičnom apelu prije neki dan mještani otoka Ilovika.
Kako su nam javili kasnije, već prvog dana preusmjeravanja brodske linije na Mali Lošinj, brod zbog juga nije isplovio pa učiteljica viših razreda nije mogla na Ilovik, četvoro srednjoškolaca nije moglo na Lošinj, a izostala je i opskrba: otok je ostao i bez redovite opskrbe pa u lokalnoj trgovini, primjerice, nije bilo kruha. Otok bez voznog reda postao je još problematičniji za one koji na njemu stalno obitavaju. A njih je svega sedamdesetak…
Nije stigla učiteljica, bolesnik nije mogao u bolnicu
Stanovnici otoka mjesecima izražavaju nezadovoljstvo ukidanjem linije do Mrtvaške, gdje su započeli radovi na 80 milijuna kuna vrijednoj rekonstrukciji i dogradnji luke koja bi trebala biti polazišna luka ne samo za brodove do Ilovika, nego i za nove planirane linije s Lošinja prema Rabu, Pagu i Zadru.
Stoga je Mjesni odbor Ilovik najavio prosvjed u petak u 10 sati ispred lošinjske Gradske uprave.
-Već danas, zbog jakog je juga obustavljena plovidba po novoj ruti Ilovik – Mali Lošinj, tako da naša djeca nisu u mogućnosti ići u srednju školu u Mali Lošinj, učiteljica viših razreda osnovne škole ne može doći raditi na Ilovik, onkološki pacijent koji živi na otoku, inače hrvatski branitelj, danas ne može otići po svoju redovnu terapiju, pošta ne može otići s otoka ni doći na otok. Svega toga ne bi bilo da imamo mogućnost pristajati u uvali Mrtvaška, na najjužnijoj točki otoka Lošinja, do koje Ilovčani mogu ploviti po svakakvom vremenu i tijekom cijele godine! Ovakvim katastrofalnim projektom i još gorom organizacijom radova počinje uništenje možda jedinog otoka na Jadranu koji je postigao ogromni pozitivni skok u broju djece, mladih obitelji i uopće stanovnika. Našoj se djeci od danas onemogućava školovanje i mlade obitelji tjera da napuste otok, a svima ostalima, naročito starijima, ukida zdravstvena skrb, dostupnost bolnica i liječnika, opskrba i sve ono što omogućuje normalan život, poručuju iz VMO-a Ilovik, uz najavu prosvjeda u petak, 8. listopada, u 10:30 sati, ispred zgrade Gradske uprave Malog Lošinja.
Zakinuti odlukom ministra mora, prometa i infrastrukture
Vijeće mjesnog odbora Ilovik, na čelu s predsjednicom Jadrankom Matas, upozorava kako je linija prema Mrtvaškoj ukinuta odlukom ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića i gradonačelnice Malog Lošinja Ane Kučić, uz potporu primorsko-goranskog župana Zlatka Komadine i to, kako navode, zbog loše pripremljenog projekta dogradnje kojim je otok uskraćen za medicinsku skrb, regularno obrazovanje 14 učenika, opskrbu dućana, OPG-ova i šest restorana.
– Već prvog dana brod nije isplovio, a pritom vremenski uvjeti nisu takvi da je tu neko nevrijeme. Puše jugo, osrednje, ništa strašno, ali brod ne može ploviti. I zbog toga naši srednjoškolci ne mogu u školu na Lošinj, a učiteljica viših razreda nije mogla na Ilovik, zbog čega su i učenici srednje škole i učenici viših razreda na otoku ostali bez nastave. Gradnja Mrtvaške bi trebala trajati najmanje dvije godine, koliko neće biti ni linije Ilovik – Mrtvaška. Hoće li naša djeca dvije godine svako malo propuštati nastavu kroz to razdoblje ili možda da se iselimo s otoka, ako želimo da nam djeca idu u školu, kazao je za Novi list Ladislav Radoslović iz Ilovika.
Ukidanje linije Ilovik – Mrtvaška ponukalo je na ozbiljnu reakciju i potporu mještanima jedino političku platformu Možemo! Rijeka, dok su druge stranke nezaintersirne za ovaj problem.
Možemo! Rijeka: Nudimo rješenje
-Potaknuti preusmjeravanjem brodske linije Ilovik – Mrtvaška na liniju Ilovik – Mali Lošinj, zbog čega je za petak, 8. listopada najavljen i prosvjed ispred zgrade gradske uprave u Malom Lošinju, iznosimo naše sveobuhvatno viđenje ovog problema, ali i nudimo i rješenje čijom primjenom bi se linijom nastavilo prometovati te bi se izbjegli troškovi zbog izmještanja linije kao i niz posljedica koje će stanovnici Ilovika snositi zbog ovog poteza. Svjesni smo da je projekt rekonstrukcije i nadogradnje luke “Mrtvaška”, austro-ugarskog gata na jugu otoka Lošinja, velik i skup građevinsko – prometni zahvat, koji bi uvelike trebao doprinijeti kvaliteti povezanosti naših otoka, kako između sebe tako i s kopnom, te tako podići kvalitetu života otočana. Naime, projekt koji je “težak” preko 81 milijun kuna, pri čemu se iz EU fondova financira oko 85% troškova, donosi novu obalnu infrastrukturu koja bi trebala omogućiti brže, jednostavnije i sigurnije povezivanje otoka Lošinja s Dalmacijom, Istrom te s ostalim kvarnerskim i sjevernodalmatinskim otocima. Dobra povezanost znači pozitivne implikacije na demografiju, gospodarstvo te, općenito, život i opstanak otoka. – drže u Možemo Rijeka.
Međutim,da je predstavnik investitora – Županijska lučka uprava Mali Lošinj – uzeo u obzir zdravorazumske primjedbe primarnih korisnika luke Mrtvaška, stanovnika otoka Ilovika, potrebe za prosvjedom Ilovičana i ostalih otočana, i to drugim po redu, ne bi ni bilo, kako kažu.
70 stanovnika, 14 učenika
-Ilovik je jedan od triju stalno naseljenih otočića lošinjskog arhipelaga. Uz Susak i Unije, Ilovik također broji ispod stotine stanovnika, što je uobičajeno za male jadranske otoke. No ono što je za Ilovik specifično jest da među svojih 70-ak stanovnika broji čak 14-ero učenika osnovne i srednje škole koji brodsku liniju svakodnevno koriste. Ova velika brojka ukazuje na to da je za život i mladost otoka zaslužna upravo dobra povezanost sa središtem njihove lokalne samouprave, preko luke “Mrtvaška”. Predviđeno trajanje radova na luci “Mrtvaška” duge su dvije godine, moguće i duže. Za cijeli period izvođenja radova predviđa se da će linija biti izmještena, zbog čega će put od Ilovika do Lošinja, koji je sada trajao 10-ak minuta, trajati čak sat i petnaest minuta, i to samo ako vremenski uvjeti dopuste. Na prve znake juga, linija se obustavlja, što se upravo i dogodilo s prvim danom izmještanja linije – upozoravaju iz Možemo.
Tom linijom na Ilovik dolazi jedna od dviju učiteljica osnovne škole na Iloviku, srednjoškolci svakodnevno putuju na nastavu u Mali Lošinj, radnici na posao, a jugo je na tom području vrlo učestalo, veći dio godine, podsjećaju.
-Ova nepogoda za Ilovičane, kojima kao da se poručuje da su nevažni, mogla se, i još se uvijek može jednostavno spriječiti, bez gotovo ikakvih utjecaja na radove. Dovoljno je predvidjeti izvođenje radova u dvije faze, pri čemu bi u prvoj, obimnijoj fazi, staro pristanište ostalo u funkciji te se na pristupnu cestu povezalo privremenim koridorom u duljini od 50-ak metara. Izvođaču radova putnici ne bi dolazili u obuhvat gradilišta, a linijom bi se nastavilo prometovati, kao i do sada, u trajanju od 10-ak minuta i to u gotovo svim vremenskim uvjetima. Nije na odmet kazati i kakosamo izmještanje i produljivanje brodske linije košta oko 240 tisuća kuna mjesečno, što na rok od najmanje dvije godine iznosi više od 5 milijuna kuna koje bi trebalo izdvojiti bez realne potrebe. Ova sredstva nisu predviđena tijekom planiranja radova te se njih više ne može “povući” iz EU fondova. Nadalje, predviđeno novo pristanište svojom visinom i karakteristikama ne odgovara malim privatnim brodicama stanovnika Ilovika pa oni uopće neće moći koristiti pristanište za nužne, svakodnevne prijevoze mimo linijskog prijevoza. Tražilo se od investitora da u projektu predvidi manji dio pristaništa za izgradnju niže rive, pogodne za mala plovila, no ta molba ostala je zanemarena. Nadamo se da ove greške u projektiranju te uporno odbijanje investitora i izvođača da prilagode projekt i time omoguće nastavak normalnog života na Iloviku nemaju neke dublje, toliko puta viđene razloge te da će se hitno iznaći adekvatno rješenje. U suprotnom, od željenog unapređenja kvalitete života otočana, doći će do umiranja još jednog otoka. – zaključuju iz Možemo.
Projekt za nezadovoljstvo
Inače, projektom izgradnje luke Mrtvaška predviđena je izgradnja lukobrana u dužini od 105 metara, s dvije trajektne rampe za prihvat brodske linije u nacionalnom prometu, kao i za prihvat međunarodne pomorske linije. U produžetku lukobrana i trajektne rampe planirana je izgradnja operativnog platoa za prihvat brzobrodske linije i gospodarskih plovila, uz mogućnost priveza za stanovnike Ilovika. Iako zamišljen kao projekt koji će stanovnicima ovog otoka pružiti bolje povezivanje s Lošinjem i kopnom, projekt od samog početka izaziva nezadovoljstvo dijela stanovništva, posebno na Iloviku, ponajprije zbog ukidanja mogućnosti pristajanja brodova na najkraćoj i najsigurnijoj liniji prema Lošinju. Projektom je bilo predviđeno ukidanje linije Ilovik – Mrtvaška, da bi kasnije, zbog nezadovoljstva lokalnog stanovništva iz Županijske lučke uprave koja je nositelj projekta, bila najavljena mogućnost izgradnje privremenog privezišta za vrijeme trajanja radova, no od toga se na kraju ipak odustalo.