INA, strateški važno naftno poduzeće koje je nekoć bilo u hrvatskom vlasništvu, a sada 49,1 posto joj dionica pripada mađarskoj kompaniji MOL, 44,8 Vladi RH, te još 6,1 posto ‘privatnim i institucionalnim investitorima’, kako su to nazvali, negdje u moru sjevernog Jadrana je pogubila jednu svoju platformu za vađenje plina. Čini se kako se to dogodilo još prije dva dana, a naše hrvatsko Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je to javnosti javilo dva dana poslije, tj. danas. Još se ne zna gdje je ta platforma. Ne zna se ni što o svemu misle u Mađarskoj. Ali zna se kako je Ina postala dobrim dijelom vlasništvo mađarske kompanije.
-Nacionalna središnjica za usklađivanje traganja i spašavanja na moru MRCC Rijeka je u večernjim satima 5. prosinca od ovlaštenika dozvole INA – Industrija nafte d.d. zaprimila informaciju kako je došlo do prekida daljinskog nadzora i kontakta nad nenastanjenim eksploatacijskim od-obalnim objektom „Ivana D“, koji se nalazi u Sjevernom Jadranu izvan vanjske granice teritorijalnog mora Republike Hrvatske, u području ZERP-a – javljaju iz morskog Ministarstva.
Ovlaštenik dozvole, tvrtka INA – Industrija nafte d.d., obavijestio je MRCC Rijeku da su bušotine na objektu „Ivana D“, kao i na ostalim povezanim od-obalnim objektima, pravovremeno zatvorene, čime je onemogućeno moguće propuštanje plina iz spojnih cjevovoda, vele.
Još dodaju i kako je navodno sve u redu s drugim platformama za bušenje Jadrana: ‘posade na nastanjenim eksploatacijskim objektima „Ivana A“ i „Annamaria A“ nisu ugrožene’ .
-U međuvremenu je dobivena potvrda od strane pilota Obalne straže Republike Hrvatske, da predmetni objekt nije vidljiv na poziciji, dok će se ostale okolnosti utvrditi neposrednim površinskim opažanjem, po smirivanju vremenskih uvjeta na moru te će se, u skladu s utvrđenim stanjem, poduzeti svi potrebni koraci propisani zaštitom i sigurnošću od-obalnih objekata – zaključuju u svom priopćenju u Ministarstvu.
Ovaj događaj baš i ne ulijeva povjerenje u sustav eventualnog spašavanja u slučaju nevolja na moru: ako sve mjerodavne službe nisu u stanju pronaći glomaznu naftnu platformu, kako bi onda tek pronašli npr. jedrilicu od 6 metara dužine koja je pozvala u pomoć negdje u Sjevernom Jadranu. Pa i ako je potonula, dosad bi to već trebalo biti poznato.
Uostalom, kako je moguće da vlasnici te platforme, tj. kompanija INA, nije poduzela neke ozbiljnije sigurnosne mjere kada su postavljali tu platformu. Nisu li je, laički rečeno, mogli bolje prišarafiti za morsko dno, ako se zna da se na moru mogu očekivati veliki valovi, snažni vjetrovi i nevremena, te kako Jadran ipak nije kupaonska kada.
Nadalje, u eri satelitskog praćenja svega i svačega, geolokacijskih uređaja kojima su opremljeni i skuplji bicikli i noviji frižideri, kako se može desiti da se dva dana ne može utvrditi gdje se nalazi čelična grdosija poput Ivane D? Ne ugrožava li se time inače gust sjevernojadranski pomorski promet?
Na koncu, kakve su posljedice po okoliš?. Valja napomenuti kako je ministarstvo kojemu je na čelu Tomislav Čorić dalo zeleno svjetlo za rad tih Ininih platformi, a što se može vidjeti u dokumentu na ovoj poveznici.
Dokument se zove Elaborat o zaštiti okoliša za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš za zahvate u prostoru na eksploatacijskom polju ugljikovodika „Sjeverni jadran“, a u njemu je vidljivo i to da njegovim autorima nije poznato da se Jadran piše s početnim velikim slovom ‘J’.
To nikoga ne čudi, s obzirom na dokazanu orijentaciju T. Ćorića koji je svojim odlukama amenovao zajedno s političkom vrhuškom da gotovo čitava Hrvatska postane potencijalno naftna bušotina (vidi TRIS: Lijepa naša u kandžama naftaša).
.- Zbog jakog vjetra i velikih valova na sjevernom Jadranu tijekom vikenda, u poslijepodnevnim satima u subotu 5. prosinca došlo je do gubitka procesne komunikacije i navigacijskog sustava, a potom i vizualnog kontakta s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivana D – priopćila je Ina.
Riječ je, kako se navodi, ‘o monopodskom satelitskom objektu bez posade, pomoću kojeg se proizvodi prirodni plin te se prije opisanih događaja automatski aktivirao sustav za isključivanje u nuždi, pa su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje, dok je tlak u plinovodu ostao stabilan.’
Događaj nije imao štetnog utjecaja na okoliš, naveli su iz Ine.
Nisu naveli kako to znaju, ako ne znaju ni gdje se nalazi platforma.
S obzirom da Mađarska nema more, nije poznato da i je s ovim slučajem upoznata i mađarska vlada na čelu s Viktorom Orbanom ili imaju važnijeg posla oko sanacije druge vrste štete nakon skandala u kojem je mađarski kršćansko-konzervativni europarlamentarac i Orbanov bliski suradnik i zagovornik braka kao zajednica muškarca i žene uhićen kako polugol silazi niz oluk bježeći od policije koja je upala na muške gay-orgije u jednom stanu u Bruxellesu.
Sve zajedno i nije neka vijest, ali barem nije o covidu-19.