Dok traju intenzivne pripreme za stavljanje u pogon šibenskog poluotoka Martinska kao nove festivalske destinacije sa šest ovoljetnih glazbenih festivala, nije bilo nimalo lako uhvatiti Vedrana Menigu. Prvi čovjek pulskog Pozitivnog ritma iza kojeg stoji organizacija festivala Seasplash, Dimensions, Outlook i Slurp!, izdavačka etiketa PDV Records, klubovi Pločnik i Kotač te edukativna platforma Edusplash, ovih je dana u svom rodnom Šibeniku. Zanimalo nas je gdje će se Seasplash skrasiti nakon šesnaest pulskih godina i ovoljetne šibenske avanture kao i koliko su osnovane ponovno intenzivirane stare ćakule da bi se festivali Outlook i Dimensions, koji su ove godine najavili posljednja izdanja na lokaciji tvrđave Punta Christo u Puli, mogli premjestiti u Šibenik. Jedan od pokretača danas ugašenog Martinska festa i nekadašnji bubnjar kultnog šibenskog hardcore punk benda Nula, posvećen trenutno inicijativi Martinska i organizaciji Seasplasha, bio je rječit i otvoren koliko to osjetljive prilike dopuštaju, pa je ovaj dopisni intervju unatoč zamišljenom blitz formatu od pet pitanja, ispao nešto duži.
Jesu li se u Puli smirile strasti zbog preseljenja Seasplash festivala u Šibenik? Bilo je poprilično negodovanja zbog odluke da se festival osvježi novom lokacijom.
Nikome nije lako kad se osjeća kao da gubi dio identiteta, što Seasplash festival jest Puli proteklih šesnaest godina. Međutim, takve strasti smirujemo činjenicom koja stoji od prve najave ovogodišnjeg izdanja, a to je da se u ovom slučaju radi prvenstveno o ‘izletu’, za razliku od ‘preseljenja’, kao i željom da u sedamnaestoj godini festivala našim posjetiteljima donesemo osvježenje. Da panike od (zap)ostavljanja Pule nema, potvrđuju i statistički podaci koji jasno prikazuju da naša organizacija inicijativama i događanjima na području Pule nikad nije bila aktivnija, kao što je to trenutno.
Misliš li da bi lokacija Martinska u Šibeniku mogla na duže stazi udomiti Seasplash ili je ovoljetno izdanje, kako se najavljivalo, samo izlet na jug uz mogućnost povratka u Pulu?
Vrlo je povlaštena, i za nas jedina normalna situacija kad možeš sam odlučivati o svojoj sudbini, kao i uživati mogućnost većeg broja lokacija kao izbor za održavanje festivala. Dakako da smo ostavili mnogo ‘krvi, znoja i suza’ da bi danas bili u takvoj poziciji, i da ju opravdavamo nizom postignuća i argumenata koji pritom postoje. U ovom trenutku možemo odgovoriti da smo, uz redovne aktivnosti, događanja i festivale koji se događaju iz godine u godinu, maksimalno posvećeni stavljanju Martinske kao nove festivalske destinacije u pogon, i realizaciji ovogodišnjeg izdanja Seasplash festivala, i popratnog koncerta otvorenja, koji su najavljeni u Šibeniku. Planovi za budućnost postoje, intenzivno se promišljaju i komuniciraju, te ćemo se odlučiti za opciju koja bude najpovoljnija, uzimajući u obzir niz logističkih i produkcijskih detalja koji između ostalih presuđuju. Da odgovorim konkretno na tvoje pitanje, mogućnost povratka u Pulu je među opcijama. Ali istovremeno možemo potvrditi da smo se upustili u jednu veliku i kreativnu avanturu, koja bi lansiranjem Martinske dugoročno trebala potaknuti lansiranje kulturnih scena i kreativnih industrija, te donijeti mnogo novih posjetitelja mlađe dobi, kao i razmjena iskustava na području Šibenika i okolice, ostvarujući zdrave temelje za nastavak takve prakse, sa kontinuiranim potencijalom rasta u narednim godinama.
Druga dva veća i za pulski turizam značajnija festivala, Outlook i Dimensions, ove će se godine još održati na tvrđavi Punta Christo. Zbog čega zapravo odlaze iz Pule?
To što pišeš je samo donekle točno, pa da te ispravim; Outlook i Dimensions festivali su ove godine najavili posljednja izdanja na lokaciji tvrđave Punta Christo u Puli, a ne i definitivni odlazak. Mi smo o ovoj nepovoljnoj situaciji odlučili ne kukati u javnosti, već nastale probleme pokušavamo interno rješavati sa najbližim suradnicima. Ali kad već pitaš, nije nikakva tajna da su razlog tomu promijenjene okolnosti, za razliku od onih prije deset godina kada smo se upustili u ovu avanturu. Te ‘promijenjene okolnosti’ se ponajviše reflektiraju kroz kontinuirani porast troškova, tj. cijena za niz stvari i usluga koje su nužni za realizaciju, dok festivali svake godine generiraju iste, i za domaće okolnosti uvijek rekordne rezultate, sa obzirom na ograničenost kapaciteta. Kao posljedica ostaju veliki financijski gubici, i što je još bitnije za istaknuti – nagomilava se frustracija, i pojavljuje demotivacija, u situacijama gdje kao kreativci ne možemo napredovati. Ako je potrebno dodatno razjasniti, evo i par konkretnih razloga: većina ulaznica proda se u inozemstvu, gdje je festival izgubio gotovo pola prihoda sa obzirom na pad vrijednosti britanske funte. Naime, kad smo kretali protuvrijednost prema domaćoj valuti bila je gotovo dvanaest kuna, danas je nešto više od osam. Kao dodatno opterećenje, u međuvremenu je i sve ostalo postalo skuplje; počevši od avionskih letova kojima dolazi glavnina posjetitelja. Prije deset godina povratni let povoljnijih avio kompanija iznosio je cca 70-80 eura u dane festivala, dok danas prelazi i 350 eura. Pa onda i preko goriva, koje za razliku kada smo kretali zadnjih nekoliko godina uglavnom prelazi vrijednost 10 kuna po litri, što nam je značajno povećalo budgete sa obzirom na organizirane prijevoze putnika autobusima, kao i na to da lokacija na kojoj se održavaju festivali i dalje nema osnovne infrastrukturne uvjete poput struje i vode, već čitavo ‘selo’ koje podignemo i koje živi kroz te dane napajamo agregatima. Spomenuti festivali su u Puli i okolici znatno potpomogli popunjavanju kapaciteta u razdoblju koje se prije deset godina još uvijek smatralo podsezonom sa raspoloživim kapacitetima, što više nije slučaj, pa se poskupljenja događaju i sa cijenama smještanja, gdje festivali iz godine u godinu ostvaruju preko 100 tisuća noćenja. Ne treba zaboraviti ni Brexit, koji nama ne predstavlja problem u međusobnom funkcioniranju sa engleskim partnerima, već drži oblak neizvjesnosti i frustracije sa obzirom na nepoznavanje što će biti sutra, dok je ovakav posao nužno planirati godinama unaprijed. Ta situacija, koja se pojavila kao posljedica populističkih politika koje haraju Europom, odražava se i na stanje svijesti mladih Briatnaca, kao i ostalih stanovnika Europe i svijeta, kojima danas više nije toliko ‘cool’ putovati u tisućama kilometara udaljene zemlje, već su zadojeni nacionalističkim politikama koje im u tom smislu ulijevaju strah i nepovjerenje, tjerajući ih da ostvarene vrijednosti ulažu i troše kod kuće…. Ukratko, Pula, kao i naše domaće okruženje općenito, nisu uložili napore u pokretanja ovih festivala, već su ih sa ostvarenim rezultatima dobili kao ‘poklon’, pa je otežavajuća okolnost da institucije sporo i tromo reagiraju kada je nužno prilagoditi se novonastaloj situaciji, i stvoriti uvjete za nastavak. Unatoč svemu, od objavljivanja te vijesti vršimo dodatne i intenzivne napore kroz multiplicirane komunikacije sa partnerima, suradnicima i svima koji posljedično uživaju ponajveće beneficije od organiziranja ovih događanja, sa ciljem preživljavanja festivala i kako bi ih uspjeli i dalje zadržati u našem okruženju.

Foto: Tvrđava Punta Christo u Puli, foto: Danijel Kirišić
Zna li se već hoće li se Outlook i Dimensions događati i dogodine na nekoj drugoj lokaciji ili bi odlazak iz Pule mogao značiti i gašenje tih festivala? Traga li se za novom lokacijom?
Ukoliko uspijemo sve maloprije spomenuto, postoje opcije i za nastavak održavanja tih festivala. No to zvuči jednostavnije nego što u stvarnosti jest, tj. treba prvo skočiti pa reći ‘hop’. Trenutno je sve moguće, od najavljenog napuštanja trenutne, preko preseljenja na novu lokaciju, do potpunog gašenja festivala.
Bi li lokacija Martinska mogla biti rješenje za Outlook i Dimensions? Ta se mogućnost spominjala i prije nekoliko godina. Je li ovoljetni šibenski Seasplash svojevrsna proba?
Neiskreno bi bilo reći da nije spomenuta i takva situacija, ali realno Šibenik za to još ni blizu nije spreman, te treba još puno posla da bi se stvorili uvjeti kako bi neka takva situacija postala realno izgledna. Dimensions i Outlook festivali dovode oko 20 tisuća posjetitelja, u razdoblju od 2 i po tjedna. U startu već izgleda nemoguće zamisliti situaciju u kojoj će svaki drugi stanovnik grada tih dana biti festivalski posjetitelj, željan sadržaja i intenzivnih društvenih interakcija. To instatno pada u vodu samo poradi situacije da trenutno nema ni dovoljno smještajnih kapaciteta gdje bi se isti smjestili, a di je sve drugo. Seasplash festival ne može biti proba za Outlook i Dimensions, jer se radi o festivalima različitih intenziteta, kao i broja posjetitelja. Ali smatramo da Šibenik nosi ogroman potencijal, i već bi se u prvoj godini Martinske trebalo pokazati koliko je isti realno ostvariv. A nažalost, za doći do situacije kakvu spominješ, nema drugog načina nego ozbiljno prionuti poslu, sa prethodno jasno zacrtanom strategijom razvoja, i ciljem koji se želi ostvariti.

Foto: Nova festivalska lokacija Martinska