Neovisni novinarski portal
22.10.2020.
MORE
Ilustracije: Iskra brodogradilište

I to se desilo:
Hrvatska, zemlja sa 6000 km obale, konačno gradi šest brodova za medicinske intervencije i to u – Hrvatskoj

Ilustracije: Iskra brodogradilište

I to se desilo: Hrvatska, pomorska zemlja s ukupno 6000km obale, konačno gradi šest brodova za hitne medicinske intervencije. O potrebi da država na moru treba imati plovila koji će pomoći otočanima i drugima u zdravstvenokriznim situacijama se govori već desetljećima, no čini se kako će se ta logična i nužna potreba materijalizirati tek sad, tj. uskoro, kada se izgrade ta specijalizirana plovila. Dakako, uz pomoć ‘sredstava EU’, ali nema veze, bolje ikad nego nikad. Do sada su žurne intervencije prijevoza unesrećenih ili bolesnih s mora u kopnene bolnice obavljali brodovi policije, Lučke kapetanije ili pak otočani sami, a u najgorim slučajevima se prijevoz obavlja helikopterima MORH-a.

Dakle, hrvatski brodograditeljski konzorcij u kojem su Tehnomont Brodogradilište Pula i ISKRA brodogradilište d.o.o. iz Šibenika (a koji je dio slovenske Iskre i nalazi se na mjestu privatiziranog pa propalog Remontnog brodogradilišta Šibenik) izgradit će šest  brzih brodica hitne pomorske medicinske službe sukladno EU projektu  “Uspostava hitne pomorske medicinske službe brzim brodicama”.

Ilustracije: Iskra brodogradilište

 

-Stručno povjerenstvo za javnu nabavu Ministarstva zdravstva njihovu je ponudu ocijenilo najpovoljnijom nakon čega je ministar Vili Beroš  početkom ovog mjeseca donio Odluku da će brodice graditi upravo ta Zajednica ponuditelja. Uz njih su se za taj posao natjecali i tvrtka Cantiere Navale Vittoria iz Italije koja je tražila više od planiranog iznosa i to  82.440.000  kuna s PDV-om te Zajednica ponuditelj koju čine  Global grupa d.o.o iz Dubrovnika i KD WORKBOATS čija je ponuda iznosila 70.623.000 kuna s PDV-om – kako javljaju iz ISKRA brodogradilišta d.o.o.

No, kako kažu, Stručno povjerenstvo je utvrdilo da taj ponuditelj nije dostavio jamstvo za ozbiljnost ponude kako je traženo u Dokumentaciji o nabavi te je tu ponudu odbacilo kao nepravilnu. Izabrani ponuditelji  tražili su  76.440.000 kuna s PDV-om što je u skladu s procijenjenom vrijednosti tog posla.

–Vjerovali smo od početka da je naša ponuda najpovoljnija i u tom smislu nismo iznenađeni odlukom ministra Vilija Beroša. Vrlo samo zadovoljni zbog toga što ćemo i u ovom poslu moći  pokazati koliko vrijedi hrvatska brodogradnja. Ovo potvrđuje i da je  povezivanje  Iskra brodogradilište 1 i Tehnomonta, bio logičan i poslovno opravdan potez. Oba su brodogradilišta kvalitetom, iskustvom i tehnološkom osposobljenošću dokazala na zahtjevnom međunarodnom tržištu gradeći brodove koji ispunjavaju i najzahtjevnije uvjete i standarde. Naš konzorcij  u kojem je udružena hrvatska pamet, znanje, tehnologija i iskustvo, poruka je da znamo i možemo nositi se s konkurencijom na globalnoj razini. Osim toga naša je komparativna prednost iskustvo gradnje brodova od aluminija. Do sada smo izgradili preko 100 aluminijskih brodova za Norvešku – ističe Roko Vuletić, član Uprave Iskra brodogradilišta.

Ilustracije: Iskra brodogradilište

Njegov kolega Aleš Ekar,  također  član Uprave Iskra brodogradilišta kaže kako se potvrdilo da je konzorcij  jednoj i drugoj tvrtki  bitno povećao  konkurentnost  i  kompetitivnu prednosti, a time je stvoren i velik potencijal za uspješno natjecanje za gradnju brodovima te vrste i na ostalim tržištima.

–Riječ je o dugoročno opravdanoj strategiji koja uz tehničku specijalizaciju može bitno poboljšati naše poslovanje. SAR brodovi su tehnološko iznimno zahtjevni i trebaju imati visoke maritimne sposobnosti. Brodogradlište s referencijama gradnje te vrste plovila  na taj način širi i tržišni potencijal što je u skladu s našom strategijom.  Siguran sam, da ovo može biti i dobar primjer kako se mogu učinkovito crpiti kohezijska sredstva Europske unije te imati višestruku korist od njih – smatra  Ekar.

Zadovoljan je, kako kažu, a kako i ne bi, dobivenim poslom i Tomislav Smirčić, član uprave Tehnomonta:

–Drago mi je da se pokazalo da smo napravili pravu stvar podnoseći zajedničku ponudu. Mi imamo popunjene sve proizvodne kapaciteta i teško bismo mogli sami izgraditi svih šest brodova, a ovako ćemo posao podijeliti. Osim toga nije dobro da budemo jedan drugome konkurencija kod ovakvih poslova i međusobno rušimo cijene – izjavio je.

Ilustracije: Iskra brodogradilište

Šibensko Iskra brodogradilište 1 i pulski Tehnomont imaju veliko iskustvo u gradnji brodova posebno u aluminiju. Tehnomont ima 300 zaposlenih, a 110 ih radi u njihovom brodogradilištu dok Iskra brodogradilište 1, odnosno bivši NCP,  ima 175 zaposlenih.

U ovom poslu uz njih je kao bitan faktor uključena i inženjersko projektna tvrtka Metal Shark Croatia iz Rijeke tako da će te brodice za hitnu pomorsku medicinsku pomoć biti najvećim dijelom hrvatski proizvod.

Sredstva za gradnju brodova hrvatske pomorske hitne pomoći koji će biti stacionirani u Dubrovniku, Supetru na otoku Braču, Šibeniku, Zadru, Rabu i Malom Lošinju, najvećim dijelom, čak 85 posto, dolaze iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija Europske unije, a preostali dio iz proračuna Republike Hrvatske.

Ilustracije: Iskra brodogradilište

Evo sad ponešto i o tehničkim karakteristikama brodovoa, za koje kažu kako će biti vrlo izdržljivi i sposobni za plovidbu u vrlo teškim uvjetima na moru. ica:

-Natječajnom dokumentacijom predviđena je gradnja brodova koji sutehnički i maritimnim svojstvima identični spasilačko – potražnim brodu i brodu za nadzor sigurnosti plovidbe – uz dodatnu zadaću hitnog medicinskog prijevoza, kakve je talijansko brodogradilište Cantiere Navale Vittoria 2017. izgradilo za Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a koriste ih lučka kapetanija i pomorska policija u Zadru – pojašnjava se, a je li to bila dobra odluka, znat će oni koji budu plovili tim plovilom.

Dakle, budući brodovi su dužine 14,25 m, širine 4,63 m, te istisnine 22 tone.

-Brodice će pokretati dva pogonska motora. Konstrukcijom i opremom brodice moraju imati sljedeće značajke:neograničeno područje plovidbe, obavljanje zadaća pri maksimalnom stanju mora 6, pri visini valova 4 do 6 m i brzini od 15 čvorova, mogućnost vraćanja broda iz preokrenutog stanja tzv. self- righteningom. Maksimalna trajna brzina od 35 čvorova koja se postiže s 80 posto snage pogonskih strojeva a postizanje maksimalne trajne brzine 5 minuta od pokretanja pogonskih strojeva i to bez utjecaja na njihove karakteristike i period održavanja. Minimalni doplov brodice: 400 nautičkih milja – pojašnjava se.

Ilustracije: Iskra brodogradilište

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI