Neovisni novinarski portal
30.10.2020.
brda i planine / ekopis / priroda i društvo
Dinara... (foto TRIS/G. Šimac)

Počeo tzv. Dinaric Rally:
Je li motociklima mjesto na našim planinama?

Dinara... (foto TRIS/G. Šimac)

Hrvatska je vrlo neobična država. Istovremeno bi kao navodno štitila svoju preostalu prirodu koja još nije uništena bezumnim ljudskim utjecajem, pa proglašavali, primjerice, Dinaru parkom prirode, a istodobno bi istu bušili, lomili i minirali te iz nje čupali naftu, paralelno  bi obavljali bojeva gađanja topovima, tenkovima i raketama na dinarskom vojnom poligonu, a usput bi i dopustili utrke motocikala i drugih vozila po najosjetljivijim planinskim obroncima i vrhovima.

Dakako, istodobno bi promovirali tobožnju zaštitu prirode, a kako bi njome privukli i turiste s istančanim ukusom i debelim novčanikom, one koji cijene očuvanu prirodu. Uistinu čudesna zemlja.

Naime, kako javljaju organizatori, danas se iz Knina pedesetak motociklista i vozača quadova  zaputilo prema planinama.

Ilustracija – Foto: Park prirode Učka, FB profil

-Otvoren je Prvi Dinaric Rally. Sudionici iz Hrvatske, Austrije, Nizozemske, Češke, Poljske, Njemačke, Slovačke, Slovenije, u Knin su stigli jučer tijekom dana. Nakon registracije i tehničke provjere vozila, odradili su prvi brief i pripremili se za početnu dionicu od 240 kilometara… Naime, uz podršku Turističke zajednice Grada Knina, prvi domaći cross country reli vozit će se sve do nedjelje od Knina preko Ličke Plješivice, Poštaka, Dinare, Svilaje i Promine. Hrvatski Dakar, kako ga sudionici zovu, voze muškarci, žene, veterani te još tri klase podijeljene po jačini motora ili quada. -ističu među ostalim organizatori.

Kako kažu nadalje, ‘unatoč upozorenjima o situaciji s virusom COVID-19, reliju su se pridružili profesionalni vozači iz Austrije… njih dvanaest…’.

-U Dinaricu ćemo posebno uživati jer osim izazova nudi i divne pejsaže pa nećemo forsirati brzinu. Bitno je i da zaštitimo prirodu i vratimo se doma zdravi i čitavi – prenose organizatori riječi nekoga od Austrijanaca.

Želimo im da se vrate kući zdravi i čitavi. Isto tako želimo i da ne zagade naše planine, što je, valjda je jasno svakome razumnome, nemoguće ako po planinskim vrletima gaziš u vozilima koji se pogone benzinskim motorima, te koji ispuštaju ispušne plinoove, podmazuju se motornim uljem i ostavljaju na proplancima tragove guma.  Sasvim je sigurno da takvo što ne mogu raditi u austrijskim Alpama, jer bi motociklisti koji tamo voze planinama (a ne prometnicama) završili u zatvoru ili ludnici, jer Austrijanci znaju čuvati svoju prirodu.

Svoju.

Evo kuda prolazi ruta (izvor printscreen Dinaric Rally)

Mi ćemo im na određenim mjestima osigurati gorivo te se pobrinuti da u prirodi ne ostane nijedan izgubljeni vozač, ali ni otpad i dijelovi koje su oni tamo donijeli. Priroda nam je izrazito bitna i naš je cilj da joj vratimo onoliko koliko smo joj na reliju i uzeli. Upravo zbog toga dio novaca od ovogodišnjeg relija donirat ćemo udrugama za razminiravanje i pošumljavanje”, objasnio je Perica Marinović, organizator relija, kako piše u objavi organizatora.

Koje se to udruge bave razminiranjem nije jasno, a zanimljiv je i tekst na internetskim stranicama Dinaric Rallyja. 

Motoristički “Cross Country Rally” potpuno je zaobišao naše krajeve! Europa je svoju bogatu moto-reli tradiciju stjecala uglavnom na drugim kontinentima a Dinaridi su, i u tom smislu, prošli ispod radara….Vožnja motociklom u planini, moto avanturistima nezamjenjiv je užitak ali na žalost taj užitak ima i svoje posljedice. Zagađenje bukom i ispušnim plinovima su realnost! – priznaju i sami u tom tekstu.

Evo prijedloga: najbolje će pridonijeti smanjenu zagađenja ispušnim plinovima i bukom na način da – ne voze motore po planinama.

Dinara… (foto TRIS/G. Šimac)

Inače, planinarsku javnost i druge ljubitelje prirode zgrozila je nedavno objava o trojici mladića koji su se kroserima dovezli do prstena Hajdučkih vrata da bi se tamo na 2000 metara nadmorske visine fotografirali sa motorima i šlajfanjem odronili dio prilazne staze i donji dio kamenog prstena tog prirodnog fenomena na bosanskohercegovačkoj planini Čvrsnici, kako smo pisali na Trisu.

Trend divljanja motociklima po planinskim stazama je rastući: to najbolje znaju planinari koji po njima pješače. Nedavno se dogodio i presedan: čuvari u Parku prirode Učka su zatekli motoriste na Učkoj u ilegalnoj vožnji planinarskom stazom i kaznili ih novčanom kaznom. I to od 250 kuna, što je manji trošak nego za gorivo koje su toga dana potrošili.

Vrh Dinare (foto TRIS/G. Šimac)

-Vozimo daleko od prometnica, asfalta i cesti. Vozimo uglavnom po nekategoriziranim makadamskim cestama, šumskim cestama, jedva vidljivim prastarim cestama koje su nekad povezivale planinska sela. Guštamo starim rimskim ili napoleonskim cestama… Trekovi su dobrim dijelom tehnički zahtjevni. Bit će blata, prelazaka rijeka, oštrog krečnjačkog stijenja itd. Dva od tri dana vozimo u visokim planinama. Prelazimo stotine planinskih prijevoja i dižemo se na najljepše planinske vrhove. Izbrazdani kraški reljef nameće stalne uspone i spustove, od jutra do mraka. Dinaric Rally je strašno dinamičan.– vele organizatori na čijim je stranicama i galerija fotografija na kojima se motociklima prolazi kroz rijeke, uspinje na vrhove i sl.

Inače, kako se može vidjeti, rally staza prolazi granicama nekoliko hrvatskih nacionalnih parkova, a da li u koji i ulazi nije nam poznato.

Nije nam poznato ni hoće li itko reagirati ako se na ovom rallyju zagadi priroda.

Je li motociklima mjesto na našim planinama?

Što vi mislite?

Ilustracija: s motociklom u osjetljivi krš

 

 

 

 

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI