Neovisni novinarski portal
27.10.2020.
(NE)RED
Foto: Lupiga.com

Antagonizam simbola:
Na mjestu prebojanog Malog princa u zagrebačkoj Dubravi nastao mural s temom Vukovara u Domovinskom ratu

Foto: Lupiga.com

Slučaj dvaju murala u zagrebačkoj Dubravi – onog s likom Malog princa, a koji su prije mjesec dana prebojali Bad Blue Boysi i onog koji je prije neki dan nastao na njegovom mjestu, posvećen herojstvu i žrtvi Vukovara s likom vukovarskog ratnika Blage Zadra, analizirala je dr. sc. Marina Pavković, znanstvenica sa zagrebačkog Arhitektonskog fakulteta. Njen tekst naslovljen Antagonizam simbola – Prostorni branding IV. prenosimo sa FB stranice Obnovimo Zagreb.

Obnova Zagreba, uz elementarnu post potresnu, zadire u čitav niz društvenih fenomena i emanacija koje Obnovimo Zagreb aktualno prati i nastoji analitičkim pristupom doprinijeti sveukupnoj i cjelovitoj obnovi, koja se ne svodi samo na obnovu građevnog fonda.

Točno prije mjesec dana pisala sam o muralu kojeg više nema – Malom princu na podvožnjaku u Čulinečkoj. U tom trenutku je još bilo nepoznato tko ga je prebojao, ali se ubrzo saznalo, te je predsjednica Vijeća Mjesnog odbora Čulinec obećala da će se „vedri mural vratiti čim im to dopuste prilike, te da bi se novi mural trebao nalaziti na istočnoj strani podvožnjaka“.

U međuvremenu, konkretno ovih dana, na prebojanoj strani podvožnjaka niče novi mural. Ratne je tematike i posvećen gradu heroju Vukovaru i njegovom legendarnom zapovjedniku Blagi Zadru. Mural je inspiriran sjajnom fotografijom, tada mladog ratnog reportera Miše Lišanina, koja je uhvatila magiju dramatičnog trenutka i karizmatičnost glavnog junaka.

Foto: Patrik Macek i Marin Tironi/PIXSELL, izvor: FB Obnovimo Zagreb

Nitko, tko poštuje žrtve nastale u Domovinskom ratu, neće imati išta protiv zidnih evociranja tih izuzetnih trenutaka. Ali zašto se to radi poništavanjem druge, već postojeće umjetnosti? Zašto se svjesno stvara antagonizam, nepomirljiva proturječnost i gazi emocija nekog drugog tko se osim u simbolima Domovinskog rata prepoznaje i u snazi i simbolici Malog princa – simboličnog bića koje zagovara ljubav i radost, ali prepoznaje i žrtvu i odgovornost. Unatoč tomu što je zamišljeni junak, njegovo značenje je itekako od krvi i mesa.

Nezamislivo je da se umjetnički mural ili pak navijačka ikonografija na silu precrta drugim motivom. To je necivilizirano. To se naprosto ne radi. Zamislimo situaciju da je neki sjajni BBB mural precrtan i doslovno poništen. Pa digli bismo se svi na noge i branili slobodu umjetničkog izražaja. Nitko nema pravo gaziti opće vrijednosti i univerzalne simbole ljubavi i dobrote.

Vjerujem da je Blago Zadro znao za Malog princa. Bio je dijete u vremenima kada se lektira čitala. A ako mu je slučajno promakla ta sjajna knjižica, njegov časni ratni put pokazuje da bi sigurno prepoznao poruke ljubavi tajanstvenog dječaka s nepoznatog planeta, kao i simboliku njegove žrtve i odgovornosti, jer je to svjedočio žrtvovanjem vlastitog života u Domovinskom ratu.

Vukovar ne zaslužuje da ga se dovodi u vezu s poništenjem bilo kakve vrijednosti, pa niti s poništenjem simbolike murala Malog princa. Poznavala sam predratne Vukovarce od kojih su neki poginuli, a drugi preživjeli s teškim traumama i dugo mogli zaspati samo uz upaljeno svjetlo. Oni su, pouzdano znam, pročitali Malog princa, jer su zagovarali isto što i on – plemenitost. Zar itko može i pomisliti da je Siniša Glavašević ostao uskraćen za to štivo? O svemu tomu su trebali voditi računa inicijatori ovog skandala, kada su se skrili iza imena grada heroja.

Zagreb ne zaslužuje biti talac gradske vlasti koja ne kontrolira stanje u javnom prostoru i koja svojom bolećivošću i podilaženjem dozvoljava nastajanje štetnih društvenih antagonizama.

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI