Neovisni novinarski portal
12.8.2020.
GOSPODARSTVO / REPORTAŽE

Murter:
Sezonski šušur, pune plaže i slaba potrošnja u špici nakon karantene

Jutarnji sezonski šušur na ulicama Murtera, naoko bezbrižni domaćini i gosti na krcatim terasama kafića i solidno popunjenim glavnim plažama ne daju ni približno naslutiti da je to dalmatinsko misto prije koji mjesec kao prvo u državi provelo dvadesetak dana u karanteni. Tek pokoja maska na licima uslužnog osoblja i dezinficijensi na ulazu u objekte otkrivaju da smo u špici turističke sezone koju zapljuskuje drugi val koronavirusne bolesti. Kupači na Slanici, mjereno zgusnutim rasporedom ručnika i inih rekvizita za plažu, COVID-om se ne opterećuju. Ljudi je znatno više nego što se u ožujku i travnju, kada se Murter zatvorio u kuće i distancirao od ostatka svijeta, itko i mogao nadati, ali ipak nedovoljno za konstatacije o uspješnoj turističkoj sezoni. Službene brojke govore o sedamdeset posto lanjskih dolazaka i noćenja, uslužni sektor žali se na slabiju potrošnju i upozorava da se od nešto posla u špici ne da preživjeti, dok prividni ovosezonski bum neki pripisuju velikom broju gostiju koji u Murteru imaju nekretninu.

Foto: TRIS/G.Šimac

Dvojica konkurenata u naplati parkinga na ledini i šumarku kod Slanice, poznate murterske pješčane plaže, usmjeravali su vozače na svoje dijelove koncesioniranog terena, natječući se žustro u tržišnoj utakmici za svakog gosta koji je jučer ujutro tamo poželio parkirati automobil. Parkirno mjesto bilo je lako naći, čak i u hladu masline ili bora. Ljudi ima, nije da je krcato kako je znalo biti prethodnih sezona, ali s obzirom kakva je ova krizna sezona, popunjenost parkinga više je nego solidna, čak i vrlo dobra, analizira u kratkim crtama ovogodišnju murtersku turističku sliku pomalo ojađeni koncesionar parkinga na plaži Slanica, navikao na više posla i bolju zaradu.

Nekretninski paradoks murterskog turizma

-Ka šta je pedesetih i šezdesetih krenija turizam na račun ove plaže tako je i sada krenija turizam iza ove korone zato šta ima dosta ljudi nekretninu i onda dođu ode. Tek nazad dvadesetak dan su počeli apartmani se punit, a da ne govorimo o potrošnji kako je slaba. To je paradoks ovoga turizma. Za vrime karantene u koroni, koja je bila suluda, trista do petsto ljudi je tu boravilo u svojim kućama, a nas ima iljadu ipo-dvi. I oni su odma odaslali poruke da je tu sigurno. Imaš fejsove, imaš instagrame i širi se takva slika. To je fenomen Murtera i Vira. Kad je završila karantena, svi ugostiteljski objekti otvorili su u isti dan i onda normalno da to povuče poruku. Tu je već trista do petsto ljudi koji ti rade reklamu, oni idu ća, popune svoje nekretnine većinom ilegalno sa prijateljima i tako se u Murteru stvorija jedan muving i onda ide dalje masa na masu. Murter se daleko najprije napunija. Kontaktiram sa ljudima od Istre do Dubrovnika. To je fenomen. Zato što smo raširili prostor nelegalno izgrađenim objektima. Građevinski lobi je prejak, izgradilo se, domaći čovik nema ode šta raditi, može pokupiti sidro i ići ća, samo tvrdoglavi mogu opstati – uvodi nas u priču o ovogodišnjoj murterskoj ljetnoj sezoni poslije proljetne karantene pomalo ojađeni koncesionar parkinga na plaži Slanica, britak na jeziku i naviknut na uspješnije turističke sezone.

Foto: TRIS/G.Šimac

Obiteljsku nekretninu u Murteru ima i Dijana Vuleta, mlada gošća iz Zagreba koju zatičemo na gotovo praznoj terasi kafića na plaži. Spremno je odgovorila na sva naša pitanja.

Cijene drastično pale

-Dolazim često u Murter. U šestom mjesecu nije bilo žive duše, sad je krcato. Nije kao prošle godine, ali ima ljudi, vidi se da ide turizam naprijed, znači, u osmom mjesecu moguće da će biti još više. Imamo svoju kuću. Prošle godine sam bila u najmu jer sam svoju kuću dala drugima. Cijene su pale i to drastično. Pale su i cijene pića i sada su realne a ne napuhane kakve su bile prošlih godina. Događanja nema ni jednog, što je žalosno. Muvinga ima. Ljudi hodaju, idu na sladoled i okolo. Dobro je. Kako sam mislila da će biti katastrofa, dobro je. Ja osobno nemam straha od korone ali sam čula da dosta ljudi unajmljuje  brodove da odu što dalje od plaže, prema pučini, da se maknu od gužvi, tako da rentanje brodova ide full dobro. – upućuje nas zagrebačka gošća s murterskom nekretninom u ovosezonsko turističko stanje.

Foto: TRIS/G.Šimac

Iz Zagreba su u Murter ove sezone došle i Vedrana i Noa, koje zimi zarađuju kao instruktorice skijanja, a ljeti iznajmljujući SUP daske i bicikle. Ovo im je prva sezona na Slanici, a sezonsko poslovno iskustvo stjecale  su prethodnih sezona na drugim plažama od Istre do Dalmacije.

Osjeti se da ljudi štede

-S obzirom na koronu mi smo zadovoljne. Nama nije u cilju ovo ljeto zaraditi jer smo svjesni situacije i znamo da neće biti da si spremimo za zimu, nego za platiti sve troškove i izaći na nulu. Ima jako puno ljudi, s obzirom na situaciju možda i previše. Vidite da se ne pazi na dva metra, da je ručnik na ručniku. Kažu da je prošle godine bilo puno više ljudi ali s obzirom na situaciju ne izgleda kao da je prazno. Posao ide, svaki dan radimo, rentamo, ima upita, ljudi dolaze, ide nekako, dovoljno da se pokriju troškovi, da je neka zarada i nije. Ljudi štede i to se osjeti. Svi oko nas kolege se žale da je puno slabije nego inače, ali mi smo rekli ove godine idemo preživjeti, da se nešto radi, da ne propadne ljeto – govore kroz smijeh, nadopunjavajući jedna drugu, vesele Zagrepčanke na sezonskom radu u Murteru.

Foto: TRIS/G.Šimac

Relativno zadovoljna ovogodišnjom sezonom je gospođa u turističkoj agenciji u centru mista. Dok s druge strane zaštitne pregrade čekamo da završi telefonski razgovor s gostom zainteresiranim za izlet brodom pokazuje nam da stavimo masku. Sve će nam reći anonimno.

U sezonu ušli sa strahom

-Definitivno je bolje nego što smo mi očekivali, pripremili smo se za najgore, međutim, nije to ono što je bilo. Recimo, mi imamo veliki brod za dvjesto ljudi koji uopće ne ide. Sad ga tek pripremamo. Osjeti se posljednja dva tjedna da je nešto više turista pa ćemo sad krenuti sljedeći tjedan, ali uz epidemiološke mjere, znači samo devedeset ljudi. Tako da vam je to automatski minus, ako ne radimo izlete, što inače radimo, tu smo zakinuti. Rent-a-boatovi koji su epidemiološki čisti, oni funkcioniraju bolje. Ljudi idu malo više sami pa tu kompenziramo ono što smo izgubili na izletima. Mjenjačnica radi, s obzirom da smo jedina mjenjačnica koja je u Murteru otvorena, nitko se nije pripremio, ali sve je to puno slabije nego prethodnih godina. Mi smo, u principu, sa strahom ušli u ovu sezonu. Nismo otvarali još jednu ekstra poslovnicu jer smo smatrali da nema potrebe. Nismo ništa očekivali, ali ovo sad se čini puno bolje. Definitivno je šesti mjesec bio na trideset posto, sad sedmi, tu smo negdje na 60 posto – iznosi turistička agentica i otkriva kako mora opominjati strance da nose maske i da su ljudi u Murteru puno osvješteniji jer su bili u karanteni i ne žele da im se to ponovi, a znaju i da bi samo jedan zaraženi označio kraj ovogodišnje krhke koronakrizne turističke sezone.

Foto: TRIS/G.Šimac

Krizu uzrokovanu koronavirusnom bolesti debelo osjeća ugostiteljski sektor. Tri proljetna mjeseca nisu radili, zimu ionako rade slabo, a ovoga ljeta potražnja nije neka, žali se Vjeko Bašić, kojega je eno-gastro vodič Gault&Millau proglasio chefom 2018., iste godine kada je njegova konoba Boba u Michelinovom vodiču dobila preporuku koja prethodi zvjezdici.

Sezona se ocjenjuje prema potrošnji

-Potrošnja je pala, sve je nesigurno. Ako ima ljudi na plažama to ne znači da je uspješna sezona. Pa ne ocjenjuje se turistička sezona po tome koliko se ljudi kupa u moru nego koliko ljudi troše, a troše malo. Svi oni vole govoriti o brojkama, ovoliko posto više ili manje. Bilo bi bolje da oni misle kako će produžiti turističku sezonu da bude gostiju i prije i posli špice, a ne sada kada je skoro prvi osmoga, sada svi pišu lipo. Vidićemo za petanest dan šta će biti i koliko će biti gostiju. Ne možemo mi posal bazirati na gostima od dva miseca. Kako će jedna firma uspješno poslovat cilu godinu ako ima posla samo dva miseca? Aj vi meni to objasnite. Nismo očekivali ništa i ovo je sada sve super šta ima nešto ali to nema veze sa uspješnom sezonom. Sad svi govore da ima gostiju, da se svi kupaju. Normalno da se kupaju kad je vani četrdeset stupnjeva. Ne može turistička sezona živit od Čeha šta dolaze vlakom u Rijeku. Nema Amerikanaca, nema Rusa, nema Australaca, koji dolaze avionima. O čemu pričamo, o uspješnoj sezoni?. Jedino nautički turizam radi zato što se ljudi osjećaju sigurno na svojima brodovima i ne moraju se mišati sa drugim ljudima. Ovo sad ovih petanestak dana šta ima malo posla busaju se svi u prsi kao da su nešto zaslužni za to. Ima dosta ljudi koji imaju svoje nekretnine i svoje brodove. Ljudi oće dolaziti samo u auto destinacije di se osjećaju sigurniji jer ako se situacija promini da mogu biti za par sati doma – sagledava iz svoje perspektive širu turističku sliku ugostitelj Vjeko Bašić, vlasnik i chef gurmanima poznate murterske konobe Boba.

Foto: TRIS/G.Šimac

S Tonijem Turčinovom, načelnikom Općine Murter-Kornati, kavu smo popili na punoj terasi kafića na rivi sa koje je nešto kasnije isplovio na Kornate, u društvu komunalne redarke, veterinarske inspekcije i RTL-ove televizijske ekipe, nahraniti i napojiti dva magarca koja je nepoznat netko tamo ostavio, a poljski nautičari alarmirali o tome javnost.

-Brojke pokazuju pad u odnosu na prošlu godinu. Sedmi misec je na sedamdeset posto, ali kako smo lani bili, stvarno se može reći, prebukirani, u cijeloj Hrvatskoj pa tako i mi, ovih sedamdeset posto lanjskog prometa je odlično. Mi smo ono kad smo izašli iz karantene mislili da će biti dobro ako bude i trideset do četrdeset posto. Međutim, čim smo izašli iz karantene krenuli smo se baviti uređenjem mista, staza za bicikliste,  poučnih staza, uređivali smo plaže, a i svaka reklama, pa i ona loša karantene, vijesti o Murteru, čini mi se da je pridonijela tome da ljudi dolaze – rezonira Toni Turčinov, nezavisni načelnik Općine Murter-Kornati.

Pitamo ga i o uočenom paradoksu murterskog turizma koji nam je gore iznio koncesionar parkinga na Slanici, je li točno da ovosezonski svojevrsni turistički bum Murter ostvaruje dobrim dijelom zahvaljujući vlasnicima nekretnina, kao što je to slučaj na Viru.

-Ima ljudi koji imaju svoje kuće i vikendice i dosta apartmana, međutim,  nema puno poznatih lica. Ove godine ima jako puno novih lica, novih ljudi i po meni nije slučaj kao na Viru. Nama je nautika jaka i to je jedan od ključnih momenata – odgovora načelnik Toni Turčinov.

Foto: TRIS/G.Šimac

Kada je u pitanju provođenje epidemioloških mjera na plažama, nema namjeru postavljati redare koji bi nadzirali raspored ručnika niti bilo kako epidemiološki ograničavati kupače.

-Plaže su toliko krcate da ne možete raditi razmak, a i ne želim i neću. Ako su se mogli izbori održavati i ako je moglo na jednom mistu slaviti trista ljudi onda može trista ljudi biti i na plaži. Ima toliko ljudi da vi jednostavno ne možete na plaži držati razmak – smatra općinski načelnik Toni Turčinov i zaključuje da su oni u Murteru  u koronakrizi prošli što nije nitko u Hrvatskoj, da su malo od svega toga dobili i PTSP jer da nije bilo lako, da se karantena dogodila od straha i neznanja i da se situacija sa zarazom slučajno ponovi da ne bi na nju sigurno reagirali  odlaskom u karantenu.