Neovisni novinarski portal
31.5.2020.
ekopis
Brod ne proizvodi velike valove (foto TRIS/G. Šimac)

Krkom na struju, bešumno i bezvalno:
Dva nova hrvatska elektrokatamarana u NP Krka

Brod ne proizvodi velike valove (foto TRIS/G. Šimac)

Odlična vijest za ribe, ptice, žabe, biljke, zmije, kukce i ljude koji brinu za okoliš. Rijekom Krkom se od sada plovi  s dva nova plovila ‘na struju’: Visovac i Miljevci dva su nova katamarana na električni pogon danas predstavljena na Roškom slapu u Nacionalnom parku „Krka“. Projekt nabave elektrobrodova, koji je danas predstavljen na Roškom slapu, dio je šireg projekta Nepoznata Krka: skrivena blaga gornjeg i srednjeg toka rijeke Krke, usmjerenog i na održivi razvoj i očuvanje ekosustava rijeke Krke. To je značajan iskorak u pravilnom odnosu prema najzaštićenijim krajolicima u Hrvatskoj, kao što je to područje Nacionalnog parka Krka.

Valja znati kako se u nekim zemljama, primjerice u Švicarskoj na tamnošnjim jezerima i drugdje, već godinama dozvoljena isključivo plovidba brodovima s električnim pogonom, dok su benzinski i dizelski motori odavno strogo zabranjeni. Time se znatno umanjuje otpuštanje štetnih tvari u okoliš, a ovakva plovila su često gotovo bešumna,tj. ne proizvode veliku buku, ali i bezvalna, jer ne tvore velike valove i tako ne remete dužobalni pririodni sklad.

Slikoviti plovidbeni put (foto TRIS/G. Šimac)

-Brodovi na električni pogon najprihvatljivije su ekološko rješenje, posebice kada su u pitanju zaštićena područja. Sve naše aktivnosti u Javnoj ustanovi ‘Nacionalni park Krka’ usmjerene su upravo na implementaciju kvalitetnih rješenja koja dugoročno utječu na očuvanje i zaštitu bioraznolikosti rijeke Krke te nam je drago što smo uspješno realizirali i ovaj vrijedan projekt, s potpisom hrvatskih brodograditelja. Elektrobrodovi su izgrađeni prema najnovijim i najvišim ekološkim i tehnološkim standardima, čime je još jednom potvrđeno višestoljetno umijeće hrvatske brodogradnje“, istaknula je ravnateljica Javne ustanove „Nacionalni park Krka“ Nella Slavica.

Nella Slavica, ravnateljica NP Krka (foto TRIS/G. Šimac)

Dosta, rijetka je i sretna okolnost kako se ovom prilikom, kao što je to slučaj s brojnim drugim projektima u Hrvatskoj, nije posegnulo za prozivodima iz drugih država, već je posao pripao hrvatskom poduzeću. Katamarani na električni pogon, vrijedni 5.807.000,00 kuna, plod su hrvatskih ruku i pameti: izgrađeni su u brodogradilištu Dalmont d.o.o. u Kraljevici. 

– Elektrobrodovi Visovac i Miljevci ne samo da su prvi takve vrste koji će zaploviti rijekom Krkom i Visovačkim jezerom, već su i prvi katamarani na električni pogon proizvedeni u našem brodogradilištu. Proizvodnja ekološki prihvatljivih brodova obogatila je višestoljetno iskustvo brodogradilišta te smo posebno ponosni na činjenicu da će hrvatski elektrobrodovi ploviti upravo hrvatskim nacionalnim parkom te pomoći u očuvanju njegovih nadaleko poznatih bogatstava i ljepota – rekao je zadovoljni Ivan Ivić, direktor i vlasnik kraljevičkog brodogradilišta.

Pristajanje (foto TRIS/G. Šimac)

Katamarani na električni pogon, dugi četrnaest metara, prevozit će ukupno sto putnika i četiri člana posade, a prve će izletnike početi prevoziti već u travnju, kada se i otvaraju svi sadržaji u Parku. Svaki od brodova ukupnog je kapaciteta pedeset putnika i dva člana posade, a na palubi osiguran je i prostor za smještaj dviju osoba u invalidskim kolicima. Brodovi su izgrađeni od aluminija visoke kvalitete i čvrstoće, što je imperativ kada su u pitanju kakvoća vode rijeke Krke i ekološki čimbenici koji moraju biti zadovoljeni da bi se živi svijet razvijao neometan čovjekovom prisutnošću.

– Sretni smo što konačno imamo elektro-brodove iz više razloga. Manje su opterećenje za prirodu uz manje uznemiravanje ptica i obalne vegetacije. Ovi brodovi ne stvaraju valove koji bi udaranjem u obale uništavali gnjezdilišta ptica. Ovo je iskorak i nadam se da će tih brodova biti više na cijelom toku Krke. Njima zatvaramo ciklus u kojem ljudi mogu doživjeti prirodu jer su ti brodovi tihi i uklopljivi, a s druge strane priroda može nesmetano obavljati svoje procese – istaknula je Gordana Goreta, voditeljica Službe stručne zaštite u NP Krka

Gordana Goreta, voditeljica Službe stručne zaštite u NP Krka (foto TRIS/G. Šimac)

Novi brodovi na krovnoj konstrukciji imaju solarnu elektranu, koja će u ljetnim mjesecima osigurati dodatnu autonomiju od deset sati. S prosječno 2 647 sunčanih sati godišnje u Šibeniku i 2 377 u Kninu, područje Nacionalnog parka „Krka“ jedno je od najsunčanijih područja u Hrvatskoj pa je insolacija, kao ekološki prihvatljiv i značajan izvor obnovljive energije, idealno rješenje u službi dugoročnog održivog razvoja.

„Drago nam je što su odsad upravo naši elektrobrodovi dio prometne infrastrukture Nacionalnog parka ‘Krka’. Vjerujem da će posjetiteljima Parka pružiti poseban doživljaj prilikom obilaska ljepota kojima smo ovdje okruženi. Važno je naglasiti da se naši brodovi ističu po visokorazvijenim akumulatorskim baterijama i elektromotorima, koji osiguravaju dovoljnu energiju za osam sati plovidbe“, kazao je Robert Miletić, voditelj tehničke službe brodogradilišta Dalmont d. o. o., koji je vodio gradnju dvaju brodova za Nacionalni park „Krka“.

Brod u daljini (foto TRIS/G. Šimac)

Nabava elektrobrodova dio je šireg projekta pod nazivom Nepoznata Krka: skrivena blaga gornjeg i srednjeg toka rijeke Krke (KK 06.1.2.01.0003), sufinanciranog u sklopu Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020., čiji je završetak planiran za 27. svibnja 2020. Iz Europskog fonda za regionalni razvoj za to su odobrena bespovratna sredstva u iznosu od 78.620.719,12 kuna, dok je ukupna vrijednost projekta 80.057.649,15 kuna.

Projekt obuhvaća niz infrastrukturnih intervencija unutar Nacionalnog parka „Krka“, osmišljavanje i uvođenje novih prezentacijskih i interpretacijskih sadržaja, uređenje pješačkih staza, elektrifikaciju brodskog prometa i unaprjeđenje sustava upravljanja sadržajima i posjećivanjem. Opći cilj projekta je, izgradnjom infrastrukture i kapaciteta ključnih dionika i razvojem novih edukativnih turističkih proizvoda i usluga, aktivirati neiskorišteni turistički i gospodarski potencijal područja sjevernog dijela Nacionalnog parka „Krka“ i postići kvalitetniji prostorni i vremenski raspored posjetitelja, što doprinosi ukupnom društvenom, gospodarskom i ekološkom boljitku.

*više fotografija u nastavku: 

Pristajanje (foto TRIS/G. Šimac)

 

 

 

Tags: , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI