Neovisni novinarski portal
21.10.2020.
eu / POLITIKA / PRAVA ZA LJUDE
Biljana Borzan o smanjenju prava putnika u zračnom prometu: Vlada ne komunicira stajališta koja zauzimaju na Europskom vijeću, rade što žele, dok se ne sazna u javnosti

Biljana Borzan o smanjenju prava putnika u zračnom prometu:
Vlada ne komunicira stajališta koja zauzimaju na Europskom vijeću, rade što žele, dok se ne sazna u javnosti

Biljana Borzan, eurozastupnica SDP-a i potpredsjednica Europskih socijalista, digla je žestoko glas protiv najave da će hrvatska Vlada za vrijeme svoga predsjedanja EU-om predložiti smanjenje prava putnika u zračnom prometu. Taj je prijedlog ocijenila sramotnim i skandaloznim. Indisponirani ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, pokušavao je izbjeći decidirano očitovanje na prozivku borbene zastupnice, ali, stjeran u kut, naposljetku je obećao da Vlada neće ništa učiniti na štetu građana. 

– Prava putnika u zračnom prometu su već godinama na snazi, a još uvijek tek 14 posto građana zna za njih. Čak 72 posto putnika se u slučaju problema ne žali jer smatra ili da nema smisla, ili da neće biti dovoljno kompenzirani. Smanjivati pravo koje ionako putnici ne uspiju ostvariti- navodi Borzan u priopćenju koje je tim povodom objavila- je opasno i bezobrazno! Ukoliko Vlada nastavi s ovim prijedlogom, ja ću napraviti sve što je u mojoj moći da ne prođe u Europskom parlamentu- odlučna je Borzan.

Reuters ne mogu zaustaviti

Zapravo, Agenciji Reuters treba zahvaliti što je jučer objavila informaciju iz koje se saznalo za dokument koji prokazuje “kooperativno” i snishodljivo hrvatsko predsjedanje Vijećem EU, odnosno, hrvatsku vladu koja pokušava u neformalnim razgovorima vratiti na stol europski zakon o pravima putnika u zračnom prometu i srezati ih. Putnik ima pravo, navela je u priopćenju Borzan, da u slučaju kašnjenja leta duljeg od tri sata ostvari naknadu, a naša vlada predlaže da tu naknadu mogu ostvariti tek nakon pet sati kašnjenja leta.

-Ne vidim zašto bi se aviokompanijama izlazilo u susret?! Unatoč golemoj zaradi, statistike pokazuju da aviokompanije u samo pola slučajeva otkazivanja ili kašnjenja kažu putniku da ima prava. Većina putnika tako sama plati nastale troškove poput hotela ili hrane, a koji su često veći i od naknade na koju imaju pravo. Ovo je baš u maniri naše Vlade kojoj nije dovoljno što uništava prava potrošača u Hrvatskoj, već sad smanjuje i europska prava na koja se naši građani mogu pozvati- konstatira Borzan, napominjući da su kompanije u slučaju izvanrednih okolnosti, poput terorističkih napada ili vremenskih nepogoda, izuzete od plaćanja odštete putnicima, tako da su, kako kaže, otkazivanja letova u zadnjih nekoliko godina posljedica jedino njihove neorganiziranosti. O jednom takvom sramotnom slučaju iz prošle godine, kada su putnici na relaciji Bruxelles- Zadar nakon devetosatnog čekanja ispred aerodromske zgrade, zbog štrajka aerodromskog osoblja, bez isprike i odštete prepušteni sami sebi i alternativnom prijevozu, a da im ni avio-karte koje su imali nisu kompenzirane, pisao je i TRIS, što možete pročitati OVDJE.

Kao i sve države predsjedateljice Vijećem EU, koje se rotiraju svakih šest mjeseci, i Hrvatska određuje svoje prioritete i ima manevarski prostor da neke zakone “pogura” s više žara, veli Borzan, a neke stavi “na čekanje”. Dakle, i Hrvatska je mogla u startu sasjeći svaku raspravu o izmjeni Uredbe o pravima putnika u zračnom prijevozu, tako što tu temu neće uvrstiti među svoje prioritete.

Hrvatska je, međutim,  odlučila svoju inferiornost kompenzirati podilaženjem velikima, pa je pristala u vrijeme svoga predsjedanja Vijećem EU staviti na dnevni red izmjenu Uredbe.

Tajni lobisti i javne sumnje

Poseban problem, na koji je na N1 televiziji upozorila Borzan, je odbijanje objave liste lobista jer to dodatno potiče sumnju da se ovim prijedlogom radi protivno interesima građana i pogoduje interesima velikih zračnih kompanija.
Svaka država, tvrdi Borzan, u sklopu svoga predsjedanja obajvljuje listu lobista koji su komunicirali s vladom, što hrvatska Vlada nije učinila, iako je praksa u Europskom parlamentu da se takva lista objavljuje kada rade na zakonima.

-Lobisti su beskompromisni i pokušat će sve- ističe Borzan, ilustrirajući tu tvrdnju primjerom kada se radilo na duhanskoj direktivi kako je samo Philip Morris poslao 200 lobista u Europski parlament.

– Bilo joj je razočaravajuće kada su na Odboru za zdravstvo donijeli jedan oblik direktive, a na raspravi se kroz amandmane zastupnika direktiva poprilično razvodnila i bila blaža za industriju, a na štetu ljudi i njihovog zdravlja- kazala je.

Usporedila je ovu situaciju s vlastitom borbom protiv plasiranja robe različite kvalitete na zajedničkom europskom tržištu, te se prisjetila kako je u vrijeme predsjedanja zemalja istočne Europe čiji su građani osjetili na svojoj koži tu diskriminaciju, imala puno veću potporu jer se onda nabijao tempo. A kad su predsjedateljice bile zapadnoeuropske zemlje koje nisu bile zainteresirane za zakon kojim bi se jamčila jednaka kvaliteta proizvoda na cijelom tržištu EU, dolazilo je do zastoja.

-Prema tome, smatra Borzan,” hrvatska Vlada je mogla odmah reći da je na strani malog čovjeka, a ne velikih zračnih kompanija. Informaciju je objavio Reuters, pa ako Vlada misli da treba zaustaviti Reuters, trebala je to odmah učiniti- ironično će eurozastupnica SDP-a.

Butković: Hrvatska je tu točku naslijedila…

Reagirala je, kaže, trenutno, kako bi Vladi odmah poslala poruku da je to neprihvatljivo. Drago joj je da je ministar, nakon što je pritisnut uza zid, naposljetku ipak rekao da će Vlada raditi u korist građana. Ogroman je problem, smatra, što Vlada ne komunicira stajališta koja zauzimaju na Europskom vijeću, ” jer ustvari oni rade što žele dok se to ne sazna u javnosti”.

– Pučani, vrlo otvoreno zagovaraju interese industrije, često bez problema kažu: građani jesu oštećeni, ali kompanije neće izdržati ako se, primjerice, detaljnije označava hrana na deklaracijama jer će to poskupjeti nekoliko centi za industriju- objašnjava Borzan konstatirajući da se Vlada u Hrvatskoj ponaša tako da ide na ruku velikim igračima.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, brani se tvrdnjom kako je Hrvatska tijekom svog predsjedanja EU-om samo naslijedila točku vezanu za povećanje minimalnog kašnjenja letova od tri sata za koje putnici mogu tražiti odštetu zračnih prijevoznika. Nije to, tvrdi, prijedlog hrvatskog predsjedanja niti hrvatske vlade, to je točka koja se vraća u hrvatskom mandatu predsjedateljice i koja će se tek raspravit, a kada i kako će završiti, to ne zna, prenosi N1.

-Proteći će još puno Save ispod Savskog mosta kada gledam kako se odluke u EU-u donose. Hrvatski stav po tom pitanju je logičan i normalan, nećemo se zalagati za to da krajnji korisnici, odnosno građani, budu oštećeni, a da se aviokompanije i tvrtke bogate– pravdao se Butković.

Po aktualnoj Uredbi koja je na snazi, navodi N1, putnici imaju pravo na odštetu od 600 eura ako let kasni najmanje tri sata ili se otkaže manje od 14 dana prije polijetanja. Pravo na odštetu imaju i ako im se ne dopusti ukrcaj u zrakoplov. Tijekom 2018. otkazani su letovi za 17,6 milijuna putnika, a 16,5 milijuna putnika imalo je duga kašnjenja na svojim letovima.

Europska komisija je još 2013. predložila da se najmanje kašnjenje leta poveća s tri na pet sati, ali su pregovori o toj temi zastali, i kako vidimo, pravi trenutak za nastavak rasprave i konačnu izmjenu Uredbe vidjeli su kad je Hrvatska preuzela predsjedanje. Očito je kakvu reputaciju Hrvatska ima u EU…

 

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI