Neovisni novinarski portal
8.8.2020.
HRVATSKA
Foto: TRIS/A.Tešić, ilustracija

Povijesni dan:
Pušta se u promet prva dionica pruge izgrađena u Hrvatskoj nakon 52 godine

Foto: TRIS/A.Tešić, ilustracija

Približio nam se taj povijesni ponedjeljak 16. prosinca 2019. godine, veliki dan za domovinsku željezničku infrastrukturu i blistavu budućnost poslovično sporog, tromog i neučinkovitog prijevoza željeznicom nakon kojega ništa više neće biti isto.

Vjerovali ili ne, sutra ujutro točno u osam sati i trideset minuta svečano bi trebala biti otvorena prva novoizgrađena željeznička pruga u Hrvatskoj nakon više od pola stoljeća. Na novu prugu čekalo se od ljeta 1967. godine i konačno dočekalo 12 kilometara i 200 metara  na dionici Gradec – Sveti Ivan Žabno. Na toj bjelovarskoj prigradskoj pružnoj dionici ne bi više nikad trebalo biti raznih presjedanja sa vlaka na autobus, ponosno obznanjuju iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture čiji će se šef Oleg Butković sa svitom i drugim visokim i nižim uzvanicima sutra upustiti u povijesnu avanturu prve službene vožnje vlakom sa željezničkog kolodvora Sv. Ivan Žabno do Gradeca i natrag, prvom pružnom dionicom izgrađenom u samostalnoj Hrvatskoj, prvoj nakon pune 52 godine.

Foto: TRIS/A.Tešić, ilustracija

Projekt prve domovinske pružne dionice počeo se pripremati davne 2002. godine, lokacijska dozvola izdana je pet godina kasnije, građevinska 2009., a radovi počeli  2015. i prvi puta službeno završili sredinom 2018. godine, nekih šest-sedam mjeseci nakon probijenog roka, da bi na prvom tehničkom pregledu tog ljeta bilo otkriveno da su neki varovi loše izvedeni te dva puknuća skretnica. Otklanjanje tih nedostataka potrajalo je idućih pola godine. Valjalo je nabaviti nove skretnice i pričekati povoljne vremenske uvjete za novo varenje. Bilo je i još problema, jer se gradeći prugu naišlo na arheološko nalazište, a i kolodvorska zgrada u Žabnom se dok su je pokušavali urediti srušila pa je valjalo projektirati i graditi novu. No, španjolsko-njemački konzorcij Comsa i Wiebe kojem je povjeren povijesni posao othrvao se svim graditeljskim izazovima i priveo nekako kraju graditeljsku operaciju. Čekalo se onda da poslovično usporena hrvatska administracija odobri pruzi sve potrebne dozvole i konačno da Agencija za sigurnost željezničkog prometa amenuje puštanje pruge u promet.

Foto: TRIS/A.Tešić, ilustracija

Sve skupa koštalo je 258 milijuna kuna i većinu je platila Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda. Vozit će se tom povijesnom pružnom dionicom jednim kolosijekom, maksimalnom dozvoljenom brzinom od 120 kilometara na sat, osim u zavoju kod Gradeca gdje je brzina ograničena na 100 kilometara na sat. Putovanje vlakom od Bjelovara do Zagreba koje danas traje puna dva sata trebalo bi biti skraćeno na spektakularnih sat vremena, moguće čak i na nevjerojatnih 50 minuta.

Čestitamo od srca poduzeću HŽ Infrastruktura i svima koji su doprinijeli da sutrašnji ponedjeljak postane dan za pamćenje, dan u kojem je svečano puštena u promet prva novoizgrađena pružna dionica u Hrvatskoj nakon više od pola stoljeća, u dobroj vjeri kako je još uvijek moguće da se i Hrvatske željeznice konsolidiraju po uzoru na zapadnoeuropske i da vožnja vlakom i u Hrvatskoj opet bude normalna, jednostavna, sigurna i učestala pojava, bez kašnjenja, uzaludnih čekanja i presjedanja sa vlakova na autobuse.

Foto: TRIS/A.Tešić, ilustracija

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI