Neovisni novinarski portal
17.11.2019.
brodopis
Foto; REUTERS/Antonio Bronić

Muzej režima:
Počinje obnova i prenamjena Titovog ‘Galeba’, posao težak 58,5 milijuna kuna dobilo nekadašnje Titovo brodogradilište

Foto; REUTERS/Antonio Bronić

Nakon godina plutanja olupine na mrtvim vezovima od Boke Kotorske do Rijeke, počinje konačno obnova motornog broda ‘Galeb’ i prenamjena tog zaštićenog spomenika kulture u muzej koji će privezan u riječkoj luci pričati priču o vremenu i režimu nekadašnje ploveće rezidencije Josipa Broza Tita. Posao je dobio škver u Kraljevici koji se nekad zvao Titovim brodogradilištem.

Posao obnove i prenamjene vrijedan 58,5 milijuna kuna s PDV-om dodijelili su danas kraljevičkom brodogradilištu ‘Dalmont’ vijećnici Grada Rijeke koji je prije deset godina na javnoj dražbi kupio podrtinu Titovog broda, jedan od simbola jugoslavenskog socijalističkog sistema. ‘Dalmontova’ ponuda bila je u postupku javne nabave ekonomski povoljnija od one brodogradilišta ‘Viktor Lenac’, a na potpisivanje ugovora i početak radova treba pričekati još 15 dana koliko traje rok mirovanja za podnošenje eventualnih žalbi na odluku.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Pogođenih 58,5 milijuna kuna osjetno je više od 45 milijuna kuna na koliko je administracija riječkog gradonačelnika Vojka Obersnela procijenila troškove obnove i prenamjene broda, pa je valjalo raspraviti i o predloženom modelu nadoknade razlike između ‘Dalmontove’ ponude prihvaćene na javnom natječaju i procijenjene vrijednosti u izvedbi Grada Rijeke kao naručitelja. Gradonačelnik  je predložio da se novac namakne prenamjenom dijela iznosa određenog za preuređenje objekata u sklopu nekadašnjeg industrijskog kompleksa ‘Rikard Benčić’, T-objekta u zgradu riječke Gradske knjižnice te Ciglenog objekta u Dječju kuću.

Kreditno namicanje vlastitih sredstava

Gradsko vijeće odobrilo je krajem rujna podizanje kredita za obnovu ‘Galeba’ i Palače Šećerane u ‘Benčiću’ težak 44 milijuna kuna na ime osiguravanja vlastitih sredstava za uređenje. Odobrena je i odluka o prenamjeni kredita za osiguravanje dodatnih 16,5 milijuna kuna za rekonstrukciju broda. Ta je vlastita sredstva Grad Rijeka bio dužan namaknuti na 69 milijuna kuna odobrenih mu za tu namjenu iz EU fondova. Glasalo se i o zahtjevu 15 oporbenih vijećnika da se raspiše lokalni referendum i građane Rijeke pita Jeste li za to da se raskinu i/ili otkažu svi ugovori koji obvezuju Grad Rijeku na financiranje troškova rekonstrukcije i opremanja motornog broda Galeb iz vlastitih sredstava? Zahtjev je odbijen.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Titov motorni brod trebao bi, dakle, do idućega ljeta u kraljevičkom škveru biti pretvoren u muzej postava koji ide ukorak s programskog linijom Rijeka Europska prijestolnica kulture 2020 ‘Doba moći’ i kritički preispituje sve totalitarizme koji su se ikad dotaknuli Rijeke. Događa se to u okviru integriranog programa ‘Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine’ kojim se obnavljaju i stavljaju u funkciju dva reprezentativna zaštićena spomenika kulture – ‘Galeb’ i Palača Šećerane.

O režimima bez idolopoklonstva 

Sam brod i sve ono što je ostalo sačuvano od njegove izvornosti, uz intervenciju dizajnera i kustosa na prezentaciji i očuvanju simbolične vrijednosti broda, biti će dio stalnog postava koji će sačinjavati još i izložbe na temu dinamične brodske i gradske povijesti. Ideja je transformacija broda u muzej koji će pričati priču ne samo o režimu i vremenu kojeg simbolizira nego i tematizirati vlastitu burnu povijest i bez idolopoklonstva progovoriti o svim režimima koji su se dotaknuli grada na Rječini. Brodskim muzejom će upravljati Muzej Grada Rijeke, a stalni postav postavlja naša nagrađivana dizajnerica Nikolina Jelavić – Mitrović.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Konzervatorski odjel u Rijeci tražio je da se dio prostora zaštićenog kulturnog dobra ostavi u izvornom stanju, uz nužnu rekonstrukciju i restauraciju prema arhivskoj dokumentaciji, ali i dozvolio da se u zaštićene unutrašnje i vanjske prostore postave neinvazivni elementi koji će opisivati funkciju i povijest broda. U fundusu će biti sva brodska oprema, ilustrativni materijali kao što su foto i video građa, kopije dokumentacije o gradnji i povijesti broda, arhiva članaka, knjiga i drugih pisanih materijala.

Zavirivanje u Titov i Jovankin apartman

Posjetitelji će moći zaviriti u restaurirane najluksuznije rezidencijalne dijelove broda, u Titov i Jovankin apartman, u zajednički salon i apartmane za goste, u glavni salon, blagovaonicu i veliki salon za goste, garderobu i spavaonice. Svi oni koji su ikad boravili ili radili na brodu dobit će priliku podijeliti svoja iskustva u obliku videozapisa, a zamišljeni su i drugi interaktivni sadržaji poput projekcije večere poznatih i slavnih osoba koje su boravile na brodu, u blagovaonici za uzvanike.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Dobro je znati da će obnovljeni ‘Galeb’ biti  prilagođen osobama u kolicima, kao i slijepima za koje će ruta kretanja biti naznačena trakom, dok su postavu planirane posebne točke – pločice s Brailleovim pismom, slušne postaje, reljefne pločice s prikazom odabranih ilustracija i eksponati koji se mogu opipati.

Ugostiteljski i smještajni kapaciteti u koncesiji

Na palubi ‘Galeba’ trebao bi biti uređen javni prostor za građane, a na brodu su predviđeni  i ugostiteljski i smještajni kapaciteti koji će se već nekom dati u koncesiju. U gabaritima to izgleda ovako – muzejski i javni prostor 4000 četvornih metara broda, a smještajni i ugostiteljski na preostalih 1000 kvadrata.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Pretvaranje olupine u muzej jugoslavenskog i drugih režima sredstvima Europske unije četvrta je namjena broda koji ima dugu povijest prenamjena. Kada je 1938. godine izgrađen i porinut u brodogradilištu Ansaldo u talijanskoj Genovi zvao se ‘Ramb III’. Naručila ga je lokalna kompanija Regia Azienda Monopoli Banane (RAMB) koja se bavila trgovinom bananama i drugim južnim voćem.

Dogodilo se na današnji dan

Transportni brod početkom Drugog svjetskog rata biva prenamijenjen u ratni, prvo kao prateća krstarica, a nakon kapitulacije Italije  preuzimaju ga Nijemci, ugrađuju mu šine za izbacivanje mina i nazivaju ‘Kiebitz’. Postavljao je mine na Kvarneru gdje je i potopljen u savezničkom bombardiranju 5. studenog 1944. u riječkoj luci. Sa dna ga 1947. izvlači splitsko poduzeće ‘Brodospas’, obnavlja se u pulskom brodogradilištu ‘Uljanik’ i postaje školski brod jugoslavenske ratne mornarice, a 1953. i Titova ploveća rezidencija.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Početkom Domovinskog rata ‘Galeba’ iz Pule povlače u Boku Kotorsku u Crnoj Gori gdje ostaje na mrtvom vezu cijelo desetljeće prije nego li ga kupi grčki brodovlasnik koji ga je naumio obnoviti i doraditi u luksuznu jahtu za bogatu klijentelu. Na obnovu je ‘Galeb’ godinama uzaludno čekao na mrtvom vezu u riječkom škveru ‘Viktor Lenac’ i dočekao javnu dražbu na riječkom Trgovačkom sudu na kojoj ga 2009. kupuje Grad Rijeka, iskoristivši pravo prvokupa i licitiravši 150 tisuća američkih dolara. Od tada pluta u riječkoj luci, a kao muzej privezan uz Molo Longo trebao bi po planu i programu biti otvoren do idućega ljeta.

Foto: REUTERS/Antonio Bronić

Brojke govore da je Tito ‘Galebom’ plovio 14 puta u ukupnom trajanju od 479 dana i prosječnom brzinom od 12 čvorova preplovio 85.000 nautičkih milja pa doplovio do 29 luka u 18 zemalja na tri kontinenta. Još je impresivnija lista uzvanika koja je prošetala ulaštenom palubom od tikovine, od engleskog premijera Winstona Churcila i grčkog kraljevskog para Pavla i Frederike preko etiopskog cara Haile Selassija i marokanskog kralja Hasana II do predsjednika SSSR-a Nikite Hruščova i nesvrstanih predsjednika –  egipatskog  Gamal Abdel Nasera, indijskog Jawaharlal Nehrua, indonezijskog Ahmeda Sukarna i mnogih drugih.

Foto: REUTETRS/Antonio Bronić

Tags: , , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI