Neovisni novinarski portal
19.11.2019.
kolosijeci
Vijesti s tračnica: Zagreb dobio Muzej vlakića  (dok Hrvatska ima živi ‘muzej’ zapuštene željeznice)

Vijesti s tračnica:
Zagreb dobio Muzej vlakića (dok Hrvatska ima živi ‘muzej’ zapuštene željeznice)

– Zagreb je među prvima u svijetu dobio ovaj izlagački raritet: najveća maketa željeznice u jugoistočnoj Europi postala Muzej vlakića – svečano javljaju iz novog zagrebačkog muzeja smještenog u središtu grada, u Gundulićevoj 4. U našoj surovoj realnosti u kojoj smo svakodnevno svjedoci realnih problema u društvu i politici, ova vijest s maketa tračnica je ugodno osvježenje.

Kako kažu, pet godina marljivog maketarskog rada, obilje ljubavi prema tračnicama i svemu što po njima vozi, uz stalni posjet gostiju iz Hrvatske i svijeta, zanimanje turista od Čilea i Brazila do Japana i Novog Zelanda, rezultirali su da je Backo Mini Express – najveća maketa željeznice u jugoistočnoj Europi (peta najveća u Europi), postao Muzej vlakića Zagreb.

 

Inače, ova vrijedna maketa je plod poduzetnika i inovatora Antuna Urbića Backa, koji je stvorio sa svojim timom pravi edukativno – prometni raritet ovog dijela Europe. Vele kako je projekt koji gotovo 85 posto hrvatski proizvod i plod domaće pameti i inovacija.

Muzej vlakića prostire se na dvije etaže te na više od 350 četvornih metara zatvorenog prostora s velikim bogatstvom detalja stvarnog života u gradu Zagrebu, kroz priču o željeznici.

Više od 140 vlakova na čak 1.500 metara tračnica

Kako se pojašnjava, Muzej donosi umanjenu realnost u omjeru 1:87, što i nije tako loše, jer onda i taj umanjeni Zagreb ima 87 puta manje problema nego ovaj stvarni koji egzistira u realnosti u omjeru 1:1.

-Maketom svakodnevno prometuje više od 140 vlakova na čak 1.500 metara tračnica, dio kojih je ukopan i deset centimetara u pod, a neke se nalaze i na visini od tri metra. Godišnje naš Muzej obiđe više od 20 tisuća posjetitelja, a radujemo se posebno djeci koja uz nas odrastaju baš kako raste i naš izlagački sadržaj. Posjetitelji vole vlakove, kod nas se zadržavaju u prosjeku od sat do sat i pol vremena, s ciljem naučiti puno toga korisnoga o maketarstvu, prometu, ali i ostalim sadržajima koje nudi naš jedinstveni muzej. Imamo i naš educirani maketarski tim koji pruža stručno vođenje obilaska i posjeta muzeja, upoznavajući sve posjetitelje s tehničkim, software-skim, maketarskim i željezničko – prometnim informacijama, po kojima je naš projekt poseban u ovom dijelu svijeta – pojasnio je Antun Urbić Backo, vlasnik i idejni začetnik Muzeja vlakića Zagreb.

Zanimljivo, kao posebnu atrakciju Muzeja vlakića je, uz brojne umanjene detalje grada Zagreba, navode na tri četvorna metra prostora postavljena Sljemenska staza, sa snijegom, skijašima, pratećim službama koje rade na održavanju staze. No u Muzeju vlakića ima i nečega što u stvarnosti još uvijek nema, te što Sljemenu već dugo nedostaje – sljemenske žičare. Naime, stara (realna) žičara je zapuštena i odavno je propala, a aktualni (u realnosti 1:1) gradonačelnik M. Bandić novu obećava već dugi niz godina, no obećanje još nije ostvario.

Maketa Adventa u Zagrebu

Nadalje, na maketi je dočaran i duh Adventa u Zagrebu pa je stalni postav Muzeja i mini klizalište s 20-tak klizača koji su uvijek u pokretu, a pažljiviji promatrači mogu zamisliti i mini kobasice i 1:87 kuhano vino.

Uz domaće goste najviše posjetitelja Muzej broji iz država u susjedstvu (Srbija, Slovenija i Bosna i Hercegovina), iz EU-a stižu gosti iz Njemačke, Austrije, Italije, Španjolske, Danske i Švedske, a od prekooceanskih država najviše ljubitelja mini – vlakova stiže u Gundulićevu br. 4 iz Sjedinjenih Američkih Država, Čilea, Japana, Koreje, Kine, Australije i Novog Zelanda, kako kažu.

Lijepo za Zagreb, no ovo je dobar trenutak za podsjetiti kako je Hrvatska posve zanemarila i zapustila svoju željeznicu u realnom 1:1 svijetu. Dok se u naše neposrednom susjedstvu i dalje razvijaju sve brži vlakovi, a putnički i teretni promet se iz ekonomskih i ekoloških razloga nastoji što više prebaciti na tračnice i željeznicu, dotle u nas na prugama ima sve manje vlakova i vagona. Željezničkim rječnikom rečeno, skrenuli smo na skretnici s pameti na slijepi kolosijek.

Pruge i željezničke kompozicije se rijetko ili nikako ne obnavljaju, vlakovi voze sve sporije, kolodvori koje je uglavnom prije stotinjak godina gradila Austro-Ugarska se raspadaju. Između hrvatskih gradova su željezničke veze rijetke, neefikasne, nepouzdane i k tome i skuplje nego drugi vidovi prijevoza. Prometnici s crvenim kapama na hrvatskim ruševnim kolodvorima u unutrašnjosti izgledaju kao scena iz nekog filma s radnjom u davnoj povijesti.

Stoga valja skinuti kapu pokretačima Muzeja vlakića zbog njihove iznimno važne uloge: a to je i obrazovanje mlađih generacija koje zbog nerazumnog odnosa vlasti prema željeznici u Hrvatskoj ostale zakinute za razumijevanje važnosti željezničkog prometa u civiliziranijim zemljama, kao i za udobnost putovanja i doživljaj vožnje vlakovima.

fotografije: Muzej vlakića

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI