Neovisni novinarski portal
18.11.2019.
FOTOMORGANA / hrvatsko novinarsko društvo
Večeras u HND-u: Izložba fotografija „Iza sedam logora: Od zločina kulture do kulture zločina” Hrvoja Polana

Večeras u HND-u:
Izložba fotografija „Iza sedam logora:
Od zločina kulture do kulture zločina” Hrvoja Polana

Izložba fotografija „IZA SEDAM LOGORA: Od zločina kulture do kulture zločina” Hrvoja Polana otvara se večeras, 17. listopada 2019. u 19 sati u Velikoj dvorani Novinarskog doma u Zagrebu (Perkovčeva 2), a na otvorenju će govoriti novinar i pisac Ivica Đikić, fotoreporter Damir Šagolj i predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Hrvoje Zovko. Izložba je nedavno bila postavljena u Šibeniku, u okviru programa Festivala alternative i ljevice Fališ (vidi TRIS). 

Izložene fotografije nastale su kao dio istraživanja čiji je rezultat fotomonografija IZA SEDAM LOGORA: Od zločina kulture do kulture zločina”, koju uz Polana potpisuju pisac Viktor Ivančić i novinar Nemanja Stjepanović

Monografija ponajprije donosi fotografije nekadašnjih domova kulture koji su sagrađeni u doba socijalizma, a koji su u posljednjem ratu bili pretvoreni u logore, mučilišta, mjesta zatočenja, odnosno gdje je radikalno promijenjena funkcija tih ustanova.

Hrvoje Polan… izložba (foto Fališ)

Opisujući njezin sadržaj, novinar Boris Pavelić ističe: “Dok je Stjepanović obavio faktografski dio posla, ispisavši – na temelju haških i domaćih sudskih presuda te dostupnih arhiva – činjenične opise zvjerstava u mučilištima što su do rata trebala služiti kao mjesta ljudskog oplemenjivanja, Hrvoje Polan, iskusni ratni fotoreporter domaćih i inozemnih agencija, ta je mjesta fotografirao. Mirnodopske su to fotografije, snimljene više od dvadeset godina poslije zvjerstava, kada su svi njihovi opipljivi tragovi izbrisani – osim u devastiranom Domu kulture u selu Pilica, ‘jednome od toponima etničkog čišćenja Republike Srpske’, u istočnoj Bosni, nedaleko Zvornika, na čijim se oronulim zidovima i danas vide rupe od metaka – u tom se mjestu masovno ubijalo dvaput, i 1992. i 1995. Posve namjerno, Polanove su fotografije naizgled bezizražajne, većina njih snimljena iz najjednostavnijih uglova, „iz prve“, da namjerno prikažu svakodnevicu i običnost koja iz tih mjesta isijava, služeći zaboravu krvavih tajni što ih ta mjesta kriju. Štoviše, Polanova fotografija ulaza u Vojno-istražni centar Lora u Splitu, ‘poligon za mučenje zatočenih Srba i Crnogoraca’, uhvatit će, s leđa, slučajne dokone prolaznike: oca i dijete u majici s uzorkom šahovnice, na pozadini spomenika pred ulazom u kompleks; sugestija namjernog, projektiranog, hotimičnog zaborava s elementima prijetnje svakome tko se usudi pitati više nego što je dopušteno. O tom zaboravu, o toj prigušenoj prijetnji, kao i o dosada uglavnom neosviještenom fenomenu preplitanja nacionalne kulture i ratnog zločina, piše Viktor Ivančić.

Izložba je nastala u produkciji ForumZFD Beograd, PAX Nizozemska, a zagrebački postav organiziran je u suradnji s Hrvatskim novinarskim društvom.

Izložba je dosad postavljena u Beogradu, Novom Sadu, Sarajevu, Šibeniku i Haagu, dok je Porečki Annale predstavio 4 odabrane fotografije kao dio kolektivne izložbe.

U Zagrebu će biti otvorena do nedjelje, 3. studenoga 2019., a može se pogledati svaki dan od 9 do 17 sati. Ulaz je slobodan.

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI