Neovisni novinarski portal
14.11.2019.
(NE)RED
Foto: Splitski đir FB profil, ilustracija

Bahatost i samovolja:
Kerum bez dozvole konzervatora dograđuje zaštićenu secesijsku vilu i u dvorištu sadi raštiku, kupus i salatu

Foto: Splitski đir FB profil, ilustracija

Zaboravljeni medijski as Željko Kerum ponovno jaše. Uhvatio se čovjek građevinskih radova na zaštićenom kulturnom dobru u središtu Splita bez dozvole konzervatora i za dišpet svima koji mu govore da se prilikom obnove stogodišnje secesijske vile valja ipak pridržavati nekih zakonom zadanih pravila i smjernica, na mjestu nekadašnjeg botaničkog vrta u njenom dvorištu dao zasaditi raštiku, kupus i salatu. Posrnuli poduzetnik i nekadašnji osebujni splitski gradonačelnik, a danas gradski vijećnik čija je Hrvatska građanska stranka u vladajućoj koaliciji s HDZ-om, ne misli da mu za radove na njegovom vlasništvu treba dozvola i tvrdi da je ljubitelj starina.

U prizemlju secesijske Vile Antičević, zaštićenom kulturnom dobru u Bihaćkoj ulici u centru Splita, Kerum je naumio otvoriti konobu i dati joj ime po pršutu, omiljenom mu sušenom svinjskom butu kojega je na vrhuncu ludila predizborne kampanje slavio lijepljenjem na čelo. Možda bi sve prošlo u tišini da građevinske intervencije na stotinjak godina staroj i zaštićenoj nekretnini nisu uznemirile susjede. Uočili su par detalja kojih do početka radova nije bilo – razbijeni zid u prizemlju, otvor iz podruma na dvorište i stepenice na ulazu, pa alarmirali Ministarstvo kulture odnosno Konzervatorski odjel u Splitu. Na teren su izašli konzervatori, zaključili da za građevinske zahvate nije niti zatražena a kamoli dobivena njihova suglasnost pa naložili obustavu daljnjih radova. E, ali tko su konzervatori da Kerumu govore što će raditi na svome, pomislio je valjda i nastavio po svome. Tek po dolasku građevinske inspekcije i policije, neimar je shvatio da je vrag odnio šalu i zaustavio radove, ali da ne bude baš po njihovom u vrtu dao zasaditi raštiku, kupus i salatu.

Je li kulturno dobro da je salonit na vrhu kuće?

-Je li kuća stoji kakva je? Susjedi okolo su stavljali plastične bijele prozore, pa nikom ništa. Ja sam ostavio starudiju. Zato što poštujem staro, a ne zato što me briga za mišljenje Ministarstva koje je ministarstvo govna, a ne kulture. Niti mi imaju pravo govoriti hoću li opiturat škure ili zid. Ili hoću li nešto staviti lijevo ili desno. To oni nemaju pravo. Ja ne poštujem što oni govore. I više ih neću pustiti unutra. Da sam bija tamo ne bi ih pustija, nema šanse. Ali, jadni radnici, što oni znaju? Oni su ih pustili, došli su im u vrijeme ručka, i što će oni? Ali, kad su ti konzervatori takvi dušebrižnici, što ne skinu ternitu s krova. Je li to kulturno dobro, da je salonit na krovu kuće? To je lakrdija!” – prenosi Kerumove riječi Slobodna Dalmacija i primjećuje da su etaže vile u koje je naumio investirati u vlasništvu firme njegova nećaka Igora Sapunara čija je supruga Ana Sapunar šefica splitskog Upravnog odjela za prostorno planiranje, građenje i zaštitu okoliša.

Povrtni performans u vrtu secesijske vile

Raštiku, kupus i salatu u vrtu secesijske vile u kojoj je nekad bio uređeni botanički vrt konzervatori ne smatraju primjerenim, ali bi mu za taj povrtni performans vjerojatno i progledali kroz prste. Ne mogu mu, međutim, oprostiti što je na zaštićenom spomeniku kulture poduzeo građevinske radove bez ikakve dokumentacije odnosno njihove suglasnosti i time prekršio zakon. 

Zakon kaže da prije početka građevinskih radova ili popravaka koji bi mogli promijeniti cjelovitost i karakter povijesne građevine u statusu zaštićenog kulturnog dobra valja prikupiti odobrenja od nadležnog konzervatorskog odjela i da u fazi planiranja radova konzervatori izdaju posebne uvjete zaštite kulturnog dobra na temelju kojih projektant radi glavni projekt obnove te da tek kada konzervatori daju potvrdu glavnom projekta, radovi mogu početi. Piše u zakonu i da radove na kulturnom dobru smije projektirati i izvoditi isključivo tvrtka s dopuštenjem za rad na kulturnim dobrima i osobe s odgovarajućim zvanjima u struci kako bi se osigurala kvaliteta radova na kulturnoj baštini i jamstvo znanja, vještine i opreme izvođača.

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI