Neovisni novinarski portal
17.9.2019.
FOTOMORGANA
Hrvoje Polan... izložba (foto Fališ)

Hrvoje Polan (1971.-2019.) otvorio 7. Fališ

Hrvoje Polan... izložba (foto Fališ)

Hrvoje Polan (1971.-2019.) otvorio je večeras 7. FALIŠ – Festival alternative i ljevice u Šibeniku. U Galeriji Matija je otvaranjem izložbe Polanovih fotografija ‘Iza sedam logora’ ujedno otvoren i ovogodišnji Fališ.

-Dobro došli na 7. jubilarni Festival alternative i ljevice Šibenik koji svake godine otvaramo izložbom. Na žalost, do sad smo imali šest prilika da napravimo izložbu fotografija Hrvoja Polana i da Hrvoje bude sa nama. Ove godine kada se njegov etički i estetski testament savršeno uklapa u tematsku cjelinu 7. Fališa, Hrvoje nažalost nije sa nama. Fotografije koje će biti izložene ovdje i dostupne za vidjeti nastale su za fotomonografiju Iza sedam logora i prikazuju  mjesta koja su se nekad dražesno  zvala domovi kulture da bi ih kasnije pretvorili u koncetracijske logore. Bila su to mučilišta ljude različite nacionalnosti za ratove vođene na ovim prostorima. Izložbu je postavio naš art direktor Ante Filipović Grčić – rekao je uvodno direktor festivala Emir Imamović Pirke.

Nakon njega je više o ovogodišnjem festivalu te Polanovim fotografijama govorio Kruno Lokotar, rekavši i kako iz njih ‘prosijavaju različiti tipovi strave i jeze’.

Potom je govorio Hrvojev dugogodišnji prijatelj i kolega fotoreporter Damir Šagolj. 

Emir Imamović Pirke, Damir Šagolj i Kruno Lokotar (foto Fališ)

– Pripala mi je nemala čast da otvorim ovu važnu i turobnu izložbu. Nekih 25 mjesta zločina, domova kuture, Hrvoje je snimio kao netko koji u potpunosti razumije fotografiju. Naizgled nonšalantno i s naizgled nimalo izražene u fotografskom biznisu prisutne fotografske agresivnosti. Hrvoje onom koji hoće da vidi izoštrava sliku i kaže: Ovo što ja pokazujem e naša priča i ne događa se nekome, negdje daleko i davno nego je tu  među nama – zlo, zločin i zločinac. Slijepome je džaba crtati. Hrvoje je pokazao da sve ove ustanove nakon što su poslužile krvavoj svrsi, nisu zaboravljene. To je majstorsvo. S malo detalja reći sve. Ove slike su zakucane u ishodište koordinatnog sistema naše boli. I dok ne pobjedimo ono čime se ove slike bave, nećemo krenuti dalje. Hrvoje nam ovdje nudi ratnu i antiratnu fotografiju  u svom najboljem obliku. Ovdje ne pršte meci niti pogođen pada vojnik koji juriša. Ona jeste tiha, nije agresivna, ali je brutalna i direktna i obraća se ljudima  među zvjerima. Ona dokazuje da vrijeme u matematici zločina, ako se sa zločinom nije na vrijeme raskusuralo  ne liječi rane nego ih drže otvorenim.  Ova fotomonografija, s ovim slikama i tekstovima koji se bolno isprepliću i nadopunjuju, da je urađena u nekoj ‘većoj’ kulturi, o nekom većem ratu, na nekom većem jeziku, bila bi slavljena kao ključno djelo o univerzalnoj kulturi sjećanja. Nažalost, a to Hrvoja itekako smeta i boli, kod nas su i kultura i sjećanje kakvi bi trebali biti najprisutniji upravo svojim nepostojanjem, svojom prevrtljivošću i kurvarlukom. Jeftina, lako kvarljiva roba. Još na kraju: Hrvoje je kao mnogi njemu slični bolovao od opake i rijetke bolesti, od ljudskoti. Njegovo je tkivo razarano nepravdom  o kojoj je izvještavao ali i s onim štp je vidio na drugom kraju spektra.. nebrigom razvijenog svijeta u čijim smo rukama  svi mi i naši snovi i noćne more  Širite ovo što nm je Hrvoje ostavio za dobro sviju nas -kazao je uz ostalo Damir Šagolj, fotoreporter i prijatelj Hrvoja Polana.

7. FALIŠ je tako otvoren izložbom fotografija Hrvoja Polana, jednog od najvećih fotoreportera s naših prostora, iznenada preminulog potkraj ožujka, u 48. godini.
Gotovo tri desetljeća Polan se bavio news i dokumentarnom fotografijom radeći za brojne novine i agencije, od Feral Tribunea preko Reutersa do Agence France Presse. Posljednjih godina bio je freelancer. Objavljivao je u svim vodećim svjetskim medijima (IHT-u, The Guardianu, Newsweeku, Timeu…). Svojom je kamerom pokrivao sve ratove i socijalne konflikte na prostoru bivše Jugoslavije, Albanije, Iraka, Gaze, Zapadne obale…

Fotografije su mu više puta izlagane, a jedan od radova uvršten je u kolekciju “100 najboljih slika dekade 1990-2000”, koja je izložena u Museum of Modern Art (MoMA) u New Yorku.Hrvoje Polan iza sebe ima nekoliko izložaba, među kojima je najznačajnija „Priče o besmislu“, četiri foto-eseja o Gazi i djeci s PTSP-om, izraelskom zidu prema Palestincima, američkoj invaziji na Irak i izbjeglicama s Bliskog i Srednjeg istoka u Tovarniku.

Jedan do Polanovih zadnjih projekata bila je fotomonografija „Iza sedam logora: Od zločina kulture do kulture zločina“ o domovima kulture i kulturnim spomenicima koji su služili kao logori tijekom ratova u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i na Kosovu. U suradnji s Viktorom Ivančićem i Nemanjom Stjepanovićem, čiji eseji prate fotografije, obrađene su 24 lokacije koje su u socijalizmu bile prostori masovne kulturne emancipacije, da bi u devedesetima bile obilježene mučenjem i patnjom.
Fotomonografiju je nakon otvorenja izložbe na Maloj loži predstavio njezin suautor Viktor Ivančić, te Nataša Govedarica i Andrej Nikolaidis.

*fotografije: Fališ

 

 

Tags: , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI