Neovisni novinarski portal
13.11.2019.
glazba je zvonka radost / INTERVJUI / KULTURA
Razgovor/Tea Kulaš, organizatorica prvog Orguljaškog festivala u Zadru: Rušimo stereotipe o orguljama kao isključivo crkvenom instrumentu

Razgovor/Tea Kulaš, organizatorica prvog Orguljaškog festivala u Zadru:
Rušimo stereotipe o orguljama kao isključivo crkvenom instrumentu

Zadar je dobio svoj prvi orguljaški festival. A sve o tome zna Tea Kulaš, njegova inicijatorica i organizatorica. Eto povoda za naš razgovor s Teom.

Otkud ideja za ovakav festival u Zadru?
– Ideja se u meni razvija već nekoliko godina, djelomično kroz studije muzikologije i orgulja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i studij orgulja u Grazu, a djelomično kroz rad s obitelji Pogorelić na PagArtFestivalu. Želja mi je bila publici ponuditi nove, drugačije sadržaje, upotpuniti kulturnu i turističku ponudu Zadra, te široj masi približiti svoj instrument.

Trebalo je vremena. Je li bilo problema dok se sve posložilo?
– Kao što sam već rekla, ideja se u meni razvijala nekoliko godina, ali nakon magistarske diplome u 2018. godini sam se ohrabrila svoje ideje sprovesti u djelo. Brojni izazovi su uvijek prisutni, no, na kraju ih nadjača entuzijazam, pozitiva i ljubav prema onome što radim. Međutim, budući da se radi o prvoj godini velikog projekta, financijska situacija nije idealna, pa se nadam da će odgovorni ljudi u gradu prepoznati vrijednost ovog festivala i da ćemo i taj financijski dio na kraju savladati.

Što su cilj i poruka festivala?
– Glavna ideja festivala je interdisciplinarnost, odnosno spoj različitih umjetnosti te prezentiranje nesvakidašnjih programa. Uz orguljaške koncerte u kombinaciji s drugim instrumentima i pjevačima, redovito će se u program uključivati i interdisciplinarni performansi koji će se baviti promoviranjem grada Zadra, suvremenih tendencija u umjetnosti, rušenjem zaista brojnih stereotipa vezanih za orgulje, preispitivanjem tradicionalnih okvira u pristupu i doživljaju orgulja, širenjem percepcije o izražajnim mogućnostima instrumenta te poticanjem slobodnog i kreativnog izražavanja.

Koja je bila misao vodilja u organizaciji i baš ovakvom konceptu festivala?
– Najvažnije mi je bilo pronaći zanimljive načine i programe kojima bih publici mogla prezentirati svoj instrument u veoma različitim koncepcijama, odnosno prikazati brojne mogućnosti tog uistinu virtuoznog instrumenta te istražiti kako orgulje mogu inspirirati druge umjetničke izričaje. U tom smjeru populariziranja instrumenta, svi se koncerti prenose preko video zaslona koji publici omogućuju i vizualni doživljaj orguljaševa sviranja. Osim preko video zaslona, dva su festivalska događaja uključila mobilne električne orgulje orguljarske radionice Škrabl , postavljene na pozornici Kazališta lutaka Zadar te u atriju palače Cedulin. Oba koncerta su veoma dobro prihvaćena od publike te su u potpunosti uspjela u namjeri da sruše brojne stereotipe vezane za orgulje.

Koji su to stereotipi?
Jedan od stereotipa svakako je onaj koji instrument prepoznaje kao isključivo crkveni, premda on nije ni crkveno iznašašće, a niti europska tvorevina. Ipak, činjenica da su orgulje danas fizički najprisutnije u crkvenim prostorima, te da većina ljudi s njima dolazi u doticaj samo prilikom misnih slavlja, ne pomaže generalnoj percepciji instrumenta kao koncertnog. Iz tog razloga, Festival je uključio i edukacijske kreativne, također interdisciplinarne, radionice za djecu i mlade u kojima se velikom broju zainteresiranih približila bogata povijest orgulja koju možemo pratiti od 3. stoljeća prije Krista, i gotovo bezbrojne mogućnosti instrumenta. Kroz plesne, likovne i glazbene radionice zajedno smo otkrivali kako umjetnosti mogu uzajamno inspirirati, a prezentacija našega rada organizirana je za publiku u katedrali sv. Stošije.

Što je sve u programu festivala, tko su sudionici i na kojim će se lokacijama festival održavati?
– Ovogodišnji program sam odlučila ostvariti kroz sadržajno šest veoma različitih koncerata, nastojeći kreirati prigodnu atmosferu multimedijalnim sadržajima te jedinstvenim prostorima. Izvrstan koncert otvorenja u zadarskoj katedrali spojio je naizgled nespojivo – srednji vijek i suvremeno stvaralaštvo u izvedbi dviju hrvatskih umjetnica, naše Zadranke Katarine Livljanić koja već dugi niz godina živi i djeluje u Parizu, te Ljerke Očić, profesorice orgulja na najvišoj glazbeno-obrazovnoj ustanovi u Hrvatskoj – Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Drugi je pak koncert na pozornici Kazališta lutaka Zadar predstavio preko 300 kg teške mobilne orgulje iz slovenske orguljarske radionice Škrabl (Accent Organs) na kojima je briljirao iznimno talentirati ruski orguljaš i skladatelj Aleksej Vilegžanin. Uz njega su nastupili sjajni umjetnici, članovi austrijskog jazz trija Flipside Tale – pijanistica Viola Hammer, bas-gitarist Maximilian Alois Ranzinger, te udaraljkaš Philipp Kopmajer. To četvero glazbenika kroz suradnju je iznjedrilo nekoliko vlastitih skladbi koncipiranih oko ideje glazbenih pripovijetki. Svojim su muziciranjem uspjeli nadmašiti očekivanja publike s kojom su još gotovo sat vremena nakon koncerta razmjenjivali dojmove. Zatim, koncert u atriju palače Cedulin koji je ponudio muziciranje na otvorenom. Uz svoje drage kolege i prijatelje, slovensku orguljašicu Tjašu Drovenik i već spomenutog ruskog orguljaša Alekseja Vilegžanina, koji sa mnom vode i glazbeni dio kreativnih radionica za djecu i mlade, publici smo predstavili atraktivan solistički program te transkripcije za orgulje četveroručno. Sljedeći događaj ovogodišnjeg festivala predstavlja rad tridesetak djece iz cijele Hrvatske, ispred i unutar zidova zadarske katedrale. Na istom mjestu, na zadarskoj kraljici instrumenata 2. rujna odsvirat ću veoma interesantan i rijetko izvođen program inspiriran plesnom umjetnošću, dok će tjedan dana kasnije, 9. rujna, na vrijednim povijesnim orguljama u crkvi sv. Mihovila, nastupiti cijenjeni hrvatski orguljaš Pavao Mašić koji će nam, uz izvrsnog gitarista Petrita Çekua, dočarati kako zajedno mogu zvučati najglasniji i jedan od najtiših instrumenata klasičnog glazbenog svijeta. Ponovno u prostorima sv. Stošije, na vrhunskom tromanualnom instrumentu njemačke orguljarske radionice Eisenbarth, uz projekciju nijemog filma Zvonar crkve Notre-Dame, prvo izdanje Zadar Organ Festivala svojim će improvizacijama zaključiti renomirani njemački orguljaš Ulrich Walther.

Ima li zadarski Orguljski festival nešto po čemu će biti prepoznat i u svijetu?
– Festival će definitivno biti prepoznat po svojem interdisciplinarnom konceptu i drugačijem pristupu koji se istovremeno obraća i stručnjacima i široj masi. Uz to, iskoristit će se već postojeći element brenda morskih orgulja te podići vrijednost nažalost nedovoljno poznatih i nepravedno zanemarivanih zadarskih orgulja, ali nesumnjivo jednih od najboljih u Hrvatskoj i šire. Drugim riječima, multimedijalni projekti ovog originalnog festivala neće davati priliku samo orguljama, glazbi i ostalim umjetnostima da pokažu ono najbolje od sebe, već će u svoju slojevitu strukturu integrirati i samu povijest grada te njegovo disanje kroz stoljeća njegovano različitim umjetničkim doprinosima.
Uz izuzetne uvjete koje grad Zadar posjeduje, kao i vrijednu povijest vezanu uz orgulje, osnutak ovakvog festivala izvanredno je pojačanje i osvjetljavanje naše orguljske te koncertantne djelatnosti. Ovakav jedinstveni, sveobuhvatni i široki pristup već prvim izdanjem teži pronaći svoje mjesto među velikim svjetskim festivalima klasične glazbe, te time pomoći podizanju umjetničkog ugleda našeg antičkog grada.

Što biste poručili čitateljima našeg portala?
– Sve ih pozivam da svojim prisustvom uljepšaju naše preostale događaje, da podupru ovaj vrijedan projekt, kako za Zadar, tako i za cijelu Hrvatsku, i da pruže priliku orguljama da dokažu svoju svestranost i bogatstvo izričaja.

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI