Neovisni novinarski portal
16.9.2019.
wheels on fire
Ravnopravnost sa “zdravima” u obrazovanju

Ravnopravnost sa “zdravima” u obrazovanju

U jednoj od prošlih kolumni površno sam se dotaknuo jedne jako važne teme za osobe s invaliditetom- obrazovanja. I ptice na grani znaju da naše obrazovanje zaostaje za obrazovnim sustavima mnogih zemalja, a najveći gubitnici takvog sustava su upravo osobe s invaliditetom.

Prva od prepreka na koju nailaze roditelji djece s invaliditetom jest upis u dječji vrtić. Iako je pravo na vrtić zajamčeno svoj djeci, nažalost postoji još velik broj vrtića koji takvu djecu ne žele primiti, pa stoga nije rijetkost da roditelji odgovarajući vrtić traže i po godinu dana.

Neprilagođene škole

Sljedeća u nizu prepreka je – osnovna škola. Tu se roditelji i njihova djeca najčešće susreću ponajprije s onim arhitektonskim problemima, jer još uvijek velik broj osnovnih ali i srednjih škola nema prilagođene pristupe. Tu su i nezaobilazne barijere u vidu predrasuda pojedinih nastavnika koji misle da je djeci s invaliditetom mjesto u posebnim odgojno-obrazovnim ustanovama, a nikako u redovnim školama.

Srednje škole su priča za sebe. Ako imate dijete s invaliditetom koje ima odlične ocjene, nadareno je i voli učiti, to ne znači da će ono završiti u dobroj školi. Vidite, u Hrvatskoj se djeca s invaliditetom u srednje škole (obično u strukovne) upisuju po principu „da nešto završe“ i „zato jer je tako bolje za njih“, a pri tom nitko ne vodi računa o tome hoće li se ta djeca nakon škole moći zaposliti. Tako je vrlo često pri upisu glavni kriterij njihov invaliditet, a ne njihovi potencijali i stvarne mogućnosti.

Ako kojim slučajem požele upisati fakultet, mlade ljude s invaliditetom opet očekuju borbe s predrasudama okoline, neprilagođenom literaturom, zgradama bez pristupa i liftova itd.

Ovih dana se mnogo priča o reformi obrazovanja i novim tehnologijama. Nadam se da su zaduženi za provedbu reforme imali na umu da djeca s invaliditetom trebaju koristiti tu tehnologiju.
Da čitav sustav ne funkcionira vidljivo je nakon završenog procesa obrazovanja kad djeca i njihovi roditelji ostaju prepušteni jedni drugima.

Pročelnik Nekić: Bit će i više asistenata u nastavi

Koliko je sustav obrazovanja napredovao glede tretmana osoba s invaliditetom u zadnjih 10 godina, i što se čini da bi im se osiguralo kvalitetno obrazovanje, pitali smo pročelnika zadarskog Upravnog odjela za odgoj i školstvo, Josu Nekića.

-Puno se napredovalo- tvrdi Nekić. – Olakšalo im se puno, a svaka nova obrazovna ustanova ima lift i prilaz za osobe s invaliditetom. Nabavljamo i sva potrebna prilagođena pomagala za nastavu, od računala pa do rampe, koja će Osi prebaciti na više katove i sl. Također ulažemo u modernizaciju starijih obrazovnih ustanova, ugrađujemo u postojeću infrastrukturu liftove i sl. – navodi pročelnik.

A u pogledu usavršavanja nastavničkog kadra za rad s osobama s invaliditetom, što se tu poduzelo, pitali smo Nekića.

-Dosta se ulaže. Primjerice, sada svaka osoba s invaliditetom u nastavi ima svog asistenta pomoćnika koji mu pomaže da nastavu uredno prati i da njihovi zdravstveni problemi ne utječu previše na njihov tijek obrazovanja. Osi imaju pravo, i moraju biti ravnopravni sa svojim „zdravim“ kolegama u obrazovanju. Mi smo tu da im to olakšamo i omogućimo… Osim modernizacije postojećih škola na zadarskom području i opremanja liftovima i obrazovnim materijalima, planira se i povećanje broja asistenata u nastavi, ovisno o potrebi- najavljuje zadarski pročelnik Nekić.

Ilustracija

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI