Neovisni novinarski portal
16.6.2019.
SLIKA I NEPRILIKA
Evo, tako to izgleda nakon tri godine 'aktivnosti' (foto TRIS/G.Šimac)

Valorizacija:
Otvara se zapuštena UNESCO-va ljepotica za 130 kuna po glavi posjetitelja

Evo, tako to izgleda nakon tri godine 'aktivnosti' (foto TRIS/G.Šimac)

Nakon tri godine sanacijskih i drugih radova, tvrđava sv. Nikole na ulazu u šibenski kanal od ovoga će vikenda biti ponovno otvorena za posjetitelje. Ne znači to, međutim, da će je se moći posjećivati na divlje kao i dosad, kako i kada kome padne na pamet, niti to znači da je mletačka utvrda pod zaštitom UNESCO-a danas u bitno drugačijem stanju nego što je to bila prije zatvaranja za javnost i da treba očekivati uređenu tvrđavu poput onih kopnenih sv. Mihovila i Baronea umreženih u Tvrđavu kulture.

Do tvrđave sv. Nikole moći će se doći samo brodom i to ne bilo kojim nego jednim jedinim turističkim brodom koji će u intervalima od dva i pol sata kretati sa šibenskog mula Krka, za sada četiri puta, a u špici turističke sezone pet puta dnevno.

Brod koji će voziti turiste za 130 kuna ‘po glavi’ iz Šibenika (foto TRIS/G.Šimac)

Na brodu će biti i turistički pratitelji koji će pričati priču o povijesnim zanimljivostima tog UNESCO-va spomenika, a posjetitelje će odmah na brodu opremiti i tabletima s aplikacijom napravljenom za obilazak i upoznavanje tvrđave.

‘Tabletiranje’ posjetitelja, tj podjela ‘tableta’ (foto TRIS/G.Šimac)

Cijelo to iskustvo vožnje brodom kroz šibenski kanal i obilazak tvrđave uz stručno vodstvo i korištenje multimedijalnog višejezičnog vodiča košta 130 kuna. Svim drugim brodovima pristajanje uz tvrđavu je zabranjeno, kao i pokušaji da se venecijanskoj fortifikaciji  priđe kopnenim putem i popne uz pomoć penjačkih vještina i građevinske skele.

Doček uz zabranu (foto TRIS/G.Šimac)

Sve to osmislila je i organizirala Javna ustanova Priroda Šibensko-kninske županije koja upravlja tvrđavom u paketu sa zaštićenim prirodnim područjem kanala sv. Ante odnosno njenom valorizacijom, što će reći uprezanjem u turističke svrhe i mogućnostima da se od spomenika koji vapi za sanacijom i u stanju u kojemu jest nešto i zaradi.

… (foto TRIS/G.Šimac)

Prijevoz za Javnu ustanovu obavlja privatni prijevoznik odabran na javnom natječaju, a angažiranje te usluge i strogo kontrolirano posjećivanje objašnjeno je uskim mulom i velikim prometom brodova kroz kanal odnosno UNESCO-vim zahtjevom da se točno zna kako se spomenik posjećuje i koliko ljudi to čini.

Istina, popravljena je barem riva (foto TRIS/G.Šimac)

Tvrđava sv. Nikole danas je u sličnom stanju u kojem je bila i prije tri godine – oronula, išarana grafitima i obrasla u korov. Od konkretnih vidljivih radova nije napravljeno puno. Rekonstruirano je i sanirano pristanište sa pristupnom drvenom rampom, popravljene ograde oko ventilacijskih otvora na gornjem platou i postavljene pristupne točke za korištenje multimedijalnog vodiča.

Srećom, popravljeni su makar ventilacijski otvori (foto TRIS/G.Šimac)

Ima na tvrđavi i građevinskog otpada, a u oči bode i izraslo raslinje, kao i priručna ograda od armaturne žice koja je vjerojatno tu kako bi spriječila pristup ilegalcima sa kopnene strane i pristup turistima koji su platiti ulaznice u manje sanirane dijelove tvrđave.

Nered (foto TRIS/G.Šimac)

Ni građevinski alat i oprema skriveni po zakucima nisu baš neki prizor koji se uklapa u turistički obilazak za nemalu cijenu.

Posjetiteljima i pogleda na alat (foto TRIS/G.Šimac)

Radovi na pristaništu stajali su 1,3 milijuna kuna, radovi na unaprjeđenju sigurnosti 400 tisuća kuna, a u sanaciju, čišćenje i opremanje zapuštene UNESCO-ve ljepotice kao i u radove nužne za sigurnost posjetitelja u tri je godine ukupno uloženo pet milijuna kuna, od čega četiri iz proračuna Šibensko-kninske županije, a ostatak iz proračuna Ministarstva kulture.

I drveni mostić je popravljen (foto TRIS/G.Šimac)

-Nakon uloženih pet milijuna kuna za sanaciju štete, slijedilo je osmišljavanje sustava organiziranog posjećivanja, što smo dužni prema smjernicama UNESCO-a sukladno proglašenju, ali je istovremeno i nužno radi sigurnosti posjetitelja, zaštite spomenika kulture i kvalitete doživljaja. Zato će se ove godine tvrđavu posjećivati isključivo organiziranim brodskim prijevozom sa šibenske rive. Program posjeta traje dva sata i uključuje atraktivnu brodsku vožnju kroz šibenski kanal i obilazak tvrđave uz pratnju educiranog osoblja i multimedijalni vodič. Ulaznice se mogu kupiti na prodajnom mjestu na šibenskoj rivi i putem interneta. Za poduzetnike u turizmu razvili smo i posebni partnerski program suradnje, a domaćim posjetiteljima omogućit ćemo besplatan posjet u prvim danima rada – rekla nam je Anita Babačić Ajduk, ravnateljica  Javne ustanove Priroda Šibensko – kninske županije, dok smo u društvu kolega novinara isprobavali sustav organiziranog posjećivanja odnosno medijski sudjelovali u dvosatnom vođenom programu obilaska zaštićenog lokaliteta.

Razgled (foto TRIS/G.Šimac)

Kada bi tvrđava sv. Nikole mogla biti obnovljena, e to za sada ne zna nitko.  Ono što se zna jest da je za izradu projektne dokumentacije Europska unija odobrila 2,6 milijuna kuna i da u Javnoj ustanovi Priroda Šibensko-kninske županije smatraju kako je to garancija da će biti odobrena i sredstva za radove te da se natječaj za taj europski novac očekuju krajem godine.

Zastave su tu (foto TRIS/G.Šimac)

Zna se i da se kreće sa uređenjem posjetiteljskog centra u uvali Minerska i da je za to već osigurano europskih 26 milijuna kuna, da bi otvorenje trebalo biti 2021. godine  te da bi u okviru tog projekta trebalo i omogućiti pristup tvrđavi sa kopnene strane. Od ove subote na tvrđavu će se, ponavljamo, moći isključivo organiziranim turističkim brodom po cijeni od 130 kuna. U subotu će biti upriličeno svečano otvorenje neuređene tvrđave. U Šibenik tim povodom stižu i visoki uzvanici na čelu s ministricom kulture Ninom Obuljen Koržinek.

 

Tvrđava sv. Nikola, lijepa, ali zapuštena… desetljećima (foto TRIS/G.Šimac)

Ozbiljni odbor za doček (foto TRIS/G.Šimac)

Pristanište za one s plaćenom ulaznicom  (foto TRIS/G.Šimac)

Doček uz nered na ulazu (foto TRIS/G.Šimac)

Tunel sa svjetlom (foto TRIS/G.Šimac)

Od nereda dijeli metalna ograda (foto TRIS/G.Šimac)

Gornji plato (foto TRIS/G.Šimac)

Eksponat? (foto TRIS/G.Šimac)

Rječiti grafit (foto TRIS/G.Šimac)

Press konferencija o ‘obnovi’ (foto TRIS/G.Šimac)

Raslinje raste (foto TRIS/G.Šimac)

Zabranjeno…(foto TRIS/G.Šimac)

Pogled na jadrijski svjetionik i skupinu kanuista (foto TRIS/G.Šimac)

Ulazni portal (foto TRIS/G.Šimac)

Zidine (foto TRIS/G.Šimac)

Unutrašnjost utvrde (foto TRIS/G.Šimac)

Impresivno ‘prizemlje’, odnonso ‘primorje’ (foto TRIS/G.Šimac)

Prozor s rešetkama (foto TRIS/G.Šimac)

(foto TRIS/G.Šimac)

Doista lijepo… (foto TRIS/G.Šimac)

Izlaz na more (foto TRIS/G.Šimac)

Atrakcija: Zahod ‘čučavac’ iz razdoblja bivše JNA (foto TRIS/G.Šimac)

Dva ‘čučavca’ kao posjetiteljska točka (foto TRIS/G.Šimac)

Kamen na suncu (foto TRIS/G.Šimac)

(foto TRIS/G.Šimac)

Strop (foto TRIS/G.Šimac)

Otvori na stropu (foto TRIS/G.Šimac)

Smokvin list na rešetki na krovu (foto TRIS/G.Šimac)

Stanovnik golub gleda more (foto TRIS/G.Šimac)

Sv. Nikola s mora (foto TRIS/G.Šimac)

Pristajanje na pristanište (foto TRIS/G.Šimac)

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI