Neovisni novinarski portal
20.9.2019.
split
Arhiva: splitski željeznički kolodvor prije par godina (foto TRIS/G. Šimac)

Prometni spektakl:
Splitske vlasti otkrile željeznicu – sutra se otvara tzv. metro dug 1893 metra

Arhiva: splitski željeznički kolodvor prije par godina (foto TRIS/G. Šimac)

Sutra će se u Splitu događati pravi prometni spektakl. Kako javljaju splitske vlasti, prva vožnja gradskim vlakom od Kopilice do Trajektne luke startat će sutra, 11. lipnja 2019. godine u 10:11 sati.  Možda bude i političkih govora, tamburica, vrpci, pjenušca i fritula.

– Domaćini ove vožnje su predstavnici HŽ Infrastrukture i HŽ Putničkog prijevoza zajedno s predstavnicima Grada Splita. Metro će Gradsku luku povezivati s Kopilicom i obrnuto, a svaka vožnja trajat će po četiri minute.  Metro će voziti svakih 20 minuta, a karta košta 11 kuna i vrijedit će i za autobuse “Prometa”, za prvu zonu – slavodobitno javljaju iz Grada Splita. 

156 godina nakon londonske podzemne željeznice

Uistinu spektakularno i svojstveno našem narodu i njegovim mudrim vođama: punih 40 godina nakon što je izgrađen, odnosno zatrpan (1979. godine), taj će tunel od Kopilice do splitske rive dug 1893 metra biti upotrijebljen u svrhu u koju je i namijenjen: za prometno povezivanja dva dijela grada.

Ulaz u splitski ‘metro’ na rivi (foto TRIS/G. Šimac)

I da, u Splitu novootkriveni željeznički promet i velevažni ‘metro’ bit će u funkciji točno 156 godina nakon prve svjetske, odnosno londonske podzemne željeznice, a koja je u promet puštena 10. siječnja 1863. godine. Ili 194 godine od prve javne željeznice, koja je također pokrenuta u Engleskoj. Eto i mi, doduše oprezno i polako, uskačemo u kolosijek moderne željezničke tehnologije i infrastrukture.

Svoje oduševljenje otkrićem željeznice nedavno nije krio ni splitsko-dalmatski župan Blaženko Boban (HDZ), za vrijeme posjete prometnog ministra Olega Butkovića (HDZ) koji je također bio fasciniran ovim genijlanim projektom koji se temelji na prolazu vlaka kroz rupu.

– Sjećam se da su mladi iz Solina uvijek čekali vlak i dolazili vlakom u centar grada i ovo je najvažnija stvar. Ovo vodi Grad Split i svaka im čast na hrabrosti. Projekt je nužan zbog rasterećenja centra Splita, a i zbog puno bržeg dolaska u Split iz Kaštela i Solina – mudro je zaključio B. Boban, pohvalivši hrabrost splitske vlasti.

Dozvola iz 1987. godine

Ruku na srce, hrabrost splitske vlasti povezana je s činjenicom da u Splitu posljednjih godina zbog stihijske turistifikacije vlada posvemašnji nesnosni prometni nered, gužve itd. Tako da je ovaj vizionarski pothvat Grada Splita i Hrvatskih željeznica zapravo nužan potez, te je svakako dobro da je pokrenut.

Arhiva: splitski željeznički kolodvor prije par godina (foto TRIS/G. Šimac)

No što je sa sigurnosti u tom zapuštenom tunelu? U HŽ-utvrde da je sve u redu.

– Željeznički tunel Split, smješten na lokalnoj željezničkoj pruzi Split Predgrađe – Split je u funkciji. Željeznički promet njime se redovito odvija. Tunel Split građevina je nastala prekrivanjem željezničkog usjeka s armirano-betonskom konstrukcijom. Radovi na natkrivanju i proširivanju izvedeni su 1979. godine u sklopu pripremnih radova za održavanje Mediteranskih sportskih igara kako bi se prevladala prostorna barijera koju je predstavljala željeznička pruga. Nositelj radova bio je Grad Split koji je ishodio građevinsku i uporabnu dozvolu, temeljem kojih je tunel pušten u rad. Uporabna dozvola za korištenje ukopa pruge od kolodvora Split Predgrađe do kolodvora Split dobivena je još 1987. godine – vele u HŽ-u.

Ne nalazi se ništa sporno u tome što je od dobitka navedene dozvole prošlo – 33 godine.

No valjda neko pametan ipak vodi računa o tome.

Valjda…

Sretan put svim putnicima, vlakovođama  i kondukterima.

Arhiva: splitska pruga (foto TRIS/G. Šimac)

Arhiva: WC na kolodvoru (foto TRIS/G. Šimac)

Ilustracija: željeznička postaja u Perkoviću (foto TRIS/G. Šimac)

Ilustracija: željeznička postaja u Perkoviću (foto TRIS/G. Šimac)

Arhiva: splitski željeznički kolodvor prije par godina (foto TRIS/G. Šimac)

Tags: , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI