Neovisni novinarski portal
17.7.2019.
MORE / POLITIKA
Bespilotna letjelica za nadzor ovoga i onoga Foto: TRIS/A.Tešić

Leteći Big Brother:
Nabavljene izraelske letjelice za nadzor i kontrolu ribarenja

Bespilotna letjelica za nadzor ovoga i onoga Foto: TRIS/A.Tešić

Nad Hrvatskom će ipak letjeti izraelske letjelice. Ako je već neslavno propala kupnja izraelskih borbenih aviona F16, nije i nabava bespilotnog zrakoplovnog sustava izraelskog proizvođača Aeronautics. Najsuvremeniju opremu za nadzor i kontrolu ribarenja kakvu nemaju ni znatno bogatije države nabavilo je i najvećim dijelom novcem iz ribarskog EU fonda financiralo Ministarstvo poljoprivrede. Dronovima će se služiti Ribarska inspekcija, jedina koja nije postala dijelom novoga Državnog inspektorata. Novonabavljena oprema vrijedna ukupno 72 milijuna kuna rasprostrta je jutros uzduž šibenske rive, a izbliza ju je razgledao i ponešto o njoj naučio i premijer Andrej Plenković u pratnji ministarske svite.

Bespilotna letjelica za nadzor ovoga i onoga Foto: TRIS/A.Tešić

Besposadni zrakoplovni sustav najznačajnija je i najskuplja novonabavljena tehnologija za nadzor i kontrolu ribarenja i teritorijalnog mora. Za 46,5 milijuna kuna nabavljeno je šest letjelica, dvije lansirne rampe, dvije zemaljske stanice i ostala prateća oprema za dronove. Od performansi tih nadzornih aviončića bez pilota važno je znati da imaju domet 150 kilometara, da mogu u zraku u komadu biti šest sati i da im godišnji ciklus korištenja iznosi 1500 sati leta. Operativno će njima upravljati Ministarstvo obrane, a osim za nadzor i kontrolu ribara na moru koristit će se i za nadzor kopna, prvenstveno u protupožarnoj sezoni na Jadranu.

T. Tolušić: Teško da neka država ima bolji sustav od Hrvatske

Opremu izloženu na šibenskoj rivi razgledale su jake ministarske snage – premijer Andrej Plenković, ministar obrane Damir Krstičević, ministrica regionalnog razvoja i EU fondova Gabrijela Žalac i ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić koji je i prigodno govorio.

-Kada govorimo o kontroli i zaštiti morskih resursa Hrvatska je lider na Mediteranu. Još ćemo se modernizirati, ali teško da neka država ima bolji sustav od Hrvatske – rekao je Tolušić.

Pola Vlade RH na prezentaciji u Šibeniku – Foto: TRIS/A.Tešić

Za 13 milijuna kuna ribarskim su inspektorima nabavljene dva nova brza gumenjaka domaćeg dobavljača Olimp Nautica iz Pule, a dva milijuna kuna koštalo je šest novih motora ugrađenih u postojeća tri plovila. Za 3,4 milijuna kuna kupljena su 24 službena vozila, za 1,7 milijuna kuna četiri nova kompleta stereoskosopskih kamera za mjerenje veličine tune, dok je dva milijuna kuna plaćeno 150 novih elektronskih očevidnika za nadzor ribarskih plovila, a kupljeno je i nešto informatičke opreme u vrijednosti od oko dva milijuna kuna.

-Cilj nam je da se zaštite ribari koji rade legalno i u skladu sa propisima, a da se sankcioniraju oni koji krše propise. U skladu sa ovom opremom koju ćemo koristiti mi ćemo raditi analize rizika za svako plovilo i temeljem analiza i temeljem učestalosti prekršaja ići u ciljane inspekcijske nadzore – rekao je novinarima na šibenskoj rivi Mario Rogošić, načelnik Sektora za kontrolu i nadzor ribarstva Uprave ribarstva Ministarstva poljoprivrede.

Dobar PR i veselje za Vladu

Pita li se Petra Baranovića, profesionalnog ribara i predsjednika udruge Ribarska solidarnost, predstavljanje sustava nadzora i kontrole ribarstva dobar je PR i veselje za Vladu, a sustav dobar, prilično skup i ne toliko potreban alat koji ribarima ne rješava probleme.

-U elementarnim stvarima u ribarstvu nismo kao država puno odmakli , a u Big Brother disciplini kontrole i nadzora odmakli smo puno dalje nego puno bogatije i razvijenije zemlje koje nisu našle za shodno trošiti novac na ovakve stvari nego su dale akcent na ono što je stvarna potreba sektora. Za nadzor flote otvorenog mora ovakav sustav nije ni potreban jer su već do sada uvedeni sustavi praćenja plovila koji Upravi ribarstva daju informacije u realnom vremenu. Ovaj sustav sa dronovima bilo bi najprimjerenije koristiti u kontroli kanalskih voda i u priobalnom ribolovu. Na taj se način neće kontrolirati samo gospodarski ribari nego i oni koji love u sivoj zoni odnosno rade na crno – kaže Baranović i naglašava kako se europski novac mogao i pametnije iskoristiti – za izgradnju i opremanje zapuštene i neodgovarajuće ribarske infrastrukture, modernizaciju ribarske flote i unapređenje kaotičnog tržišta ribe.

Arhiva: Petar Baranović -Foto: TRIS/A.Tešić

O nekim od problema koji tište ribare – o stanju ribljeg fonda i upravljanju resursima, ali i o europskom financiranju te nadzoru i kontroli, razglaba se na dvodnevnoj konferenciji o ribarstvu koja od jutros traje u Šibeniku. Iz usta predstavnika ribarstvene administracije uz ostalo smo čuli da Hrvatska odgovorno iskorištava morske resurse, da je predvodnik na Jadranu u upravljanju resursima male plave ribe te da je iz europskog fonda za ribarstvo modernizirano 120 ribarskih brodova, opremljeno šest ribarskih luka, nabavljeno 58 vozila za prijevoz ribe, uloženo u 12 hladnjača i pet novih pogona za preradu ribe. Premalo, rekli bi ribari koji se pribojavaju da bi uz nastavak negativnih trendova i nerješavanje svih nagomilanih problema za koju godinu mogli imati ostatke ostataka domaćeg ribarstva.

Kupljena su i dva glisera Foto: TRIS/A.Tešić

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI