Neovisni novinarski portal
19.8.2019.
REPORTAŽE / Sajmovanje
Međunarodni interes za naše rukotovorine (foto TRIS/G. Šimac)

Skradin/Sajam s pogledom (i mirisom):
Drniški pršut, Jančov kulin i Mariovi betonski pitari

Međunarodni interes za naše rukotovorine (foto TRIS/G. Šimac)

Skradinski Sajam agroturizma, a ove je godine 11. po redu, mogao bi zavarati kakvog slučajnog gosta i natjerati ga da pomisli kako je Hrvatska poljoprivredni rajski vrt predivnih prirodnih mirisa, zdrave hrane i slasnih zalogaja. Jer, ako je u malom Skradinu toliko izlagača s tako raznovrsnom ponudom, što tek mora biti u srcu Slavonije ili Baranje. Ali, takva je to zemlja, voli se pohvaliti i s onim čega ima malo, toliko da je spremna i Kinezima nuditi svoje mliječne proizvode, makar ne bi mogla ni jednu pekinšku ulicu ukupnom hrvatskom proizvodnjom snabdjeti. Ali, tko mari za brojke dok mirisi osvajaju čula…

Na Sajmu smo bili “izvan protokola”. Prije službenih gostiju i uzvanika, političara u vječitom izbornom nadmetanju i njihove sljedbe. Mi i oni- vlasnici OPG-ova iz cijele Hrvatske. Na izložbi koja izluđuje nepce, plijeni poglede i testira izoštrenost njuha i čula okusa. Treba prepoznati “drniški pršut” od drniškog pršuta, slavonsku slaninu od dalmatinske pancete, djevičansko maslinovo ulje iz Primoštena Burnog od onog murterskog ili skradinskog, istarsku tartufatu od paške…

Austrijanci su ludi za našim kiselišem (foto TRIS/G. Šimac)

“Kiseliš” iz Žrnovnice na bečkim trpezama

Ove godine okupilo se, pod skradinskim šatorom uz obalu Krke, 179 izlagača, trećina ( 63 ) iz Šibensko-kninske županije,  čak 13 iz Osječko-baranjske, a oni preostali ( 103 ) su uspješno pokrili ostatak Hrvatske. Na ovoj se “izložbi” i prodaje, ali i promovira poljoprivrednu i turističku ponudu domaćina- Šibensko-kninske županije koja se već 11 godina trudi povezati turizam i agrar, sve kako bi se vratio život u selo, a zapuštena, neobrađena zemlja izorala, zasijala i domaće tržnice svojim plodovima preplavila.

Zasad se sljubljenost poljoprivrede i turizma ipak ozbiljnije doživljava na Sajmu negoli izvan njega, ali i to je nešto. Jer, da nije Sajma mislili bismo da je OPG zapravo kratica kakvog okultnog društva, a ne obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo kao matična ćelija hrvatske agrarne politike.

Međunarodni interes za naše rukotovorine (foto TRIS/G. Šimac)

OPG Joško Rak na svom štandu nudi vrsnu “maraštinu”, crno vino s etiketom “barone”, a OPG Jadranke Domjanić ima zanimljivu ponudu cijele palete proizvoda od konoplje, hladno prešana ulja i štošta drugoga.

Siniša Marin iz Žrnovnice specijalizirao se za “kiseliš”- od ukiseljene ljutike, kapulice, nadalje. Zadnje dvije godine nije dolazio u Skradin jer nije imao adekvatnu ponudu. – Naša proizvodnja ovisi o vremenskim prilikama, i ako nam Bog ne da kišu, nema plodova- objašnjava razlog dvogodišnje apstinencije sa Sajma. Njegova je ukupna proizvodnja locirana u omiškom zaleđu, a za svoje proizvode ima osigurane kupce. Nema kod njega glavobolje kad rodi, glava boli samo kad ne rodi…

-Uglavnom prodajem restoranima i Ribarnici Brač koja ima cijeli lanac prodajnih mjesta, čak i u Beču, i oni su naši glavni otkupljivači. Otkupe 60 posto naše proizvodnje. prodajemo im i med, i ljutiku, i miješanu salatu, motar, sve!

Znao je Marin na skradinskom sajmu prodati i po 60 tegli svoga “kiseliša” u dva dana sajmovanja.

Tisuće svinja se pretvaraju u kobasice i kulen (foto TRIS/G. Šimac)

Jančova ponuda za rastjerivanje vegana

OPG Goran Jančo okitio je svoj štand i titulom: prvak je Hrvatske , među OPG-ovima, za 2015. Nagradu je dobio u Drinovcima, a uručio mu je bivši premijer Zoran  Milanović. Njegovi raskošni izlošci, koji mame i izgledom i mirisom podjednako, dolaze iz Punitovaca kod Đakova. Jančo je prvi put na Sajmu u Skradinu i iznimno je velikih očekivanja:- Trebalo bi sve prodati što smo donijeli na Sajam, e, to bi onda bilo dobro- veli, uz široki osmijeh, pa je teško reći je’l se šali ili je doista tako ambiciozan.

Njegov OPG raspolaže sa 130 hektara zemlje. Godišnje kroz njegovo gospodarstvo prođe i po šest tisuća svinja. Kauflandu prodaje svježu, domaću svinjetinu, a što ne uzme ovaj trgovački lanac, Jančo preradi. A od njegovih prerađevina, zaboli glava.  Pogotovo vegetarijance i vegane. Pomalo i nas. Od neutažene želje…

O, evo i mladih opegeovaca. Dolaze iz Jugovog Polja, iz Virovitičko-podravske županije, rade već tri godine na svom OPG-u Ana Holec, a preradom se bave godinu i po dana. Proizvode hladno prešano ulje bundeve, sjemenke, braško, namaz… Svega ima na ovom eko-štandu, a pohvalit će nam se i kako rade sve sami- od polja do stola, od kopanja do etikete na svojim finalnim proizvodima. Imaju svoje kupce i zadovoljni su time što rade. Pa u čemu je onda stvar, pitam se. Svi su ovi poljoprivrednici zadovoljni, rade što vole, imaju dobre proizvode, imaju svoje otkupljivače, očigledno imaju i solidne prihode, pa zašto onda slavonska zemlja leži u korovu, a plodna dalmatinska polja u drači?!

Veseli štand s ukusnim teglicama (foto TRIS/G. Šimac)

Riblji asortiman iz Duge Rese

Gle, i štand s ribljim proizvodima- od skuše do tune, od riblje salame, do paštete. Mahom morska riba kao sirovina. Tek poneka slatkovodna pastrva i jegulja. Možda će vam zvučati nevjerojatno, ali sve to dolazi iz Obrta za dimljenje ribe “Marko” iz Duge Rese. Njihov obrt obilježava punoljetstvo, 18 godina rada.

Ali, što je to prema Pršutani Perajica- Kući sira i pršuta koja ima tradiciju od čak 52 godine, od 1967.!

I još jedan eko-štand- OPG Fanjek s čudesnim cronamazom od lješnjaka. Pohvalit će nam se posebno svojim ekološkim uzgojem lješnjaka i heljde. Dolaze iz okolice Karlovca.

Nema toga sajma koji kod nas može proći bez čuvenog soparnika. Ovaj u Skradinu djelo je vlasnika s OPG-a Čorić.

Drvo-majstor u radnom zanosu (foto TRIS/G. Šimac)

Batati , sadnice stevije, rajčice, tegle male i velike punjene ajvarom crvenim i zelenim ( tajna je u boji paprike ), po cijeni od 25 i 45 kuna, grah u povrću ( 20 kuna),  sve to izložio je OPG Zvonka Hurse iz Donje Stubice. Njegov je logo zeleni, a slogan “slatko moje zeleno”. Pravo ekološki!

Kako bi moglo biti sajma bez nezaobilaznog Blaža Jurina iz PZ Primošten Burni. U zadrugu je došao raditi još daleke 1970., a na njezinom je čelu bogme već 40 godina. Posložio je na štand najbolje od svoje ponude maslinovog ulja, djevičanskog , naravno, babića, domaćih bajama, smokava, ljutike, marmelada, crnih maslina… A ima i nadaleko poznatog i hvaljenog kiselog kupusa u njegovoj zadruzi, upozorava, kako ne bismo zaboravili jedan od zaštitnih znakova PZ Primošten Burni.

-Ovo je tradicionalno dobar sajam, i mjesto mu je baš ovdje, u Skradinu, jer je to bogato poljoprivredno područje. Lani smo odavde, iz ovog kraja, samo maslina preradili 500 tona u svojoj uljari- pohvalit će se Jurin, koji je kroz proteklih gotovo pet desetljeća rada postao drugo ime za PZ Primošten Burni.

Popularni Mario Juras Lulas i njegova ljupka betonska čuda(foto TRIS/G. Šimac)

Ima tu i rukotvorina iz Zagore, bižuterije koja ne zaobiđe nijedan sajam, slatkiša, ali i betonskih pitara s raznim likovima i namjenama. Izrađuje ih “pitarolog” Mario, koji svojim osebujnim likom odudara od ostalih izlagača taman koliko i njegovi proizvodi od ostalih sajmenih izložaka. Usput, ne mogu se ni pojesti ni popiti. Ali se u njih dade zasaditi kakvo dobro sjeme neke nove poljoprivredne proizvodnje…

Predrasude, lokalpatriotizam ili nešto treće, tek, na kraju smo pršut kupili kod Ante Reljanovića iz drniških Otavica. Ipak je to brend kojemu nema premca. Ima sve: miris dima, okus, sjaj, prošaranost masnoćom taman kako treba, neponovljiv recept tradicije i izvornosti.  Bolji se ne može poželjeti. Samo neka ostane takav.

Političari nastupaju – u svoje i tuđe ime…

I kad smo obišli one radi kojih je sajam otvoren, okusili njihove proizvode i omamili se mirisima s njihovih OPG-ova, usput spomenimo- da se ne izgubi običaj, i da je na sajam stigao ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić, kao stalan gost ove manifestacije, i sudionike pozdravio u ime predsjednika Vlade Andreja Plenkovića.

‘Adidas’ i ‘Nike’ (foto TRIS/G. Šimac)

– Ovaj sajam ima dušu i prezentira najkvalitetnije hrvatske proizvode- rekao je Tolušić i izazvao osmjehe zadovoljstva na licima domaćina. – Naša jedinstvena gastronomska ponuda razlog je zašto se turisti vraćaju i jedno je od bogatstava naše turističke ponude. Sajam agroturizma je odlična priča i način promocije naših proizvođača- još se malo ministar dodvoravao  puku skradinskome i šibensko-kninskome. Baš kako se od ministra i očekuje…

Šef Županijske skupštine šibensko-kninske Nediljko Dujić, najavljen je kao izaslanik predsjednika Sabora Gordana Jandrokovića ( !!! ), a župan Goran Pauk, ponosno je zastupao samog  sebe i županiju koja ga je izabrala. Okupljenima je predstavio Osječko-baranjsku županiju, zastupanu po županu Ivanu Anušiću, kao županiju-partnera ovogodišnjeg Sajma.

A za reći pravo, bilo je tu još govornika koji su se izlagačima i posjetiteljima obratili u ime organizatora- Obrtničke komore šibensko-kninske, Županijske HGK, Grada Skradina i Turističke zajednice županije. No, važnije od govornika i od protokola je da su se izlagači i posjetitelji, u bliskom susretu prve vrste, vrlo dobro (spo)razumjeli…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tags: , , , , , ,

VEZANE VIJESTI