Neovisni novinarski portal
17.9.2019.
POLITIKA
Ilustracija iz Indije

Ćihu-ćihu:
EU zaključila kako je hrvatska željeznica najgora u Europi

Ilustracija iz Indije

Hrvatska ima najgoru željeznicu u Europi. Znamo mi to i sami, no sada to kažu i službeni rezultati istraživanja Europske komisije. Po njima, najgori smo u EU po učinkovitosti željezničkih usluga. Ocjenjuje se učestalost željezničkih linija, točnost, brzina i cijena, a najviša ocjena je 7. Prosjek EU-a iznosi 4,33, a Hrvatska je ocjenjena s – 2,66.

Dakle, Europska komisija objavila je dokument „Promet u EU – trendovi i problemi“ u kojem analizira prometni sustav na razini EU, kao i u državama članicama.

-Očekivano, željeznički promet u Hrvatskoj je ocijenjen vrlo loše. Navodi se kako zastarjela i ograničena željeznička infrastruktura rezultira s niskom kvalitetom usluge prijevoza, zbog čega se i kod putničkog i kod teretnog prijevoza većina korisnika odlučuje za cestovni promet. Zadovoljstvo korisnika sa željezničkim uslugama uvjerljivo je niže od prosjeka EU, vezano uz pridržavanje voznog reda, učestalost polazaka vlakova, čistoću, dostupnost osobama s poteškoćama u kretanju, dostupnost bežičnog interneta te način rješavanja prigovora. Osim željezničkog prometa, porazni su rezultati i u nizu drugih elemenata prometnog sustava. Npr. najgori smo u EU po udjelu električnih automobila u ukupnom broju novih automobila (manje od 0,1% udjela), među najgorih 25% EU članica po vremenu kojeg provodimo u prometnim čepovima te u najgoroj trećini po kvaliteti prometne infrastrukture – osvrnuli su se i u Zelenoj akciji na ovo EU istraživanje.

Arhiva: splitski željeznički kolodvor prije par godina (foto TRIS/G. Šimac)

 Željeznici je potrebna opsežna modernizacija infrastrukture, bolje i transparentnije javno upravljanje, uz snažniju javnu kontrolu i nadzor te minimaliziran utjecaj stranačkih interesa i stranačkog kadroviranja, smatraju u ZA-i.

No to je upravo suprotno od onoga što se događa u Hrvatskoj posljednjih nekoliko desetljeća. Na ključnim pozicijama u željeznicama su najčešće postavljeni politički i stranački podobnici, a ne stručni kadrovi, a čini se kako je osnovna preokupacija isisavanje javnog novca koji se raznim poslovnim aranžmanima i skretnicama preusmjerava na kolosijeke privatnih džepova umjesto na modernizaciju željeznice u interesu svih građana i razvoja gospodarstva i prometne infrastrukture u Hrvatskoj.

Rupa (foto TRIS/G. Šimac)

Rezultat toga je ono što danas imamo, odnosno nemamo. Dok po svijetu vlakovi jure 400 km na sat, nesposobne i nemarne vlasti su uspjele zapustiti i devastirati čak i željezničku infrastrukturu koja je građena još za Austro-ugarske. Nema značajnijih ulaganja u nove pruge, niti u kvalitetno održavanje postojećih pruga. Umjesto da željeznica u državi poput Hrvatske bude strateška prometna grana, pokretač razvoja, turistička atrakcija itd., gramzivi i nemarni političari uspjeli su od nje načiniti još jednu sramotu i ruglo.

-Status željezničke infrastrukture znatno zaostaje za prosjekom EU-a. Željeznička mreža u Hrvatskoj iznosi 5-6%, u usporedbi s prosjekom EU od 60%. Zastarjela i ograničena željeznica infrastruktura rezultira niskom konkurentnošću, niskom kvalitetom usluge i općom sklonošću drugim vrstama prometa, posebice cestovnom, gdje je kvaliteta infrastrukture znatno veća. Međutim, troškovi i negativni utjecaji na okoliš također su veći. – uz ostalo na piše na 75 stranici tog izvještaja EU-e. 

Ako imate strpljenja i živaca, više možete pročitati ovdje na engleskom jeziku: https://ec.europa.eu/…/2019-transport-in-the-eu-current-tre…

 

Ilustracija iz Indije

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI