Neovisni novinarski portal
22.1.2019.
GRAĐANI
Nekadašnji Dolac

Inicijativa Zaštitimo Dolac i njegovu tradiciju:
Naš dopis nije stigao do gradskih vijećnika

Nekadašnji Dolac

Nastavljaju se prijepori, nerazumijevanje i nesuglasice između grupe stanovnika drevne šibenske gradske četvrti Dolac i vlasnika brodica s jedne, te šibenske gradske,  županijske i lučke vlasti s druge strane. Kako je šibenskoj javnosti već poznato, otprije nekoliko mjeseci su vlasti zabranile rad dizalici za vađenje  i spuštanje brodica u Docu, gdje na platou kod tzv. mandroća već desetljećima lokalno stanovništvo obavljalo nužne popravke i redovito održavanje plovila. Zabrana  korištenja dizalice oneraspoložila je, blago rečeno,  mnoge od vlasnika skromnih plovila, budući da su za vrlo malu naknadu (drugdje je i višestruko skuplje) za uslugu vađenja i spuštanja brodova natrag u more imali zgodu u kratkom vremenu obaviti obavezno godišnje servisiranje (bojanje, koperavanje itd.).

Za one koji ne znaju, Dolac sa svojim kamenitim kućama i rivama je najstariji i zasigurno najslikovitiji dio Šibenika, te je tako usput i turistička atrakcija. Turistima je zanimljiv i navedeni mali škver oko dizalice, jer tu još mogu doživjeti dijelić šibenske zbiljske primorske i pomorske tradicije. Upravo zbog namjere da se u Docu održi takva tradicija, skupina stanovnika Doca je pokrenula Facebook stranicu Zaštitimo zajedno Dolac i njegovu tradiciju  na kojoj kritiziraju uklanjanje dolačkog škvera te upozoravaju kako neki potezi vlasti nisu u skladu s postojećim propisima, zakonima i prostorno-planskom dokumentacijom. Primjerice, ističu kako Grad Šibenik i dalje naplaćuje korištenje dizalice kojoj je zabranjen rad, te kako aktualni urbanistički planovi nisu u dosluhu s najavljenim radovima na rekonstrukciji Doca, kako ti potencijalni radovi nisu u skladu sa smjernicama konzervatora pri Ministarstvu kulture itd.

Prazan dolački škver s dizalicom

Zbog toga su još u listopadu vlastima uručili peticiju s oko 120 potpisa Dolačana, te još niz dopisa i upita gradskim vlastima. Posljednji dopis su priredili za prekjučerašnju sjednicu Gradskog vijeća Grada Šibenika, na kojoj su vijećnike htjeli pojedinačno upoznati s kronologijom zbivanja oko Doca. No, kako tvrde oni i vijećnici koji ih podržavaju, njihov dopis do jučer gradskim vijećnicima nije pristigao. Umjesto informiranja vijećnika s njihovim dopisom, gradonačelnik Šibenika je, ističu, na aktualnom satu iznio svoju stranu priče, potkrijepljujući je arhivskim fotografijama s prizorima radova koji onečišćuju u škveru, te tvrdnjom kako su neki potpisnici peticiju potpisali ‘pod pritiskom’ (poveznica: video zapis sjednice, gradonačelnikov istup oko 11 minute)

Inače, u razgovoru s Dolačanima doznajemo kako su svjesni da su se u radovima u Docu zasigurno događala povremena onečišćenja, no drže kako bi lako primjenjivim uvođenjem strožih standarda (uporaba usisavača prilikom brušenja trupa plovila) i izgradnjom minimalne infrastrukture (za prikupljanje otpadnih tekućina) takva djelatnost mogla biti u dobroj simbiozi s ugostiteljstvom, turizmom itd., a pritom Šibenik ne bi ostao bez turistima privačnog prizorišta ‘žive tradicije’. Takvo što je moguće, primjerice, u Marseillesu, Kopenhagenu, Trstu, Splitu, Zadru… gdje su zaštitili svoju tradiciju i ostavili takve škverove usred najfrekventnijih turističkih zona, pa zašto onda, uz primjenu strožih standarda, to ne bi bilo moguće i u Šibeniku, pitaju. Nadalje, s obzirom da gradonačelnik najavljuje ‘još 20 parkirnih mjesta) ne žele da se neprimjerenim radovima Dolac pretvori u unficirano, sterilno parkiralište poput onih ispred shopping centara, te tako zauvijek izgubi svoj šarm, duh i ljepotu.

Upozoravaju i kako Dolac ima i svoju socijalnu dimenziju, jer vlasnici brodica, mahom stariji ljudi slabijeg imovnog stanja, nisu u stanju plaćati skuplje usluge takve vrste. Napominju i kako najavljena dizalica u lučici u Vrnaži neće imati kapacitet za servisiranje svih šibenskih malih plovila. Najavljuju ‘probijanje medijske blokade’ i češće obraćanje javnosti i udruživanje, te od nas traže da objavimo njihov podulji dopis ilustriran preslikama prostorne dokumentacije koji nije pristigao do gradskih vijećnika.

Dolac iz zraka

Njihov dopis kojega potpisuju s: VLASNICI BRODICA I STANOVNICI GRADSKE ČETVRTI STARI GRAD ŠIBENIK je u nastavku:

GRADSKO VIJEĆE GRADA ŠIBENIKA

ZAHTJEV vlasnika brodica i stanara gradske četvrti STARI GRAD

Poštovani ,s obzirom da je Lučka kapetanija u Šibeniku izdala zabranu rada za dizalicu u Docu, zahtijevamo da se ovaj problem vlasnika brodica i stanovnika u Docu pod hitno stavi na dnevni red gradskog vijeća 11.12.2018.

Ovaj zahtjev ćemo poslati svim vijećnicima gradskog vijeća,pa shodno tome zahtijevamo da im ovaj zahtjev na samom početku gradskog vijeća gradskim vijećnicima 11.12.2018 dostavite.

Od gradskih vijećnika zahtijevamo da ovo shvate kao prioritet, te da svi zajedno inzistiraju da se ovo pitanje (problem) detaljno raspravi na gradskom vijeću ili da se zakaže hitna izvanredna sjednica gradskog vijeća na kojoj će jedina tema biti ovaj problem.

Medju potpisnicima peticije ima glasača svih političkih opcija gradskog vijeća grada Šibenika,te inzistiramo da prema se prema ovom PROBLEMU ne odnosite nonšalantno, jer za vlasnike brodica i stanare Doca, ovaj problem je od iznimne važnosti. Bez obzira na stranačku pripadnost,Vi ste naši vijećnici i prvenstveno se trebate brinuti o problemima gradjana. Vaša politička prepucavanja su se dosta dugo prelamala preko leđa nas građana i smatramo da je sad došlo vrijeme da takva “politika” prestane.

Gradonačelnik Burić je dana 03.12.2018 na sastanak pozvao gosp. Krunoslava Mazalina, te mu tom prilikom,prema riječima Krunoslava Mazalina, među ostalim rekao kako ….”To” po njemu nije u ingerenciji grada, misleći valjda na pitanje dizalice u Docu, u ovom zahtjevu ćemo činjenično i argumentirano pojasniti da ovaj problem itekako jeste i ingerenciji grada.

Svoj zahtjev argumentirano i činjenično obrazlažemo sljedećim:

1. Grad Šibenik ima ugovor s Borom Grcićem za korištenje javne gradske površine i dizalice s pripadajućim poslovnim prostorom.

2. Bore Grcić dan danas uredno placa sve svoje obveze iz tog istog ugovora.

3. U SLOBODNOJ DALMACIJI 2018-07-06 Branimir Periša je objavio članak – “Dok drugi gledaju nogomet, oni vire u špiceve brodske dizalice: Dolačani, ne bojte se, nitko vam neće uzeti ‘Veloga Jožu”.U tekstu članka medju ostalim je objavljen pisani odgovor Šibenske gradske uprave : “GUP nije zabranio postojanje dizalice. Također, u proceduri su Izmjene i dopune detaljnog plana uređenja Pekovca kojim će se rješavati problem plavljenja Doca te i taj plan predviđa postojanje navedene djelatnosti u Docu.”

4. 08.11.2018 Gradonačelnik Burić za vijesti Županijskog radio Šibenika izjavljuje -ukratko :” gradonačelnik demantira informaciju o tradiciji dizalice, montirana je za vrijeme mediteranskih igara. Dizalica uopće nije sporna, nije ju Grad ni uklonio i vlasništvo je Grada. Dizalica je dobila zabranu rada raznih inspekcija u uvid na zbivanja i dešavanja (??). Sporno je ono što se dešava oko dizalice, brušenje kopera, upotreba boja lakova.

5. 18.10.2018 na ured gradonačelnika stanari i vlasnici brodica iz Doca šalju dopis u kojem prilazu zamolbu i peticiju sa 128 potpisa, kojima zahtijevaju hitno raspisivanje koncesijske dozvole za dio pomorskog dobra na kojem se dizalica u Docu nalazi,te povratak dizalice.

6. Petak, 02 Studeni 2018 na portalu grada Šibenika, “Šibenik News” objavljen je članak kojeg je napisala Diana Ferić.
“Nema povratka dizalice za brodove u Docu, brodovi će se podizati i spuštati u Vrnaži”

“Dizalica za podizanje i spuštanje brodova u more u Docu neće biti vraćena jer to ne predviđa projekt uređenja Doca koji će se početi ostvarivati u idućoj godini. To je zaključeno na jutros održanom sastanku u Gradu Šibeniku na kojem su uz gradonačelnika Željka Burića sa suradnicima bili i šibensko-kninski župan Goran Pauk, pročelnica za pomorstvo,promet i otočni razvoj Jadranka Fržop i Željko Dulibić, ravnatelj Županijske lučke uprave razgovaralo. Na tom se sastanku razgovaralo o projektu podizanja rive u Docu te time i “sudbini”‘ dizalice u Docu.

Ilustracija: nedavno ispitivanje tla radi najavljenih radova u Docu

Vraćanje dizalice odnosno raspisivanje natječaja za koncesiju za tu djelatnost na mjestu na kojem je dizalica stajala peticijom, koju su uputili gradskoj i županijskoj upravi traći više od od 120 Dolačana

„Kako se s projektom uređenja Doca planira započeti u idućoj godini, nije moguć ostanak dizalice na tom prostoru. Od proljeća 2019.g. korisnicima usluge će biti na raspolaganju suvremeno opremljena dizalica u Vrnaži. Cilj gradskih i županijskih službi je komunalno uređenje obalnog dijela grada i upravo će realizacijom projekta podizanja rive najviše profitirati Dolačani“, kaže se u odgovoru koji smo na pitanje o sudbini dizalice u Docu i reakciji gradske uprave na zahtjev Dolačana dobili iz Ureda gradonačelnika.

U Upravom odjelu za pomorstvo Šibensko – kninske županije također ističu da se ne bi mogla raspisati koncesija samo za dizalicu kao takvu izvan luka za otvoreni promet.

„Od važnosti je napomenuti da se predmetna djelatnost za dizanje i spuštanje plovnih objekata odvija u okviru luke otvorene za javni promet ili sportske luke te čini njenu funkcionalnu cjelinu, a Županijska lučka uprava predviđa na proljeće 2019. godine postaviti lučku dizalicu u svrhu obavljanja predmetne djelatnosti u komunalnom dijelu Gradske luke Šibenik u uvali Vrnaža. Na predmetnom dijelu pomorskog dobra u Docu utvrđena je granica pomorskog dobra, a provedbi iste u zemljišnoj knjizi protivi se Grad Šibenik. Utvrđeno i upisano pomorsko dobro predstavlja prethodno pitanje u postupku davanja koncesije na pomorskom dobru, a ujedno i prethodno pitanje za donošenje akta o proglašenju lučkog područja luke otvorene za javni promet, na koju suglasnost daje Vlada Republike Hrvatske“, kažu u tom uredu.

Kao što je poznato, dizalica u Docu koja je godinama bila na raspolaganju vlasnicima brodica i postala sastavni dio tog ambijenta morala je biti uklonjena jer nije imala potrebne dozvole za postavljanje odnosno one koje je imala više nisu važile. Nakon toga u Docu je nastala pobuna jer Dolačani smatraju da dizalica tu mora biti za potrebe vlasnika brodica, ali i da se dirajući u nju dira u tradiciju i izvorni ambijent u kojem uživaju turisti i zbog kojeg kod nas dolaze. Pozivaju se i na to da su Zadrani i Splićani ne diraju na takav način u tradiciju.”

Novi dopis gradonačelniku…

Nakon svega sto da građani misle i kome da vjeruju?

1. Imamo ugovor grada Šibenika s privatnom osobom kojoj je na korištenje dana dizalica, javna gradska površina s pripadajućim gradskim prostorom. Grad Šibenik uredno naplaćuje sve sto je u tom ugovoru određeno. Čak i sad kad dizalica ima zabranu rada.

2. Županijska uprava tvrdi kako ona po tom pitanju nije mogla postupati unatoč tome sto je zakon o pomorskom dobru stupio na snagu 2003, a isto tako gradonačelnik Burić izjavljuje kako “TO” nije pod ingerencijom grada iako grad Šibenik od 2005-ima sklopljen ugovor o korištenju dizalice,javne gradske površine s pripadajućim pos.prostorom s gosp.Grcićem.

3. Grad Šibenik i Županija šibensko kninska se pozivaju na “Izmjene i dopune (cjelovite) Generalnog urbanističkog plana grada Šibenika” i na “Detaljni plan uređenja
sportske luke Pekovac 2008”.Zbog toga ćemo Vam uz ovaj dopis radi lakšeg snalaženja priložiti fotokopije prikaza grafičkih planova DPU-a Pekovac 2008. te grafički prikaz iz Izmjena i dopuna (cjelovitih) Generalnog Urbanističkog Plana grada Šibenika. “GUP KORIŠTENJE I NAMJENA PROSTORA _22pdf (1page)

4. GUP – Na grafičkom prikazu “GUP-1 KORIŠTENJE I NAMJENA PROSTORA A_22.pdf (1page) morska površina ispred obale u Docu označena je oznakom “Lo” Luka Otvorena za javni promet.

– Obrazloženje konačnog prijedloga plana -4.pdf (page 33 of 33)

“CJELOVITE IZMJENE I DOPUNE GENERALNOG URBANISTIČKOG PLANA GRADA ŠIBENIKA

Na području obuhvata Generalnog urbanističkog plana izrađeni su sljedeći urbanistički planovi i dokumenti prostornog uređenja koji se zadržavaju u primjeni:
– Urbanistički plan uređenja Draga,
– Urbanistički plan uređenja ugostiteljsko turističke zone Mandalina – Kulina,
– Urbanistički plan uređenja luke otvorene za javni promet Vrnaža,
– Urbanistički plan uređenja POS Meterize
– Detaljni plan uređenja zone mješovite namjene pretežito poslovne II/2.8. Njivice
– Detaljni plan uređenja zone individualne stambene izgradnje Jamnjak
– Detaljni plan uređenja luke Pekovac
– Detaljni plan uređenja luke nautičkog turizma Mandalina – Kulina,
– Provedbeni urbanistički plan stambenog naselja Meterize u granicama određenim ovim
Planom i
– Provedbeni urbanistički plan stambene i sportsko rekreacijske zone Šubićevac u granicama
određenim ovim Planom.

5. DPU PEKOVAC 2008
– DPU Pekovac na mjesto gdje sad još uvijek postoji “skver” 2008 je ucrtan parking.
GRAFIČKI PRIKAZ
DPU PEKOVAC
KORIŠTENJE I NAMJENA
KONAČNI PRIJEDLOG 1.
DETALJNA NAMJENA POVRŠINA

– DPU Pekovac na strani do Banja prikazan je dio za dizanje plovila.
GRAFIČKI PRIKAZ DPU PEKOVAC
KONAČNI PRIJEDLOG 4.2.
UVJETI GRADNJE
PARCELIZACIJA

6. DPU Pekovac 2008
ODREDBE ZA PROVODJENJE
Članak 42. str.17
“Za potrebe članova športskog kluba ili same udruge na višenamjenskom manipulativnom platou –servisno komunalni dio će se organizirati prostor za suhi vez brodova koji se u sezoni može koristiti za potrebe parkiranja osobnih vozila. Na servisno komunalnom dijelu će se obavljati poslovi čišćenja, pranja ,uređivanja,servisiranje brodova i dijelova plovila, te priprema brodova za povrat u more. Na prostoru uz obalu na jugoistočnoj strani gradi se bazen za travel lift za potrebe većih brodova, postavlja se dizalica za manje brodove za potrebe članova športskog kluba ili same udruge, vlaka za izvlačenje i spuštanje športskih jedrilica malih klasa jedriličarskog kluba u more, te na sjeverozapadnoj strani se postavlja plutajući ponton za spuštanja i izvlačenja športskih jedrilica malih klasa jedriličarskog kluba.”

Prazan dolački škver s dizalicom

Sa sastanka 02.11.2018 u gradskoj upravi jedan od odgovora je glasio “U Upravom odjelu za pomorstvo Šibensko – kninske županije također ističu da se ne bi mogla raspisati koncesija samo za dizalicu kao takvu izvan luka za otvoreni promet.

„Od važnosti je napomenuti da se predmetna djelatnost za dizanje i spuštanje plovnih objekata odvija u okviru luke otvorene za javni promet ili sportske luke te čini njenu funkcionalnu cjelinu….”

S obzirom na to da je GUP-om predvidjeno da se to područje proglasi lukom otvorenom za javni promet,sto to grad sprječava da dizalicu ne ostavi na već postojećoj lokaciji?
Potreba za dizalicom je od strane vlasnika brodica i domicilnog stanovništva itekako izražena.Kad se već planiraju ikakvi radovi u Docu,smatramo kako je to idealna prilika da se napokon na području gdje je dizalica,da se napokon izgrade odgovarajući posebni vodovodi,pročiščivaći,te sve sto je potrebno da se zadovolje uvjeti zaštite okoliša.

Isto su napravili u Splitu prilikom obnove Splitske rive,te su na takav način Splićani zaštitili i očuvali njihovu “Matejušku”te to itekako uklopili u jednu u nizu turističkih jedinstvenih atrakcija.Moramo napomenuti kako se u Splitu na Matejuski nalazi navoz za izvlačenje brodova domicilnog stanovništva,te Splićani i dan danas imaju očuvan taj dio tradicije i povijesti grada Splita.Uz Matejušku sena niti 50m nalazi restoran,te očito niti to nije bilo sporno jer je sve dobilo sve potrebne dozvole.

Zbog svega toga,mi Dolačani ne vidimo niti jedan opravdan razlog,zašto nas nas grad ne bi očuvao kao sto je Split očuvao “Matejušku”.Izliku kako grad za to ne bi imao dovoljno sredstava ne možemo prihvatiti,jer mi smo dio povijesti i tradicije Doca,pa ako je grad spreman plaćati odštete ili sto već za zgradu “Tesle” zbog privatnog investitora,tad zbilja nema opravdanja da zbog nesposobnosti uništava najstariji dio grada,te time automatski rusi tradiciju,a ako se dozvoli sirenje ceste u Docu,rusi i vizuru.

Mi u Docu živimo cijelu godinu. Mi imamo pravo i prednost ispred sviju. Mi imamo pravo na tradiciju i zaštitu, a Vasa dužnost je da Dolac obnovite i zaštitite od daljnjeg propadanja.

Što se pak tiče činjenica da je u Gup-u grada Šibenika naznačeno kako se u primjeni zadržava postojeći plan DPU-a Pekovac,zanima nas,s obzirom da je dio iz tog plana (lokacija zgrade J.K.Val već promijenjena,pa je nakon sto je u DPU Pekovac 2008 ta zgrada predodređena za uklanjanje (Grafički prikaz DPU Pekovac 4.1 uvjeti gradnje) ta ista zgrada na sadašnjoj poziciji u grafičkom prikazu (GUP1 KORIŠTENJE I NAMJENA A_22 pdf) 2016 prikazana na sadašnjoj lokaciji,zanima nas kojih dijelova DPU-a Pekovac se grad u biti pridržava?
Zgrada J.K.Val je 2016 “vraćena” na postojeću lokaciju,zahtijevamo da se isto napravi i s javnom površinom i dizalicom koja je isto tako iz DPU-a Pekovac 2008 izbačena.
DPU PEKOVAC 2008 TE CJELOVITE IZMJENE I DOPUNE GUP-a,oba plana su na snazi,medjutim,plan DPU-a Pekovac je već izmijenjen,a da nigdje ne nalazimo da se ta izmjena uskladila s planom Gup-a s obzirom na to da je u planu Gup- Plan DPU-a Pekovac naznačen da ostaje u primjeni.
Dali su planovi na snazi uskladjeni?

Nekadašnji Dolac

Posebna pitanja za gradonačelnika Burića:

Gradonačelnik Šibenika Burić te sama gradska uprava su u kratkom periodu dali dvije kontradiktorne i kompletno neuskladjenje informacije.

Gradonačelniku Buriću ovim putem dajemo na znanje da je inspekcija Lučke kapetanije Šibenik dizalici izdala zabranu rada zbog činjenice da dizalica nema zakonom propisanu dozvolu za rad.

Papire Lučke kapetanije Šibenik im je gosp. Grcić u gradskoj upravi dao na uvid,te nam stoga nije jasno zašto je gradonačelnik Burić za Zupanijski radio Šibenik,medju ostalim izjavio kako dizalici nije izdana zabrana rada zbog dizalice,već zbog svega sto se oko dizalice dešava. Od brušenja, plastificiranja itd.

Ovim putem zahtijevamo od gradonačelnika Burica da nam javno na uvid da papire neke od inspekcija koja je na području na javnoj gradskoj površini napisala iti jednu kaznu koja se odnosi na dešavanja oko dizalice.

Ako gradonačelniku Buricu nije dato na znanje, želimo ga informirati te Buricu,a i Vama vijecnicima dati na znanje da je sam gosp.Grcic prije 5 godina na tom području zabranio plastificiranje brodova.

Ako je nakon toga ikakvog plastificiranja i bilo,radilo se doslovno o “sitnom krpanju” točnije,popravcima veličine doslovno pedlja.Medjutim,iti ti mali popravci su se izbjegavali,jer je sam gosp.Grcic na tome inzistirao.

Sljedeće sto nas zanima je činjenica da je gradonačelnik Burić izjavio kako ta djelatnost na toj lokaciji ZDRAVSTVENO ugrožava stanovnike Doca, zanima nas s obzirom na tu tvrdnju kako je onda moguće da je grad Šibenik na toj lokaciji dozvolio štekat ugostiteljskog objekta “ŠEŠULA”?

Ako je to zbilja toliko opasno za zdravlje ljudi,kako je moguće da sanitarna inspekcija nije reagirala?

Kao sto i sami vidite imamo mnogo otvorenih pitanja i nejasnoća.Upravo zbog svih gore navedenih primjera,stanja i pitanja, zahtijevamo da se o svim ovim nejasnoćama raspravlja na gradskom vijeću grada Šibenika.

Napomena – pitanje uredjenja Doca,”Luka Pekovac” je od iznimne važnosti te inzistiramo da se projekt uredjenja Doca da na javan arhitektonski natječaj,jer u protivnom s obzirom na to da je Željko Dulibić ravnatelj ZLU-e koja predlaže projekt uredjenja Doca (Luke Pekovac),a Madlena Rosa Dulibić je pročelnica ureda za prostorno planiranje grada Šibenika, sumnjamo da se u ovom slučaju možda može raditi o sukobu interesa,te da bi izbjegli sva daljnja možebitna pitanja, smatramo kako je itekako bitno da se za projekt Luke Pekovac objavi javni arhitektonski natječaj.

VLASNICI BRODICA I STANOVNICI GRADSKE ČETVRTI STARI GRAD ŠIBENIK

 

 

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI