Neovisni novinarski portal
21.8.2019.
GOSPODARSTVO / LJUDI
Foto: Zadružna pivovara Brlog

Zadruživanje:
Pola milijuna kuna za Plavušu i Neposlušnu iz rastućeg zadarskog Brloga

Foto: Zadružna pivovara Brlog

Nastavlja se pozitivna priča iz Zadra, o ženama koje su pokrenule nezavisnu i društveno angažiranu pivovaru, okupile ekipu po zadružnom modelu jednakosti i ravnopravnosti i  počele proizvoditi i na tržište plasirati zanatska (eng. craft) piva Plavušu i Neposlušnu. Zadružna pivovara Brlog, osnovana prije dvije godine sredstvima prikupljenim kampanjom skupnog financiranja (eng. crowdfunding,) pokrenula je prije neki dan novu kampanju. Prikupljaju se investicije za povećanje proizvodnih kapaciteta i daljnji rast i razvoj, kroz članarine i zadružne uloge novih članova. Za ostvarenje prvog cilja treba prikupiti 300.000 kuna, a prekorači li se, što bi se lako moglo dogoditi, ide se do željenih pola milijuna kuna.

Ana Teskera i Maja Šepetavec, ljubiteljice piva nastanjene u Zadru, svoj su omiljeni hmeljni napitak prvo kuhale u stanu, na balkonu i ustupljenim šupama, onda su se udružile sa desetak prijatelja i odlučno krenule nabaviti početni kapital za bolju opremu i uređenje garaže. Imale su viziju da će razviti recepturu i da će kućna radinost prerasti jednom u pravu zanatsku pivovaru. Uz ostala životna i stručna znanja i vještine, dvije entuzijastice završile su crowdfunding akademiju i oformile blisku ekipu koja voli pivo, razmišlja pozitivno i međusobno se podržava, pa pokrenule crowdfunding kampanju na platformi Indiegogo. Prikupile su 11.856 američkih dolara, prekoračivši željenih osam tisuća. Tom investicijom inicijalnog kapitala udarile su temelje za budući Brlog, prvu pivovaru u ovome dijelu svijeta koja posluje prema zadružnom modelu i načelima jednakosti i ravnopravnosti.

Foto: Zadružna pivovara Brlog

Tadašnjim poslovima nisu bile zadovoljne. Želja je bila osamostaliti se, raditi iz gušta, humanije, društveno korisno, ne s grčem i zato što se mora. Za svoj su startup odabrale zadružni model, tumači Ana Teskera, jedna od osnivačica Brloga, zato jer podiže motivaciju ekipe i birokratski je najlakši za nove članove. Koje su prednosti i nedostaci toga modela, pitamo je, kao i može li procijeniti koliko im je do sada pomogao ili odmogao u poslovanju.

Ne gura ih profit nego energija

– Prednosti su snaga zajednice – od one financijske prirode, koja je presudna bila u početnoj fazi poslovanja – do one motivacijske i društvene prirode, gdje iza vas stoji još cijela grupa ljudi i podupire vas u dobrim i lošim trenucima. Do sada nam je zadrugarstvo odmoglo jer u samom startu nismo mogli aplicirati na neka bespovratna sredstva, iako to nije bilo toliko značajno za nas koliko prednosti koje smo imali kao zadruga, kao što su vrlo snažno povezivanje s postojećim ekosustavom zadrugarstva i društvenih poduzetnika, sudjelovanje na Akceleratoru za društvene poduzetnike ove godine i ostvarivanje 70.000 kuna bespovratnih sredstava na Pokreni nešto svoje. Prepoznali smo u sebi samima da profit nije nešto što nas gura i čini sretnima, već je to energija koja je nagomilana oko Brloga, a nju su donijeli ljudi i svi ti mali uspjesi koje smo ostvarivali i lekcije koje smo učili. Tako gledajući – ne vidimo zašto svoja vrata ne bismo otvorili novim ljudima i novoj energiji i taj utjecaj učinili jačim, vjerojatno povukli i još ljudi i još ideja sa sobom. Mogli smo ovaj projekt financirati i na druge načine, čak i puno jednostavnije, i naš će se udio ulaskom novih članova razvodniti – ali ćemo biti jači i raditi više od ‘samo’ pivovare i to je naš drive, tu smo se pronašli – odgovorila je zadrugarka iz zadarskog Brloga koji uz proširenje proizvodnih kapaciteta namjerava razviti nove proizvode, nabaviti dostavno vozilo i povećati broj zaposlenih.

Foto: Zadružna pivovara Brlog

U samo nekoliko dana Brlogu su pristupile 24 osobe, firme i udruge sa uloženih 250.000 kuna, interes je iskazalo ukupno preko 50 ljudi sa preko pola milijuna kuna ulaganja. Trenutno se vode razgovori o pristupanju, pa pitamo koje uvjete mora zadovoljiti onaj ili ona ako želi postati zadrugar/ka, osim želje i uplate članarine odnosno o čemu pričaju s ljudima.

Poduzetnici, entuzijasti i pozitivci 

-Bitna nam je motivacija. Mi želimo stvoriti ekosustav poduzetnika, entuzijasta, pozitivaca – generalno ljudi povezanih s Brlogom savjetovanjem ili – ovisno o osobi i afinitetima – konkretnijom suradnjom. Kreiramo ekosustav društvenog poduzetništva u Hrvatskoj i želimo zajedno pokazati snagu zajednice i prednosti ovakvog tipa udruživanja – kaže upraviteljica Brloga koji je prije početka kampanje brojio ukupno petnaest članova, od kojih troje zaposleno, uz nju i Maju kao voditeljicu proizvodnje i kuhar piva Hrvoje Milovac.

Foto: Zadružna pivovara Brlog

Član zadružne pivovare postaje se uplatom članarine od minimalno 1.000 kuna, a investicije se prikupljaju i dodatnim zadružnim ulozima, minimalno jednim i maksimalno 11 dodatnih uloga, od kojih svaki vrijedi 6.000 kuna i njime se ostvaruje jedna jedinica raspodjele dobiti. Investitori odnosno novi članovi time ostvaruju suvlasničke beneficije odnosno sudjeluju u dobiti i dobivaju pravo glasa, transparentan uvid u poslovanje i godišnju količinu piva.

Foto: Zadružna pivovara Brlog

Moraju znati da će se najmanje 35 posto neto dobiti reinvestirati, da dodjela dobiti nije zajamčena i da ovisi o poslovnoj godini i odluci zadružne Skupštine, i da se planira isplata minimalno 20 posto dobiti. Pravila u Brlogu nalažu i da će se dva posto dobiti ulagati u pozitivne lokalne projekte iz domene društvene odgovornosti, održivog razvoja, razvoja civilnog društva, demokratizacije, inovacije i craft pivarstva, a taj se dio u narednih osam godina planira podizati do ukupno 10 posto,  u novcu, uslugama, edukacijama i proizvodima.

Foto: Zadružna pivovara Brlog

Plavuša i Neposlušna, dva pitka i prirodna piva s karakterom dostupna su u oko 150 kafića, nekoliko trgovačkih lanaca i u većini gradova u Hrvatskoj, a sada je došlo vrijeme za proširenje proizvodnih kapaciteta, uvođenje točenog piva i jačanje prodaje i promocije. Za ostvarenje prvog cilja plan je prikupiti 300.000 kuna. U to stane dodatni novi fermentator i zamjena dva postojeća, hladna komora za skladištenje, kegovi, točionik i popratna oprema za točeno pivo, dostavno vozilo, edukacija i zapošljavanje novog radnika te pokrivanje njegove četiri mjesečne plaće, dizajn i izrada promotivnih materijala, od etiketa, čaša i ambalaže do web sjedišta. Ako se taj prvi cilj prekorači ide se prema drugom od ukupno pola milijuna, a prikupi li se tih preostalih 200.000 kuna pristupit će se uređenju novoga radnog prostora.

Foto: Zadružna pivovara Brlog

Dvije žene koje su u Zadru pokrenule Brlog, okupile ekipu po zadružnom modelu jednakosti i ravnopravnosti i počele proizvoditi i na tržište plasirati craft piva Plavušu i Neposlušnu vjeruju u svoju priču. Svjesne su da njihov angažman i drugačiji pristup neće promijeniti cijeli svijet, ali i da će barem malo doprinijeti poštenijem društvenom poretku i biti na korist zajednici.

Foto: Zadružna pivovara brlog

Dvije godine nakon prve crowdfunding kampanje i osnivanja Brloga sada su pokrenule novu. Svi koji to žele, imaju sredstva te zadovolje na online intervjuu, mogu postati suvlasnici i članovi nezavisne i društveno angažirane pivovare. Interes je veliki, u samo nekoliko dana skoro je ostvaren prvi cilj, vode se pregovori o ostvarenju drugoga, a sve dodatne potrebne informacije i detalje novi potencijalni suvlasnici koji sa zadrugarkama i zadrugarima zadarskog Brloga dijele temeljne vrijednosti – društvenu odgovornost, optimizam, povjerenje i nezavisnost, mogu pronaći na internetskoj stranici brlog.beer.

Tags: , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI