Neovisni novinarski portal
15.11.2018.
EKOLOGIJA
Za smanjivanje plastičnog otpada ključne su velike kompanije koje se još uvijek ne žele odreći jednokratne plastične ambalaže

Za smanjivanje plastičnog otpada ključne su velike kompanije koje se još uvijek ne žele odreći jednokratne plastične ambalaže

Pojedinci i organizacije diljem svijeta pokrenule su lokalne akcije čišćenja s ciljem identificiranja kompanija, koje su po njima, odgovorne za plastično onečišćenje jer za pakiranje svojih proizvoda koriste plastiku za jednokratnu upotrebu. Break Free From Plastic je okupio gotovo 10 tisuća volontera u 42 zemlje koji su odradili 239 akcija čišćenja tijekom kojih je prikupljeno više od 180 tisuća komada plastičnog otpada. Analiza prikupljenog otpada pokazala je kako je Coca-Cola najprisutniji zagađivač. Njihova pakiranja pronađena su u 40 zemalja, a više od 75% svih čišćenja prijavilo je pronalazak ambalaže marke Coca-Cola bilo na plažama, duž obala, u parkovima, na ulicama…

Coca-Cola, PepsiCo i Nestle su tri kompanije čije su ambalaže bile “identificirane” u najvećem broju, tijekom  akcija čišćenja organiziranih “pod kapom” globalnog pokreta Break Free From Plastic(BFFP).
Break Free From Plastic(BFFP) u svom izvješću, objavljenom nakon provedenih akcija čišćenja i analiziranja otpada, ističe kako multinacionalne kompanije moraju prihvatiti odgovornost za cjelokupni “životni ciklus” svojih proizvoda i ambalaže u kojima se prodaju.
Više od 187 tisuća komada plastičnog otpada je pregledano na 239 lokacija, identificirajući tisuće brandova čija se ambalaža oslanja na jednokratnu plastiku koja zagađuje naše oceane i vodene tokove diljem svijeta. Coca-Cola je prema podacima pokreta Break Free From Plastic(BFFP) najveći zagađivač na globalnoj razini, pri čemu je njihova jednokratna plastika pronađena u 40 od  ukupno ​​42 zemlje  u kojima su organizirane akcije čišćenja.

I hrvatski Greenpeace je nedavno nakon čišćenja jedne uvale na Dugom otoku izdvojio listu brandova čija je plastična ambalaža činila većinu pronađenog otpada. Na njihovoj listi Coca Cola je bila na drugom mjestu po količini otpada, a na prvom Jana.
Ovakav “pregled brendova” u otpadu daje najopsežniju sliku tvrtki čija plastika zagađuju okoliš širom svijeta i nudi neporecive dokaze o ulozi velikih tvrtki u perpetuiranju globalne krize plastičnog zagađenja, ističu organizacije okupljene u pokret Break Free From Plastic(BFFP). Po njima vrijeme je da prestanu prebacivati krivnju na građane.
Provjera marki koju je vodila organizacija Break Free From Plastic(BFFP) otkrila je kako su Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone, Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Perfetti van Melle, Mars Incorporated i Colgate-Palmolive bile najčešće kompanije čija su pakiranja prikupljena u čišćenju. Ovaj poredak multinacionalnih tvrtki uključivao je samo marke koje su pronađene u najmanje deset od 42 zemlje sudionice.
U Sjevernoj i Južnoj Americi Coca-Cola, PepsiCo i Nestlé bili su najveći zagađivači, njihovi proizvodi činili su 64 odnosno 70 posto plastičnog onečišćenja, prema podacima BFFP-a.
I u Europi su Coca-Cola, PepsiCo i Nestléovi brandovi opet u najvećoj mjeri zastupljeni u plastičnom otpadu, čine 45 posto pronađenog otpada. U Australiji su to brandovi 7-Eleven, Coca-Cola i McDonald’s sa  82 posto “udjela”, a u Africi: ASAS grupa, Coca-Cola i Procter & Gamble sa 74 posto.
Kada je riječ o vrsti plastike, najčešći je na većini lokacija bio polistiren, koji se ne može reciklirati, a nakon toga slijedi PET.

Foto: Break free from plastic

Prozvane kompanije s pravom se mogu braniti činjenicom kako nisu oni ti koji su ambalažu odbacili u okoliš, no njihova odgovornost leži u izbjegavanju promjene u načinu poslovanja u kojem ne bi trebalo biti mjesta za jednokratne plastične proizvode i ambalažu koja se ne može reciklirati.
Break Free From Plastic poziva na smanjenje korištenja plastike za jednokratnu uporabu. Multinacionalne kompanije pozivaju da okončaju svoje oslanjanje na upotrebu plastičnih materijala, te da im prioritet budu inovacija i alternativni sustavi za isporuku svojih proizvoda.
Break Free From Plastic je globalni pokret čija je vizija budućnost bez plastičnog onečišćenja. Od pokretanja u rujnu 2016., gotovo 1 300 organizacija i udruga iz cijelog svijeta pridružilo se pokretu koji traži smanjenje proizvodnje jednokratne plastike i trajno rješenje za plastično zagađenje.
Po njima su za plastično onečišćenje najodgovornije “robne marke” od kojih trebao zahtijevati da promijene način poslovanja odnosno materijale koje koriste za ambalažu.
-Odgovornost za ovaj problem plastičnog onečišćenja ne leži u neodgvornim pojedincima koji bacaju otpad u okoliš već u velikim kompanijama-zagađivačima koji moraju usvojiti održiva rješenja i sustave kako bi se zaustavila kriza, smatraju u BFFP-u.

Zapletene plastične vrećice (foto TRIS/G. Šimac)

Jesu li ekološke organizacije i udruge u pravu kada zbog onečišćenja okoliša jednokratnom plastikom kao najodgovornije prozivaju velike kompanije poput Coca-Cole, Pepsija, Nestlea i sl.?
Odgovor na to pitanje ne može biti jednoznačan, bez obzira što se ne može osporiti njihov argument kako su građani ti koji bacaju otpad u okoliš. Problem onečišćenja okoliša, ponajviše mora, plastikom još uvijek nema trajno rješenje. A okolišne udruge su u upravu kada ističu kako su za smanjivanje plastičnog otpada ključne velike kompanije koje se još uvijek ne žele odreći jednokratne plastične ambalaže za svoje proizvode.
No uloga velikih kompanija i njihovog odnosa prema proizvodima od plastike važna je iz još jednog aspekta- aspekta globalnog zagrijavanja.
Emisije stakleničkih plinova će rasti upravo zahvaljujući plastici, upozorava se u izvješću koje je objavila Međunarodna agencija za energiju (International Energy Agency-IEA). Prema njihovom izvješću petrokemijska industrija u najvećoj mjeri kreira porast potražnje za naftom.
– Kada pogledamo godine koje dolaze, petrokemijski sektor je daleko najveći pokretač rasta globalne potražnje za naftom, izjavio je Fatih Birol, izvršni direktor Međunarodne agencije za energiju.
Petrokemija je trenutno najveći potrošač industrijske energije i treći najveći industrijski emiter stakleničkih plinova. Izvješće IEA-a pokazuje da će se izravne emisije stakleničkih plinova iz tog sektora povećati 20 posto do 2030. godine odnosno 30 posto do 2050. godine.
A glavni pokretač povećanja klimatskog otiska petrokemijske industrije, kako se navodi u izvješću, bit će plastika. Svake godine proizvodi se oko 300 milijuna tona plastike, a ta brojka će vrlo vjerojatno samo nastaviti rasti. 
International Energy Agency navodi kako je globalna potražnja i ponuda nafte sada blizu svog povijesnog vrhunca od 100 milijuna barela dnevno. Procjene rađene prije 15-ak godina predviđale su pad proizvodnje nafte kao prvo u zemljama koje nisu članice OPEC-a- No danas svjedočimo povećanju proizvodnje prvenstveno u SAD-u, potom u Brazilu i Kanadi.
Potražnja za naftom također se ne smanjuje, a glavni faktor u potražnji je petrokemijska industrija. Kako navodi IEA rast životnog standarda, posebno u zemljama u razvoju, podupire snažnu potražnju za plastikom, a taj će se trend kako procjenjuju, nastaviti još dugi niz godina.
I na kraju dolazimo do toga da je smanjenje proizvodnje plastike ključno za zaštitu okoliša, a do tog smanjenja ne može doći bez velikih kompanija.
-Sustavi gospodarenja otpadom i okoliš u cijelom svijetu teško podnose težinu procijenjenog povećanja proizvodnje plastike od 40 %, a kompanije koje proizvode robu široke potrošnje imaju priliku i obvezu zaustaviti tu krizu tamo gdje ona i počinje, zaključuju u BFFP-u.

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI