Neovisni novinarski portal
20.5.2019.
brejkingnjuz
Zgrada poljske 'katedrale duha'  (foto Wikipedia/TRIS)

Gle čuda:
Poljak tužio državnu televiziju zbog narušavanja mentalnog zdravlja, zatupljivanja građana i propagiranja vladajuće stranke

Zgrada poljske 'katedrale duha' (foto Wikipedia/TRIS)

Poljak Waldemar Sadowski (62) sjedio je jedne hladne večeri u siječnju 2016. godine u svojem dnevnom boravku i u 19.30 sati krenuo gledati Dnevnik, odnosno središnju informativnu emisiju (Wiadomości)na državnoj Televiziji Poljska (Telewizja Polska). Bio je šokiran onime što je vidio: na dnevniku su neskriveno i sveobuhvatno propagirali vladajuću političku stranku: plasirali su vijesti, izvještaje i ‘prilagođene’ komentare kojima je svrha veličati vlasti i njihove uspjehe. Ma nemoguće, nasmijali bi se mi u Hrvatskoj. Waldemar, nekadašnji student filozofije Sveučilišta u Heidelbergu, pa odvjetnik sveučilišta u Šleskoj, a danas privatni poduzetnik, sljedećih nekoliko dana je krenuo intezivno gledati sve informativne emisije na poljskoj televiziji. Nakon šoka i nevjerice, obuzela ga je ljutnja, pa bijes…

Iako je dulje vrijeme od svojih prijatelja slušao pritužbe kako je Televizija Poljska postala propagandna mašina stranke Pravo i Pravda, pogotovo nakon što je na čelo TVP dospio stranački dužnosnik Jacek Kurski, tek sad se uvjerio što se događa na poljskom tzv. ‘javnom servisu’, kako u nas zovu Hrvatsku televiziju, odnosno HRT.

Ovdje zasad nećemo povlačiti paralele sa stanjem na Hrvatskoj televiziji nastalome otprije nekoliko godina, kada je na vlasti kratkotrajno zasjeo T. Karamarko (HDZ), iako mnogi u Hrvatskoj upozoravaju kako je informativni program HRT-a (uz iznimke u specijaliziranom i regionalnom info-programu), također nalik modelu sjevernokorejske televizije, kakav očito njeguju i u Poljskoj. Ne treba sada spominjati ni smjene ‘nepodesnih’ urednika i novinara, čelnika novinarskih udruženja i sl.

No, vratimo se u Varšavu.

‘Gledanje Dnevnika povisuje mi krvni tlak’

– Kada gledam Dnevnik to drastično ugrožava moje mentalno i psihičko zdravlje. Autori Dnevnika se prema meni odnose kao prema nekom objektu, i to sa jasnom namjerom i ciljem da me dovedu u zabludu kako bih na izborima podržao vladajuću stranku Pravo i pravda i njenu jednopartijsku vladu s premijerom Mateuszom Morawieckim  na čelu. Gledanje Dnevnika povisuje mi krvni tlak, stvara negativnu energiju, a u meni se gomilaju loši osjećaji – pojasnio je Waldomir Sadowski na prvom ročištu u lipnju ove godine na Okružnom sudu u Varšavi.

Waldemar Sadowski u intervjuu na televiziji (foto printscreen TV Racionalist)

Još prošle godine su poljski portali koji nisu pod kontrolom državne vlasti pisale o ovom slučaju. Waldomir je tužbu varšavskom sudu protiv TVP-e podnio još lani, 31. kolovoza, no nekim čudom, kakva se događaju i u Hrvatskoj u slučajevima nekih glavešina, pravosuđu je trebalo gotovo godinu dana da pokrene ovaj sudski proces.

– TVP dovodi ljude u zabludu, širi laži i manipulira činjenicama. Bez obzira za čije interese to čini, TVP ugrožava ljudsko dostojanstvo – a što je najvažnija vrednota pravnog poretka Republike Poljske, izraženog u članku 30. Ustava Republike Poljske u kojem se ističe kako je “inherentno i neotuđivo dostojanstvo čovjeka kao temelj slobode i prava čovjeka i građanina. Dostojanstvo je nepovredivo, a njegovo poštivanje i zaštita odgovornost su javnih vlasti – napisao je u tužbi nekadašnji pravnik Waldemar Sadowski.

Kako su se nakon njegova hrabrog istupa ‘sam protiv moćnika’ počeli javljati i drugi u Poljskoj nezadovoljni državnim tzv. javnim servisom, njegovoj tužbi su pripojene i 24 pritužbe građana Nacionalnom vijeću za radio i televiziju sa sličnim sadržajem, kao i mišljenja tamnošnjih nevladinih organizacija za ljudska prava i sl.

Natpis koji se pojavi na ekranu ako poželiš pogledati snimku Dnevnika TVP

Javilo se i Društvo novinara Poljske izrazivši nadu da će autori glavnog informativnog programa poljske televizije “ako se i dalje smatraju novinarima, prestati sudjelovati u propagandi bezakonja“.

‘Narodni mediji’

Dakako, poljska televizija opovrgava navode Waldomira, te smatra kako njegova tužba nema osnova. Angažirali su moćni odvjetnički tim, a njihov odvjetnik Bartłomiej Braun je u pokušaju diskvalificiranja njegove tužbe prije 15-ad dana na sudu upitao Waldemara Sadowskog je li TVP ikada emitirao nekakav TV materijal koji se tiče baš njega.

– Još ne. Ali osjećam kako se obraćaju baš meni, te da sam ja kao birač, njihova adresa – odgovorio mu je Sadowski.

Sud nije udovoljio zahtjevu TVP da tužbu odbaci kao neosnovanu, pa se suđenje nastavlja. Ako netko zna poljski, evo i njegova intervjua na nezavisnoj poljskoj TV Racjonalist. 

Inače, nakon što su poljski konzervativci predvođeni Jarosławom Kaczyńskim došli na vlast u jesen 2015. godine, prvo su čistkom i izmjenom uredništva, slično kao i onomad na HRT-u, a koju su nazvali ‘reforma medija’ javni TV servis TVP, Radio Poljsku i javnu poljsku novinsku agenciju PAP pretvorili u tzv. narodne medije kojima je tobožnji cilj ‘širiti istinu o Poljskoj”.

A to je značilo propagiranje konzervativnog svjetonazora, jačanje programskih sadržaja pod snažnim utjecajem crkve, propagiranje nacionalizma, širenje protumigrantske politike (iako su Poljaci u povijesti masovno (e)migrirali u druge zemlje) i tome slično, već viđeno kroz žalobnu povijest naroda Europe.

No, kako govore statistike i istraživanja, takav zaokret državne televizije unatrag je rezultirao drastičnim padom gledanosti, baš kao i u nekim sličnim slučajevima u drugim europskim državama, pa Poljaci sada najviše gledaju privatne televizije.

– TVP gledatelje doživljava kao objekte i instrument da postigne određeni politički cilj – održi vladajuću stranku što duže na vlasti. Državna poljska televizija svaki dan izvrće činjenice i kreira lažnu realnost– ustvrdio je Sadowski.

Špica Dnevnika na poljskoj TV

Blago Poljacima: Dnevnik im traje pola sata

Kao primjer manipulacija Sadowski je u tužbi naveo izvještavanja o prosvjedima protiv reforme pravosuđa i napada vlasti na nezavisnost sudstva iz prosinca 2017. godine: tada je prosvjednike, iako mahom mlađe životne dobi, TVP nazvala komunističkim zločincima (!?). Malo južnije bi ih nazvalo komunjarama i jugonostalgičarima.

No što uopće želi Sadowski sa svojom tužbom? Evo što: hoće da se Televizija Poljska u svim relevantnim poljskim medijima (navodi imena televizija, radija, tiskanih i elektroničkih medija) u terminima između 18 i 21 sat, odnosno na naslovnicama, plati i objave oglase u kojima se ispričava građanima Poljske zbog manipulacija i objavljivanja lažnih vijesti. I tako deset dana zaredom.

Izjavljujemo da je Telewizja Polska u navedenom razdoblju ugrožavala i prekršila zakonske obveze javne televizije – stajat će u zadnjoj rečenici tog oglasa-isprike, ako Sadowski dobije ovu tužbu.

Gle ti čuda, na to je poljski premijer Mateusz Morawiecki za propagandu optužio nezavisne i privatne medije i pozvao građane da ne vjeruju privatnim medijima – javlja državni Poljski radio.

Hrabri Waldomar (foto printscreen TV Racjonalist)

– Mediji su u velikoj većini inozemni, pripadaju oporbi i pokušavaju na lažni način predstaviti stvarnost i prevariti birače – kazao je taj poljski premijer čija se Vlada, baš kao i spomenuta u Hrvatskoj, na ovaj ili onaj način obračunava s nezavisnim medijima, i tako uspješno uništava pluralizam na medijskim scenama.

Nama u Hrvatskoj ova priča o poljskoj televiziji i nastojanju vlasti da ušutka i uguši neodgovarajuće medije nije baš neobična.  Gotovo istovjetno je postupala i spomenuta Karamarkova vlada, te se samo treba prisjetiti Z. Hasanbegovića, kratkotrajnog ministra kulture, kome je prvi potez koji je poduzeo kad je sjeo u fotelju bio usmjeren protiv – neprofitnih medija. A onda su na red došli tzv. javni servsi i postavljanje podobnog uredničkog kadra. Njihovu politiku je perfidno nastavila i A. Plenkovićeva HDZ Vlada.

Ipak, čini se kako su naša poljska slavenska braća ipak u određenoj prednosti nad nama.

Prvo: tamo je jedan građanin pokazao građansku hrabrost kakva se u lijepoj našoj rijetko viđa.

Drugo: njihov središnji državni dnevnik traje kraće – samo pola sata.

Zgrada poljske ‘katedrale duha’ (foto Wikipedia/TRIS)

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI