Neovisni novinarski portal
14.11.2018.
GOSPODARSTVO / POLITIKA
Foto: Cristoph Sammer

Slučaj Uljanik:
Forsiranje turizma i kraj industrijske Pule

Foto: Cristoph Sammer

Zaboljela je ovih dana nemoć brodograditelja u plavim trlišima na ulicama Pule, ogorčenost na licima  radnika koji nisu dobili plaće i ne znaju kako bi opremili djecu za školu, zabrinutost jer pojma nemaju hoće li sutra biti njihovog škvera ili će na otoku Uljaniku niknuti hoteli i marine sa radionicama za popravak jahti. Lako je staviti se u kožu ljudi koji se boje propasti brodogradnje, industrije koja je stvorila modernu Pulu i udahnula joj identitet otvorenog, multikulturalnog i radničkoga grada, zbog koje se dolazilo trbuhom za kruhom i u njoj ostajalo, razumjeti ih kada viču da ne daju Uljanik koji je u 162 godine postojanja srastao sa tkivom Pule i postao njen simbol i zaštitni znak koliko i amfiteatar. Prepoznali smo u povorci ljutitih i tužnih ljudi koji  prozivaju krivce za propast brodogradilišta mnoge povorke od Šibenika do Siska i nazreli kraj industrijske Pule čiji su gospodari odlučili da im je unosnije živjeti od nekretnina i turizma.

Ostvari li se plan IDS-ove vrhuške, a sva je prilika da se ozbiljno krenulo u tom smjeru, cijeli bi pulski zaljev trebao biti pretvoren u veliki turistički kompleks sa nepreglednim nizom hotela, apartmana, marina, restorana, plaža i popratne infrastrukture za sezonsko zgrtanje zarade na guštanju u suncu, moru i starorimskoj ostavštini. O tom je planu neformalni gazda Ivan Nino Jakovčić, koji Istrom danas drma iz briselske fotelje euro parlamentarca i kojemu formalni šef partije i pulski gradonačelnik Boris Miletić i župan istarski Valter Flego redovito hodočaste na konzultacije, govorio ima tome dobrih dvadesetak godina. Žalio se od tada u nekoliko navrata kako za potpuni preporod i turistički procvat Pule valja samo još pronaći investitora koji bi bio voljan uložiti u postelje i vezove kao i ukloniti negdje brodogradilište čija buka, prašina i dizalice kvare dojam i ugođaj gostima na godišnjem odmoru.

Kada bi voda dolazila do grla i prijetila eksplozija socijalne bombe u bogatoj regiji uzimanoj za primjer drugima prozborio bi koju o potrebi očuvanja brodogradnje i radnih mjesta, ne iznoseći, doduše, nikad suvisli recept po kojemu bi se spasilo Uljanik i njegove radnike. Sa vidnom nelagodom i knedlama u grlu, izviždani i pivom zaliveni dvojac Miletić-Flego zamuckuje ponovno mantru o spasu brodogradnje, nemoćno širi ruke, skriva se od radnika i zaziva pomoć Vlade kojoj IDS malo drži pa malo ne drži parlamentarnu većinu. Upiru IDS-ovci pogled i prema briselskoj administraciji koja je strogim pravilima igre ograničila bezgranično upumpavanje državnog novca u neprofitabilna brodogradilišta, a u međuvremenu crtaju prostorne planove pune luka nautičkog turizma i zona mješovite namjene. Pronašli su odavno i investitora voljnog uložiti u turistifikaciju pulskoga zaljeva.

Multimilijarder ne odgovara na pitanja

On se zove Danko Končar. Multimilijarder je koji se obogatio na rudnicima kroma, platine i cinka u Rusiji i Južnoafričkoj Republici,  a vlasnik je i niza kompanija od Finske do Djevičanskih otoka i tisuća kvadrata atraktivnih nekretnina u Istri. Nakon pet godina čekanja i birokratskih zavrzlama lani je dobio koncesiju na pomorskom dobru u bivšim vojnim zonama Sveta Katarina i Monumenti i krenuo konkretizirati mega turistički projekt u pulskom zaljevu poznat kao Brijuni Rivijera.  Vlasnik je i Brodotrogira, škvera  kojega je dobrim dijelom pretvorio u marinu i servis za jahte, a bacao je prijašnjih godina oko i na brodogradilišta 3.maj, Brodosplit i Kraljevicu. Lani je  shvatio da ga zanima Uljanik i u solidno jakoj konkurenciji postao poželjan strateški partner bez da je ikada objasnio što se zapravo krije iza fraze o prenamjeni dijela atraktivnog Uljanikovog terena i kako se u novu sliku turističkog procvata uklapaju navozi, hangari i dizalice.

Od lokalnoj i državnoj vlasti poželjnog partnera nismo čuli niti jednu jedinu konkretnu brojku niti kako bi se restrukturiranje trebalo provesti.  Ne znamo kakve bi brodove gradio u Uljaniku, koliko bi i u što uložio novca, trebaju li mu baš svi Uljanikovi radnici, kako se namjerava riješiti onih koji mu ne trebaju, može li Uljanik i prema kojem modelu poslovati pozitivno, očekuje li pritom pomoć države, namjerava li ga možda pretvoriti u servis za jahte i graditi na otoku Uljaniku hotele i marine i hoće li biti mjesta za dizalice da barem svijetle u noći kao turistička atrakcija. Puno je pitanja na koja multimilijarder nije odgovorio, premda su mu mnoga od njih postavljena, a bez valjanih dokaza za sada su ostale sumnje i teze kako je njegova ponuda za preuzimanje Uljanika prihvaćena puno prije nego li su uopće razmotrene druge, da u njoj zapravo ništa konkretno i ne piše, da gradnja brodova Končara ne zanima, da se Uljanik ne uklapa u turističku sliku zaljeva i da je vodstvo brodogradilišta, interesno umreženo sa glavnom istarskom partijom,  izabralo partnera  kojega je gazda Nino odavno priželjkivao.

Vodstvo brodogradilišta za servis i marinu 

Vodstvo brodogradilišta okupljeno oko predsjednika Uprave Giannia Rossande ne pojavljuje se pred gnjevnim radnicima osim priopćenjima da se na njega digla hajka, uz ostalo i zato jer si je u mandatu unatoč lošim poslovnim rezultatima i silnim državnim milijunima upumpanim u brodogradilište, uspio izgraditi skupocjenu vilu. Uz opravdavanja za loše poslovne rezultate škvera koji se do pred kraj prošle godine prikazivao solidno uspješnim, višemilijunske gubitke, kašnjenje u isporukama, malo izgrađenih brodova usprkos krcatoj knjizi narudžbi i trošenje državnih subvencija, čuli smo i konkretan prijedlog kako bi Uljanik mogao dugoročno opstati bez pomoći države.

Prijedlog vodstva Uljanika krije se iza sintagmi o difersifikaciji poslovanja i prenamjeni dijela radnih jedinica u marinu sa priveznim i servisnim centrom za megajahte, unosnog biznisa koji bi prema njihovom doživljaju stvari financijski pripomogao da se unaprijedi i stabilizira brodogradnja. Radnici koji se dok nije zakuhalo nisu pretjerano zamarali poslovanjem, off-shore tvrtkama sa egzotičnim adresama, brodovima ispod tržišne cijene za brodarsku kompaniju Uljanik plovidba u kojoj visoke vlasničke udjele imaju bivši Uljanikovi direktori, danas ga prozivaju da je sa menadžmentom bliskim IDS-u svjesno uništavao škver zbog nekretninskog biznisa. Zazivaju i USKOK da uskoči u brodogradilište i pročešlja tijek novca.

Ljudi bez muda i solidarnost u tragovima

Za isplatu plaća i nastavak proizvodnje do kraja godine Uljaniku treba stotinjak milijuna eura kojih nema na računima, a koje se planira  namaknuti državnim jamstvima za kredite kod banaka. Država koja preko tvrtki u svom vlasništvu raspolaže sa oko 25 posto vlasništva škvera već je jamčila za 660 milijuna eura Uljanikovih kredita. U međuvremenu, procurio je plan restrukturiranja koji čeka još odobrenje Bruxellesa, a prema kojemu bi od 4,3 milijarde kuna 60 posto financirala država što direktno što kroz jamstva za kredite, 40 posto privatni ulagač koji bi morao polovicu tog iznosa uložiti u brodogradnju, a polovicu u što hoće. Otkaz bi trebalo dobiti 600 radnika. O tom ili bilo kakvom drugom planu spašavanja pulskog brodogradilišta radnicima, međutim, nitko ne govori ništa. Premijer Andrej Plenković ih tješi frazama o održivom, zakonitom i za njih korisnom rješenju, a oni u strahu za sudbinu i borbi za egzistenciju i dalje izlaze na ulice.

Solidarnost njihovih sugrađana sa Uljanikom koji je stvorio modernu Pulu kao i svijest da će bez svog brodogradilišta postati samo destinacija u koju se dolazi sunčati, kupati i diviti starorimskoj ostavštini, grad iz kojega se odlazi zauvijek ili barem do iduće turističke sezone, vidjeli smo samo u tragovima. Ne iznenađuje nas to, kao što ni neuništiva ljudska glupost nije iznenađivala pokojnog Branka Črnca zvanog Tusta. Da su ljudi bez muda i da se ne žele sjećati kako je sve izgledalo ranije davno je ispjevao frontmen KUD Idijota, radnik Uljanika i žestoki sindikalni borac za radnička prava čije ime nose stube poviše najstarijeg rock kluba u bivšoj državi, legendarnog pulskog Uljanika.

Tags: , , , , , ,

VEZANE VIJESTI