Neovisni novinarski portal
26.4.2018.
SCENA
Majke - Nuspojave

Goran Bare & Majke ‘Nuspojave’:
Krvarenje, ali ne od dosade

Majke - Nuspojave

Majke su objavile novi studijski album, sedam godina nakon Porinima zatrpanih ‘Teških boja’.

Najlakše je upasti u zamku nečije „veličine“. Misliti da se netko tko se odavno dokazao, nema više kome što dokazivati. I povjerovati u PR mail Croatije Records koji je sugerirao da je jasno da su „Nuspojave“ već na prvo slušanje rock album godine. Apsolutno krivo – nakon prvog slušanja već smo imali dobar naslov: „Krvarenje od dosade“. Srećom, ostavili smo album da se pet dana neprekidno vrti i ipak počeli tragati za nekim drugačijim naslovom.
I tijekom svih tih pet dana najviše nas je mučila činjenica da se album propagira tezom da se radi o „vrhuncu Baretove poetike“. Jer već nakon prve dvije, tri minute iz zvučnika se čuje ovo:
„Ljubav krvari
Mogla bi se srediti rana
Ljubav bi ponovno bila sa nama
Ali problem je što nije zdravstveno osigurana.“
Koji je to vrag? Ljubav bez zdravstvenog osiguranja svojom bezveznošću nadmašuje čak i onu davnu apsurdnu pjesničku sliku o povraćanju pasjeg skota u rijeku. Na svu sreću, neimenovani PR Croatije Records još jednom nije bio u pravu, napisavši da nas ovaj album „glazbom usmjerava na riječi“. Ovaj album, baš suprotno, glazbom gura Baretovo autorstvo u drugi plan. „Nuspojave“ su instrumentalno i aranžmanski najrazrađeniji, možda čak i najbolje odsviran album Majki do sada. S tim da ovo „Majke“ treba shvatiti uvjetno, po sastavu benda ovo su prije Plaćenici.

I to je ona najoglednija nuspojava današnjih Majki, oslobađanje iz čvrstog stiska Baretove stvarne i medijski forsirane karizme, što je rezultiralo slobodnim razvijanjem glazbenih tema i nimalo radio-friendly materijalom. Jer u toj igri Blaževićevog klavira, Rodikovog pedal steela, Tibljaševih bubnjarskih solo dionica i distorziranih riffova Kruna Domaćinovića, nastale su pjesme koje se oduže i do gotovo devet minuta i, zapravo, prvi je put užitak slušati Majke i u trenucima kada Bare zašuti i pusti ostalima da po minutu, dvije lagano odskližu u fade out. I dalje je to garaža i tvrdi blues, no u svoj toj masnoći i težini zvuka, osjeća se razigranost i maštovitost. U detaljima je bogatstvo ovog albuma, što je još jedna novost kad su Majke u pitanju. Time je demantiran i još jedan prvotni dojam, onaj da su „Nuspojave“ isforsiran, nedovoljno dorađen album napravljen na brzinu. Takav zaključak sugerirao je popis od samo sedam pjesama, od kojih je jedna, ona od Lidije Bajuk „I dok pleše sama s kišom“, u nešto drugačijoj varijanti objavljena još tamo na albumu „Srce“. „Nuspojave“ su, ispalo je, najdorađeniji album Majki.
Ustvari je nanovo aranžirani singl „Osvijesti me“ jedini trenutak albuma u kojemu Goran Bare vodi glavnu riječ od početka do kraja pjesme. U ostatku materijala, on se stavlja u službu sporovozeće atmosfere, koju upotpunjava svojim tipičnim apstraktnim slikama, više ili manje uspjelim. Možda se najplastičniji opis čitavog albuma skriva u blesavom nazivu „Skarabej Go-Go“, ritmički najzaraznijoj i daleko najboljoj pjesmi u kojoj, i uz najbolju volju, nismo uspjeli shvatiti što je pjesnik htio reći. No, da ponovimo, takvi nesrazmjeri nimalo ne utječu na ukupni dojam, ovo su Majke u kojima je Bare član benda, a ne frontmen. Dokazuju to i devetominutna, zdravstveno-osiguravajuća „Ljubav krvari“, zatim „To nije igra“, „Dobri anđeo te noći je pao“ i pulsirajuća završna balada „Zašto“. Sve one itekako funkcioniraju tanašnim tekstovima unatoč.
Dakle, predomislili smo se. Na albumu se i glazbeno i tekstualno krvari, no ne od dosade. Sedam godina nakon povratničkih „Teških boja“, Majke nisu isporučile materijal takvog hitoidnog potencijala, no s jednom dimenzijom kvalitete više.

Goran Bare & Majke – Nuspojave

 

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI