Neovisni novinarski portal
16.10.2018.
MEDIJI
Ilustracija (foto: Facebook/Official White House Photo by Lawrence Jackson)

Tisuću mu lajkova:
Od danas Facebook odlučuje koje su vijesti vjerodostojn(ij)e

Ilustracija (foto: Facebook/Official White House Photo by Lawrence Jackson)

Od danas ćete na svojim Facebook profilima češće ili pak uvijek nailaziti na vijesti za koje Facebook smatra kako su bitne. Općenito, vijesti (informativnog sadržaja) će biti manje nego do sada. To je u svojoj posljednjoj objavi (na svom Facebook profilu) objavio Mark Zuckerberg, direktor poduzeća Facebook. Ako čitate ovaj tekst jer ste do njega došli posredstvom naše Facebook objave, znači da smo zasad prošli filtere tog megapoduzeća.

– Nastavljamo se fokusirati i u 2018. godini na to da vrijeme kojega svi mi trošimo na Facebooku bude dobro utrošeno vrijeme…- ustvrdio je M. Zuckerberg na početku svoje posljednje urbi et orbi objave na Facebooku.

Na isto bi se trebao fokusirati svaki korisnik Facebooka, pa i onaj koji ga koristi minimalno, reklo bi se. No, što je to svijetu objavio M.Z. (33)?

Šećerplanina

– Najavio sam veliku promjenu kako bih potaknuo smislene društvene interakcije s obitelji i prijateljima umjesto pasivne konzumacije. Kao rezultat toga, vidjet ćete manje javnog sadržaja, uključujući vijesti, videozapisa i postova robnih marki. Nakon ove promjene očekujemo da će vijesti činiti otprilike 4% novosti, u odnosu na oko 5% kako je bilo do sada. Ovo je velika promjena, ali vijesti će za ljude uvijek biti put da započnu razgovore o važnim temama – veli šef Fejsa.

– Kako bismo osigurali da su vijesti koje vidite visoke kvalitete, angažirao sam naše timove kako bi bili sigurni da prioritetno objavljujemo vijesti koje su pouzdane, informativne i lokalne. I počinjemo sljedeći (ovaj op.a.) tjedan s pouzdanim izvorima – veli Zuckerberg, čije bi prezime prevedno s njemačkog jezika glasilo Šećerna planina ili Šećerplanina. 

Zuckerbergova ‘profilna’ (foto Facebook)

– Postoji previše senzacionalizma, dezinformacija i polarizacija u današnjem svijetu. Društveni mediji omogućuju ljudima širenje informacija brže nego ikada prije i ako ne riješimo te probleme, oni će biti sve izraženiji. Zato je važno da News Feed promiče vijesti visoke kvalitete – kaže.

Najviše ih je okupiralo, ističe, kako odlučiti koje su izvori vijesti pouzdani, a koji nisu. I, eto, tisuću mu lajkova, odlučili su kako možda ne bi bilo dobro da baš sami o tome odlučuju.

– Možemo pokušati sami donijeti tu odluku, ali to nije nešto s čime smo zadovoljni. Razmotrili smo angažman vanjskih stručnjaka koji bi donijeli tu odluku umjesto nas, ali time vjerojatno ne bi riješili problem objektivnosti. I, možemo o tome pitati vas – zajednicu – i uz pomoć vaših povratnih informacija odrediti je li nešto objektivno. Odlučili smo na koncu kako će zajednica utvrditi kojim izvorima vjeruje – zaključio je čelnik Facebooka.

Onda objašnjava kako će funkcionirati ta zamisao – putem anketa. Korisnici Facebooka će se ispitati jesu li upoznati s izvorom vijesti i, ako jesu, vjeruju li tom izvoru.

121 tisuća lajkova

– Nadam se da će ovo naše ažuriranje koje se tiče pouzdanosti vijesti pomoći da vrijeme provedeno na Facebooku bude dobro provedeno, te da jačamo naše odnose, uključujemo se aktivno u razgovore i rasprave, a ne u pasivne konzumente sadržaja. A kad čitamo vijesti, da pritom znamo kako je riječ o visokokvalitetnim i pouzdanim izvorima – zaključuje Zuckerberg u svojoj poslanici koja je inkasirala 121 tisuću lajkova, te je podijeljena 8751 put.

No, među komentatorima njegove objave ima i onih koji su skeptični prema tom novog Facebook mehanizmu filtriranja vijesti, te koji se plaše kako se time otvaraju mogućnosti za lakše kreiranje javnog mnijenja putem plasiranja informativnih sadržaja za koje tzv. većina misli kako su ‘pouzdani’.

Osim toga, moglo bi se desiti da se na taj način zaguši pluralizam na medijskoj sceni, te umanji vidljivost kritičkog i profesionalnog novinarstva kojemu je cilj ispravljati društvene anomalije, a koje je je ionako vezano uz manje vidljive medijske platforme (npr. neprofitni mediji).

Ilustracija (foto: Facebook/Official White House Photo by Lawrence Jackson)

Moglo bi se dogoditi kako će alati koje Facebook najavljuje zakonom velikih brojeva i psihologijom gomile dovesti do toga da se vjerodostojnim medijima smatraju oni najvidljiviji, tzv. mainstream mediji, a koji su često pod snažnim utjecajem političkih i korporativnih interesnih skupina ili su u njihovom većinskom vlasništvu.

Inače, neki jednostavno zaključuju kako je u pozadini brige za vjerodostojnost vijesti činjenica kako je na koncu Facebook samo spretno zamišljeni globalni oglasnik koji lijepo profitira naplaćujući svoje usluge širenja objava, te da pritom jednako tretira trgovce salamom, patikama i lijekovima kao i one koji kreiraju potencijalno društveno korisne informativne sadržaje. Bitno je da se (vjerodostojno) plati, pa će i vidljivost biti bolja, drže.

Vjerodostojno

Kako je za proizvođače informativnih sadržaja Facebook postao nezaobilazni vid distribucije, jednako što su nekoć bili kiosci za tiskane novine, tako su su sada u potrebi takvu distribuciju i platiti, što mnogi i nisu u mogućnosti, za razliku od ‘velikih’ medija.

Slijedi li nam od sad na ovoj društvenoj mreži u celofan upakirana cenzura ii pak zbiljsko spriječavanje širenja sadržaja koji, primjerice, potiču na mržnju i neprijateljstvo, doznat ćemo uskoro.

Možda već i danas.

Ako vas upitaju je li ova naša objava vjerodostojna i jesmo li mi dostojni vaše i Facebookove pažnje, a vi odgovorite – vjerodostojno.

Veseli Mark (u sredini) – foto: Facebook

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI