Neovisni novinarski portal
17.10.2017.
KULTURA
Pero Gotovac

Umro skladatelj Pero Gotovac

Pero Gotovac

Skladatelj, dirigent, glazbeni producent i dugogodišnji glazbeni urednik Jugotona, preminuo je u četvrtak u Zagrebu u 91. godini.

Rodio se u Zagrebu 1927. godine. Po završetku studiranja glazbene akademije zapošljava se u tadašnjem Jugotonu, najvećoj diskografskoj kući čiji urednik i glazbeni producent ostaje punih 17 godina. U postprodukciji često radi i tehničku montažu te u arhivi ostavlja tisuće snimljenih minuta. Tijekom 60-ih kao skladatelj i aranžer svojim uspješnicama pridonosi ostvarenju nacionalnog autentičnog glazbenog izričaja, a kao glavni urednik potpisuje prvi solistički LP popularne glazbe kod nas “Pjeva vam Ivo Robić”, prvu rock ‘n’ roll ploču bivše države EP Bijelih strijela “Svi trče oko Sue”, prvu veliku uspješnicu Drage Mlinarca “Osmijeh” i prvi autorski album rocka kod nas “Naše dane” Grupe 220, zatim antologijske vinile “Time” grupe Time, “Dnevnik jedne ljubavi” Josipe Lisac te “Čovjek kao ja” Arsena Dedića. Nepogrešivim osjećajem otkrio je brojne talente, danas velike pjevače – Mišu Kovača, Ibricu Jusića, Vjekoslava Jutta te Đelu Jusića i Dubrovačke trubadure.
Velikom skladatelju u čast, njegova dugogodišnja matična kuća, Croatia Records, prošle je godine objavila trostruki album “Gold Collection” sa šezdeset odabranih skladbi koje krasi Gotovčev potpis. One najbolje pokazuju njegov savršen osjećaj za velika glazbena djela koja danas ubrajamo u antologijska: “Prva ljubav” Ive Robića, “Na Vajnkušeku glava”, “Finili su Mare bali” i “Zvona moga grada” Vice Vukova, “Balada” Ane Štefok, “Celuloidni pajac” i “Mačka” Ibrice Jusića, “Bokeljska noć” Radmile Karaklajić, “Noćas si lijepa” Vjekoslava Jutta i mnoge druge. Kolika je bila važnost i ostavština Pere Gotovca objasnio je u dijelu predgovora ovog izdanja, njegov nasljednik na uredničkoj funkciji Jugotona, a potom Croatia Recordsa, Siniša Škarica:
– Gotovčev aranžerski rukopis posebno je poglavlje njegova diskografskog opusa. Ta sposobnost kojom su se isticali veliki svjetski diskografski urednici iz 50-ih i 60-ih, poput Amerikanca Mitcha Millera, Britanca Norrieja Paramura ili susjeda, Italijana Ennia Morriconea, bila je uvjetovana visokom glazbenom pismenošću. Urednik nije samo prepoznavao, imao sluha za buduću zvijezdu top-lista, već joj je birao repertoar, producirao ga, tehnički dotjerivao u uvjetima studijskog rada, često pisao aranžmane i dirigirao orkestrom, a nerijetko je darivao i vlastitim skladbama. Uz Stipicu Kalogjeru, kod nas, kao aranžer, prvi je koristio barokne handlovske figure u štrajhu pop glazbe, prvi će priključiti gudaće rock grupi.
Nakon 17 godina Pero Gotovac napušta diskografiju i preuzima dužnost dirigenta u gradskom kazalištu “Komedija” gdje ostaje sve do 1996. godine. Zahvaljujući novom okruženju Gotovac se okreće skladanju kazališnih komada, glazbenoj i scenskoj i TV produkciji te potpisuje glazbu u duhu Dalmacije za dvije kultne TV serije “Naše malo misto” i “Velo misto”. U svojoj dugogodišnjoj, impozantnoj karijeri napisao je i niz orkestralnih djela te dječjih pjesama. Kreativni nemir nije ga napuštao ni u kasnijim godinama, a zahvaljujući tomu, napisao je i nedavno objavio zbirku stihova “Mikroportreti (Moderato cantabile)” posvećenu kolegama, prijateljima, „skladateljima i tekstopiscima estrade osebujnog autorskog izraza”, kako glasi podnaslov te dragocjene knjižice.
Gotovac je dobitnik mnogobrojnih priznanja i nagrada što ih je zaslužio tijekom duge i plodonosne karijere među kojima je i Porin za životno djelo koji mu je uručen 2000. godine za doprinos hrvatskoj glazbenoj kulturi.

 

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI