Neovisni novinarski portal
24.10.2017.
INTERVJUI / KULTURA / LJUDI
Pjer Žalica (Foto: Jozica Krnić)

Pjer Žalica, redatelj:
Ne doživljavam režiju kao žanrovsko opredjeljenje

Pjer Žalica (Foto: Jozica Krnić)

Jučer su Šibenčani bili predozirani The Beatlesima. Prvo, predavanje Zlatka Galla u povodu 50 godina “Sgt. Peppera”, potom projekcija filma Rona Howarda “Eight Days a Week”, a onda i koncert beogradskog Beatles-cover benda The BestBeats. Ovi potonji ne samo da su aranžmanski “skinuli” Beatlese do savršenstva, i ne samo da imaju perike, odijela i instrumente istovjetne originalima, nego je čak i basist naučio svirati bas lijevom rukom, da bude poput McCartneyja.

Sve se to događalo na otvorenju 8. Solo Positivo Film Festivala, koji je jučer imao svoju šibensku premijeru. U publici je bio i Pjer Žalica, dekan Akademije scenske umjetnosti u Sarajevu, redatelj filma “Gori vatra” i nekadašnji basist grupe Hari Mata Hari.

Muzika kao temelj filmova

Od danas na festivalu počinje retrospektiva njegovih filmova. Prvi je, u jutarnjim satima, prikazan dokumentarac “Mostar Sevdah Reunion”, valjda jedini Žaličin film koji ima izravne veze s glazbom. Pa, dakle, otkud onda njegovi filmovi na festivalu glazbenih dokumentaraca?

– To je bila i moja prva primjedba – kaže nam Pjer Žalica. – Mada, meni je muzika uvijek bila užasno važna i zapravo je temelj svih mojih filmova. Uvijek mi glavni song odredi ton cijelog filma, bez obzira kojeg je žanra.

I za svaki od njih je, kaže, vezana specifična priča vezana uz glazbu. – “Gori vatra” se vrti oko pjesme “Iznad tešnja”, a “Kod amidže Idriza” oko “Malo je, malo dana”. Obje pjesme bile su hitovi, radi o narodnjacima, mada sam ja po svojim glazbenim preferencijama daleko od toga. Iako, to su narodnjaci u nekakvom pozitivnom smislu, recimo neki folk ili etno – rekao je Žalica.

Nije tu kraj indirektnih veza Žaličinih filmova s glazbom. Jedna od priča ima veze s njegovim posljednjim studentskim filmom “Djeca kao i svaka druga”. – Taj sam film radio u ratu, a kako su filmovi iz Bosne tih godina bili prikazivani na nekom festivalu u Los Angelesu, tako se na projekciji “Djeca” našao i Bruce Springsteen. Njega je priča o djeci u ratnim okolnostima ganula, taknula, nemam pojma… u svakom slučaju rekao je da mu je bilo važno što je vidio taj film. Tada je poručio da njegove pjesme mogu slobodno koristiti za svoje filmove, što sam i napravio, uklopivši u jedan film pjesme s “Nebraske”, to mi je njegov najdraži album – otkriva redatelj.

Pjer Žalica (Foto: Jozica Krnić)

Ima i Patricka Swayzea u jednoj od priča vezanih za film “Djeca kao i svaka druga”. Naime, jedno dijete u filmu pleše na muziku iz “Prljavog plesa”. – Nekim čudnim slijedom okolnosti Swayze je vidio film i takoreći na samrti me nazvao, rekavši da zbog te scene zna da nije živio uzalud – tvrdi Žalica.

Pjer Žalica je neko vrijeme pokušao i sam živjeti od glazbe. Nakon odlaska iz grupe Hari Mata Hari (otišao je, kaže, jer za njega nije pop, već rock), osnovao je skupinu Dobitnici međunarodnih nagrada u koju je dovukao glumce, producente i dizajnere, odnosno umjetnike koji su, zbilja, dobitnici raznih međunarodnih nagrada.

Na Solo Positivo Film Festivalu je od njegovih početaka. – Ja sam ispratio ovaj festival kroz sve gradove, bio sam i na prvom izdanju i jedan sam od onih ljudi koji su podržali osnivanje – prisjeća je Pjer Žalica. – Festival je u Paklenici imao neki svoj identitet, bio je jedini problem da se moralo dosta pješačiti do projekcije. Onda se preselio u Opatiju, koja je dala neki svoj “šminkerski” obol, bilo je poprilično grandiozno, možda malo i previše. Sad je u Šibeniku, i za ova dva dana koliko sam ovdje, mislim da je ovo ustvari prava mjera i pravo mjesto za ovaj festival.

Idealan oblik za priču

Zadovoljan je Žalica i tvrđavom sv. Mihovila, gdje je smještena glavnina programa SPFF-a: – Tvrđava je fantastična, a oduševljen sam i gradom. Dosad sam samo prolazio kroz Šibenik, ali sad prvi put hodam po njegovim ulicama. Za Šibenik me vezalo samo ono što smo učili iz istorije i Arsen Dedić. Ah da, i čuveno košarkaško finale između Šibenke i Bosne. Srećom, mi smo bili generacija koja je to doživljavala sportski, nismo na tu situaciju gledali kao na neki istinski sukob.

– Onda dođeš i vidiš da je to grad u kojem žive ljudi, koji pulsira. Spoj dinamičnog mladog svijeta i prošlosti. Zato mi je baš drago što je direktor festivala Admir Ćulumarević naišao razumijevanje gradskih vlasti – kaže Pjer, koji već duže vrijeme nije snimio film, igrani ili dokumentarni. – Mislim da ću uskoro snimiti novi igrani film. Ali dobro, dosad imam dva igrana filma, na dva sam još scenarist, neke sam producirao… Dokumentarne filmove sam radio tijekom rata, a još su tu i kazališni radovi i spotovi. Ne doživljavam režiju kao neko žanrovsko opredjeljenje. Nešto treba biti dokumentrani film, nešto igrani, nešto kazališna predstava… Svaka priča ima svoj idelan oblik. S druge strane, dva igrana filma sam snimio dosta brzo, bili su jako uspješni i onda sam krenuo u neke velike projekte koji se nisu realizirali, bili su preskupi – završio je Pjer Žalica.

Filmovi Pjera Žalice na Solo Positivo Film Festivalu u Šibeniku:

– Gori vatra; 6. srpnja, tvrđava sv. Mihovila, 11 sati

– Kod amidže Idriza; 7. srpnja, tvrđava sv. Mihovila, 11 sati

– Djeca kao i svaka druga; 8. srpnja, tvrđava sv. Mihovila, 11 sati

 

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI