Neovisni novinarski portal
23.10.2020.
POLITIKA
Markićka bi ukinula pravobraniteljstva za djecu, ravnopravnost spolova i osobe s invaliditetom

Markićka bi ukinula pravobraniteljstva za djecu, ravnopravnost spolova i osobe s invaliditetom

Koordinacija udruga za djecu i Ženska mreža Hrvatske uputile su danas javnu podršku instituciji pravobranitelja za djecu smatrajući da je riječ o važnoj instituciji koja djeluje u interesu djece te da njezin položaj treba zakonski unaprijediti, a ne ukinuti. Njihova reakcija dolazi nakon komentara udruge U ime obitelji na Zakon o pravobraniteljstvu za djecu u kojem traže njegovo ukidanje kao i ukidanje pravobraniteljstava za ravnopravnost spolova i za osobe s invaliditetom.

Podsjećamo kako je  Ustavni sud u ožujku ove godine zbog formalnih razloga (zakon je ocijenjen nesuglasnim s Ustavom Republike Hrvatske jer je donesen „običnom“ većinom nazočnih zastupnika umjesto traženom većinom glasova svih zastupnika u Hrvatskom saboru) ukinuo Zakon o pravobranitelju za djecu i predložio njegovo donošenje po hitnom postupku pa se krenulo sa javnim savjetovanjem u koje se, do prije nekoliko dana, uključila jedino udruga U ime obitelji.
Pa se tako udruga Željke Markić založila za:  hitno razrješenje pravobraniteljice za djecu Ivane Milas Klarić te za ukidanje njezinog pravobraniteljstva. Kao glavni argument navode da Sabor prošle godine nije prihvatio njezin godišnji izvještaj pa je to, prema važećem zakonu, razlog za njezino razrješenje.
No udruzi U ime obitelji ni to nije dovoljno pa bi ukinula i institucije pravobraniteljstva za ravnopravnost spolova i za osobe s invaliditetom!? Umjesto da se ide u usvajanje novog Zakona o pravobranitelju za djecu udruga U ime obitelji predlaže da se  izmjeni Zakon o pučkom pravobranitelju tako da se  tri specijalizirana pravobraniteljstva ( za djecu, ravnopravnost spolova i osobe s invaliditetom) “reguliraju putem instituta zamjenika pučkog pravobranitelja”.
A sve to, kako navode iz U ime obitelji, kako bi se “poboljšala kvaliteta i prepoznatljivost zamjenika pučkog pravobranitelja zaduženih za zaštitu posebno ranjivih društvenih skupina, a došlo bi i do “značajne racionalizacije troškova te zakonskog pojednostavljenja budući da bi sve pravobraniteljske institucije bile regulirane jednim Zakonom o pučkom pravobranitelju”. Ne treba preskočiti ni dodatne razloge: “Nestručnost, zloupotreba ovlasti te sukob interesa – što sve obilježava djelovanje pravobraniteljice za djecu Milas Klarić, bilo bi znatno onemogućeno, s obzirom da bi zamjenici bili podložni nadzoru i kontroli pučkog pravobranitelja”, navodi U ime obitelji u svom komentaru.

Populističke i površne mjere nemaju mjesta u području prava djece

Koordinacija udruga za djecu izrazila je zabrinutost zbog procedure donošenja, sadržaja i komentara u javnom savjetovanju na prijedlog novog Zakona o pravobraniteljstvu za djecu, ističući da se njegovo donošenje ne smije iskoristiti za političku manipulaciju već osiguranje nastavka djelovanja i stvarne nezavisnosti i samostalnosti Pravobranitelja.
Koordinacija, nevladina mrežna organizacija koja okuplja udruge na području zaštite i prava djece, smatra da su napadi na nezavisnost Pravobranitelja za djecu započeli “prošlogodišnjim neprihvaćanjem izvješća pravobraniteljice bez jasnih kriterija”.
“Time je, prema tada važećem zakonu, omogućena smjena sadašnje pravobraniteljice. Iako se to tada nije dogodilo, upravo se sada situacija neusklađenosti Zakona o pravobranitelju za djecu koristi u tu svrhu, što doprinosi netransparentnosti i izostanku jasnih kriterija za praćenje kvalitete rada Pravobranitelja”, navode iz Koordinacije udruga za djecu.
Iz Kordinacije ističu kako je Hrvatska 2014. godine dobila pohvalu Odbora UN-a za prava djece zbog toga što ima nezavisna tijela – Pravobranitelja za djecu i Vijeće za djecu, ali je od tada vidljivo “urušavanje brige o pravima i interesima djece” jer unazad dvije godine Vijeće za djecu nije bilo ni formirano, a unazad godinu dana sustavno se radi na smanjivanju nezavisnosti svih pravobranitelja.
“Takav manjak osjetljivosti na brigu o postignutim standardima za prava djece i drugih ranjivih skupina rezultat je borbe individualnih, svjetonazorskih i stranačkih interesa”, ocjenjuje Koordinacija.
Važnim smatraju “da se proceduralna pogreška ispravi, pa samim time i donese novi Zakon kako bi se nastavilo djelovanje ovog važnog tijela”, a istodobno drži da se ta situacija mora iskoristiti za unaprjeđenje samog Zakona kako bi se osigurala stvarna nezavisnost i samostalnost, a ne za političku manipulaciju.
“Na to ukazuje prijedlog novog Zakona, posebno završne i prijelazne odredbe prema kojima stupanjem na snagu novog Zakona sadašnjoj pravobraniteljici mandat automatski prestaje. Prema aktualnom prijedlogu i dalje je neprihvaćanje godišnjeg izvješća Saboru osnova za prestanak mandata, a imajući na umu netransparentnost i nejasnoću kriterija za prihvaćanje izvješća, Pravobranitelj ne može nezavisno djelovati”, navodi Koordinacija.
Kandidat za Pravobranitelja za djecu, mišljenje je Koordinacije, trebao bi biti predložen ispred saborskih odbora nakon javne procedure natječaja, a ne od Vlade, jer je iznimno važno da bude podložan provjeri i dokazu kvalitete.
Dodatno ih zabrinjava da u javnom savjetovanju oko Zakona o pravobranitelju za djecu “udruga koja se predstavlja da se zalaže za interes obitelji, poziva na racionalizacije troškova te zakonsko pojednostavljenje spajanjem svih pravobranitelja”.
“Populističke i površne mjere nemaju mjesta u području prava djece”, poručuje Koordinacija ocjenjujući da takav diskurs upućuje na nerazumijevanje i nepoštivanje ozbiljnosti rada u području zaštite najboljeg interesa djece i postignutih standarda koje Hrvatska ima u području prava djece na europskoj i međunarodnoj razini.

Ženska mreža Hrvatske: Postojanje Pravobranitelja za djecu je neupitno

Ženska mreža Hrvatske u izjavi povodom javne rasprave o Nacrtu prijedloga Zakona ističe da je postojanje institucije Pravobranitelja za djecu kao posebnog pravobraniteljstva neupitno. Također predlažu da se pravobranitelj/ica za djecu bira na prijedlog saborskih odbora temeljem javnog poziva, kao i da se ukine odredba po kojoj je neprihvaćanje izvješća Pravobranitelja razlog za njegovu smjenu.
“Neprihvaćanje godišnjeg izvještaja o radu Pravobranitelja/ice za djecu, kao i ostalih posebnih pravobraniteljstava, predstavlja izravan atak na neovisno djelovanje posebnog pravobraniteljstva čime je normativno uspostavljen neravnopravan status posebnih pravobraniteljstva u odnosu na središnje tijelo za suzbijanje diskriminacije”.
Svrha podnošenja godišnjeg izvještaja o radu posebnih pravobraniteljstva je upoznavanje i informiranje zakonodavne vlasti o evidentiranim pritužbama o kršenju prava i sloboda na koje ukazuje rad tih institucija, kako bi predstavnici zakonodavne vlasti u sklopu obavljanja svojih redovnih dužnosti u tom tijelu mogli izravno doprinijeti zaštiti prava i sloboda u našem društvu, dodaju iz Mreže.
Predlažu i harmonizaciju Zakona s Konvencijom Vijeća Europe o sprječavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji (tzv. Istanbulska konvencija).
Istanbulska konvencija kategorijom žene obuhvaća i one mlađe od 18 godina tj. djevojčice, odnosno, “prepoznaje i priznaje da su specifične povrede kojima su izložene žene, uključujući djevojčice, primarno determinirane s naslova njihovog biološkog spola, a da je dob kategorija koja doprinosi dodatnoj ranjivosti u tom smislu, ne obrnuto”.
Donošenje zakona stoga je, ističu iz Ženske mreže Hrvatske  prilika za zakonodavca da ispravi tu nepravdu i izostanak adekvatne pravne zaštite djevojčica.
Ženska mreža Hrvatske poziva da se podrži njihov prijedlog u javnom savjetovanju o Nacrtu prijedloga Zakona o pravobranitelju za djecu kojim zahtjevaju harmonizaciju Zakona s Konvencijom Vijeća Europe o sprječavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji i jačanje načela neovisnog djelovanja Pravobranitelj(ice)a za djecu!
Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI