Neovisni novinarski portal
30.11.2020.
(NE)ZANIMLJIVOSTI
Porinuće 'Lipe moje' (Foto: Tris/H. Pavić)

Nova betinska gajeta iz 1740. godine – ljepotica od drva i stakloplastike

Porinuće 'Lipe moje' (Foto: Tris/H. Pavić)
Prvi plov betinske ljepotice (Foto: Tris/H. Pavić)

Prvi plov betinske ljepotice (Foto: Tris/H. Pavić)

S navoza Brodogradilišta i marine u Betini danas je u more porinuta nova betinska gajeta ‘Lipa moja’, drveni brod izrađen po uzoru na izvornu betinsku gajetu iz 1740. godine, ali uz upotrebu suvremene tehnologije i materijala.

– Ovo je zapravo najnovija verzija gajete. Naše brodogradilište je čuvar tradicije drvene brodogradnje u najintenzivnijem smislu organizacije u Hrvatskoj, ali taj čuvar tradicije prati suvremene tehnološke trendove i prilagđava se upotrebi novih tehnologija i novih materijala. Pristupili smo realizaciji projekta ‘Betinska gajeta 700’ koja je građena od drva i epoksilnih smola, ljepila koja omogućavaju da se uredno napravi trup broda, oblik i da se postignu takve karakteristike da brod može ploviti i u najtežim uvjetima. Naši vrsni brodograditelji su imali priliku pokazati sve svoje umijeće koje su stekli tijekom dugih godina, a isto tako su imali priliku usvojiti i primijeniti nova znanja i nove tehnologije – rekao je na današnjoj svečanosti porinuća direktor Brodogradilišta i marine d.o.o. Betina Perica Elez.

– ‘Betina 700’ ili ‘Lipa moja’ je zaista najljepša gajeta. Mi imamo samo još jednu želju, da bude i najbrža. Svi oni koji su ovom u ovoj priči znaju što znači tradicija natjecanja gajetama – rekao je Elez najavljujući pobjede ‘Lipe moje’ na popularnim regatama tradicijskih brodova pogonjenih latinskim jedrom.

Porinuće 'Lipe moje' (Foto: Tris/H. Pavić)

Porinuće ‘Lipe moje’ (Foto: Tris/H. Pavić)

‘Lipa moja’ duga je 6,96 metara, široka 2,55, jarbol joj je visok 6,96, lantina je 1,6 dužine broda, jedro je površine 24,5 metara, ima čeličnu kolumbu (kobilicu) od 185 kilograma, u gajetu je ugrađen Sole Diesel od 16 ‘konja’, koji omogućava krstareću brzinu od šest čvorova, a rezervar od 80 litara autonomiju od 200 nautičkih milja…

Kako je pojasnio tehnički direktor Joško Radić, Brodogradilište i marina d.o.o. Betina imao je tri razloga za gradnju ove gajete:  Prvi je da se korisnicima  usluga brodogradilišta prezentira tehnologija koja se ovdje svakodnevno koristi i kvaliteta koja se njome postiže; Drugi je bio da na praktičan način pokaže budućnost drvene brodogradnje, a to je moderna tehnologija obrade i zaštite drva epoksilnom smolom, primjena laminiranog drva u brodogradnji,  projektiranje uz pomoć u CAD-CAM software-a te upotrebe CNC stroja u obradi; Treći razlog je što je Brodogradilište htjelo nakon 270 godina pokazati kako se jedna kroz stoljeća dokazana forma može još malo poboljšati i napraviti puno kvalitetniji brod, koji traži malo više sredstava za gradnju broda, ali ne zahtijeva gotovo nikakvo održavanje.

Kormilo, propeler i - čelična kolumba od 185 kilograma (Foto: tris/H. Pavić)

Kormilo, propeler i – čelična kolumba od 185 kilograma (Foto: Tris/H. Pavić)

– Baza cijelog projekta je naša ‘stara gajeta’ koju već desetak godina koristimo kao naš radni brod. S našom tehnikom smo je skenilarili i uz pomoć našeg kolege, projektanta Srđana Đakovića, brod je optimiziran i dan mu je nekakav štih broda za razonodu i dnevna jedrenja. Gajeta je rađena tehnologijom višeslojne oplate, odnosno, da se našalim, ima najmanje moguće madire, preko kojih su dva sloja furnira, stakloplastično platno i sve zaštićeno epoksilnom smolom. Brod je inače je nepotopiv, čak i pod punim opterećenjem i naplavljen. Sa šest putnika i putnom brzinom od šest milja može prijeći 200 milja uz 20 posto zalihe, odnosno otići sedam ili osam puta na Kornate i vratiti se. Šta se motora tiče ispunjava sve performanse, a što se jedrenja tiče, zadovoljni smo, ali to ćemo pokazati već na prvim regatama sljedeće godine – rekao je Radić.

betinska-gajeta1

Cijena broda je 50.000 eura, plus PDV, ali moguća je izvedba i jeftinijih verzija. ‘Lipa moja’ je prototip i služit će kao prezentacijski brod. Neće ići u serijsku proizvodnju, već će se graditi po narudžbi. Imat će garanciju na boju od sedam, a na trup deset godina. Upotreba epoksline smole svrstava ovu gajetu u klasu stakloplastičnog broda, što znači za joj treba minimalno održavanje. U gajetu je ugrađen mahagonij, tikovina, kanadski ariš i hrast. Drvo je zaštićno i znatno veće čvrstoće, neosjetljivo na koroziju, galvansku struju i osmozu. Kako kaže Radić, treba joj samo jednom godišnje dati premaz kopera, te lagano pobrusiti lakirane površine i nanijeti jednu ruku laka.

Na porinuću ‘Lipe moje’ bio je i Željko Jerat, predsjednik Udruge ‘Latinsko idro’ iz Murtera i organizator najstarije regate tradicijskih brodova, leuta, gajeta i kaića s latinskim jedrom. On je oduševljen prezentiranim, no smatra kako neće biti ostvarena želja Eleza i Radića da ova gajeta sudjeluje na tradicijskim regatama.

– Ne želim ništa prejudicirati, ali bih se usudio reći da upravo zbog kolumbe, koju tradicijska gajeta nema, ‘Lipa moja’ neće zadovoljiti propozicije regate ‘Latinsko idro’ u Murteru. Moći će jedriti i pokazati svoju superiornost, ali ne bi bilo fer da njen rezultat uspoređujemo s rezultatom tradicijskih, radnih brodova – rekao je  Jerat.betinska-gajeta

Tags: , , , , , ,

VEZANE VIJESTI