Neovisni novinarski portal
2.12.2020.
POLITIKA
Petokraka Mile Budaka?  (Foto: Tris/H. Pavić)

Prukljanski ljubitelji liepe književnosti ili može li Mile Budak zaštititi bespravnu gradnju?

Petokraka Mile Budaka? (Foto: Tris/H. Pavić)
Petokraka Mile Budaka?  (Foto: Tris/H. Pavić)

Petokraka Mile Budaka? (Foto: Tris/H. Pavić)

U Bilicama su bespravno sagradili gat za privez 60 brodova i nazvali ga po Mili Budaku, ideologu ustaškog pokreta. Nedovršeni gat nazvan po ministru prosvjete i bogoštovlja Pavelićeve NDH otvoren je i posvećen za Dan državnosti. No, ruglu tu nije kraj. Gat, kako god se zvao, još nije gotov. U mjestu koje pretendira biti turističko, bageri i kamioni još uvijek nasipaju kamen i beton na očigled začuđenih gostiju.

Bilice, mala općina na obali Prukljanskog jezera zabačena između Šibenika i Skradina, ostala je zarobljena u vremenu. Ne zna se je li ovdje 41., 51. ili 91.  Po izgledu mjesta su u 91., po ideologiji u 41., prije potpisivanja Rimskih ugovora, kada se još nije znalo da će ovo biti Italija, a po načinu upravljanja u 51. Ovdje vladaju narodni heroji iz posljednjeg rata. Je, u Općinskom vijeću su dvije nezavisne liste. I još HDZ i SDP. Ali svi misle isto. Hvale se da su uspjeli postići politički konsenzus oko svih pitanja, te unatoč teškoćama, konsolidirati  financije Općine i pokrenuti brojne infrastrukturne projekte.

Ako su štovatelji lika i djela Mile Budaka ovo po njemu nazvali, na šta bi Budakovo ime napisali njegovi neprijatelji (Foto: Tris/H. Pavić)

Ako su štovatelji lika i djela Mile Budaka ovo po njemu nazvali, na šta bi Budakovo ime napisali oni koji ga ne vole? (Foto: Tris/H. Pavić)

  I jesu. Nekonvencionalnim metodama, ali jesu. Nisu oni tu da ‘mrče hartiju’, nego da rade. Oni se ne zamaraju trivijalnostima kao što su ishodovanje dozvola, pisanje projekata za fondove EU-a, ne kucaju na vrata ministarstava, ne mole novac nikoga… Iako baš i nemaju.  Zajedno s mještanima, u nekoliko mjeseci prošle godine su uredili obalu u Stublju. Načelnik, donačelnik i vijećnici  obukli su se u ronilačka odijela, uzeli lopate u ruke i sami zidali.  Isto su napravili i s autobusnim čekaonicama. Jedna čekaonica, kaže Ćaleta, koštala je između 9800 kuna i 17.000 kuna plus PDV i betonski temelj. To je njima bilo skupo, pa su platili samo materijal, a sve ostalo je svojim rukama napravio donačelnik. Koji je bravar. I onda je na red došao ‘Mul Mile Budaka’.

– Granice pomorskog dobra čekamo od 2006. godine. Sad smo slali još jednu požurnicu. Napravili smo projekat izgradnje ulice, zelene površine i šetnice, a ne možemo započeti radove jer nemamo izmjerene granice pomorskog dobra. Ja vam otvoreno kažem, riskirat ću kaznenu prijavu i krenut ću u radove!  Čiji mi da budemo sluge? Tko da nas maltretira? Netko tko ne zna gdje su Bilice?  – ljutit je bio Ćaleta Car kad je prošle godine najavljivao gradnju mula, za koji je naknadno odlučeno da će dobiti ime Mile Budaka. I bespravi gat je sagrađen. I nazvan po Mili Budaku. I župnik ga za Dan državnosti RH, 25. lipnja 2016. godine blagoslovio.

 I općina s godišnjim proračunom koji iznosi samo 6,08 milijuna, ili 2.633 kune po glavi stanovnika za sve javne potrebe, uspjela je napraviti ‘nešto’. Imaju ‘mul’, kakav općine s proračunom poput biličkog, kao što su Ervenik, Civljane, Kistanje ili Biskupija, nikad neće sagraditi. Za usporedbu, Općina Tisno, s čijim se načelnikom načelnik Bilica Josip Ćaleta Car voli ideološki nadmetati, ima proračun od 35 milijuna ili 12.000 kuna po glavi stanovnika.

Može li se bilička sramota isprati crnom bojom (Foto: Tris/H. Pavić)

Može li se bilička sramota isprati crnom bojom? (Foto: Tris/H. Pavić)

Ne bi bilo ni pola sramote da je načelnik Josip Ćaleta Car odluku o imenu donio sam i da ga je nametnuo Biličanima. No, za nazivanje mula po ustaškom ministru 11-člano Općinsko vijeće odlučilo je jednoglasno. Za je bio čak i vijećnik SDP-a, protiv kojeg je stranka zbog toga pokrenula stegovni postupak.  Valjda su zaključili da ih nadležne državne službe neće dirati nazovu li bespravnu građevinu po jednom ustaškom ministru, za kojeg kažu da je u stvari bio disident zbog čega ga je Pavelić ‘kaznio’ imenovanjem za ambasadora u Berlinu. Osim toga, za imati ovako krasnu građevinu valjda se isplati pretrpiti malo sramote!?

Izgleda da u Bilice vijesti sporo dolaze.  Ovdje izgleda kao da još nije provedeno poslijeratno opismenjavanje, niti su stigle novine, niti ima pošte i telegrafa.  Kao da nema brzoglasa ni krugovala, a kamoli optičkih kabela i brzog interneta, pa ne znaju, ili se drže kao da ne znaju, da je vlada povjesničara Tomislava Karamarka pala i da je on prokazan kao sluga ugarskog kapitalističkog ekspanzionizma. Pa se još uvijek nastoje dodvoriti verziji povijesti i sadašnjosti koju promoviraju on i kolega mu Hasanbegović.  I misle, nevoljni, da će ih to zaštiti od zakona.

Mornarica NDH? Pogled s mula Mile Budaka (Foto: Tris/H. Pavić)

Mornarica NDH? Pogled s mula Mile Budaka (Foto: Tris/H. Pavić)

Da ime porta nema veze s ideologijom ustaškog pokreta, već s praktičnim pokušajem zaštite tekovina samoupravne i bespravne izgradnje, jasno je čim se uđe u selo. Veće petokrake na spomeniku palim borcima NOB-a nema niti je imalo ijedno dalmatinsko mjesto. Ova ima barem tri metra. Bilice su, naime, u Drugom svjetskom ratu dale 320 partizana i 144 partizanke. A da je ijedan Biličanin bio u ustašama, već bi se pohvalili. I sam Ćaleta Car, kao i svi Biličani, uvijek je bio pravovjeran. Otkrilo se da je u doba Jugoslavije bio toliko pravovjeran da su ga odabrali u počasnu postrojbu koja je u Kući cvijeća u Beogradu čuvala grob Josipa Broza Tita, najvećeg sina naroda i narodnosti Jugoslavije, koji će kasnije postati najveći krvnik hrvatskog naroda. Bilički Car se 91. iz patriote prometnuo u istinskog domoljuba i kao dragovoljac se priključio obrani, u kojoj je bio i ranjen, te je zaslužio mirovinu HRVI. I kvalifikaciju za vođenje općine.

U redu, druže Ćaleta, što kao Mao Ce Tung inzistirate na seljacima kao bazi revolucionarnog pokreta i na gerilskoj strategiji borbe, u redu što ste bespravno sagradili porat i što ste ga nazvali po književniku. Ali, zašto je taj književnik morao biti ministar takozvane države kojoj Bilice nisu pripadale i kojoj Talijani, a  kasnije Nijemci, nisu dozvolili da ima mornaricu, pa joj stoga porti nisu ni trebali? Ministar vlade koja je prodala, ne upravljačka prava INA-e, nego Dalmaciju! Pa se još uvijek netko pita zašto je toliko buke nastalo oko kurikularne reforme…

Načelnik Općine Bilice Josip Ćaleta Car i predsjednik Općinskog vijeća Neven Mikulandra (Foto: H. Pavić)

Načelnik Općine Bilice Josip Ćaleta Car i predsjednik Općinskog vijeća Neven Mikulandra (Foto: H. Pavić)

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI