Neovisni novinarski portal
25.8.2019.
EKOLOGIJA / KULTURA
Ovako će to izgledati u rujnu 2017. godine

Eko-brodoljub Rambo Amadeus:
Obnovit ću solarni retro jedrenjak, prototip svih mojih snova…

Ovako će to izgledati u rujnu 2017. godine

Rambo Amadeus je poznati glazbeno-scenski umjetnik s područja jugoistočne Europe (i šire). Njegova visoka umjetnička dostignuća su mnogima odavno poznata, a manje je poznato kako ovaj umjetnik porijeklom iz crnogorskog primorja voli i more, tj. plovidbu uz pomoć vjetra, odnosno jedrenje. Svoj umjetnički genij sada je preusmjerio u obnovu i usavršavanje naprave tehničke naravi, tj. podrtine jednog broda, a kojega želi pretvoriti u besprijekorno plovilo koje će se kretati isključivo uz pomoć vjetra, odnosno sunca (kada vjetar ne puše). Cjeloviti projekt pretvorbe razvaljenog kutera u blistavi solarni jedrenjak predstavio je javnosti noćas (vidi poveznicu), uz njemu svojstvena objašnjenja.

Ne zaboravimo kako je Rambo Amadeus jedna od prvih javnih osoba koja se usprotivila planovima naftaških predatora u sprezi s gramzljivim vlastima koji su radi nafte i plina htjeli probušiti oko 90 posto hrvatskog podmorja (vidi TRIS Rambo Amadeus: Ja sam strogo protiv eksploatacije nafte u Jadranu). Ista crna nevolja nadvila se sada i nad crnogorsko podmorje, koje je došlo na red za rasprodaju. Projekt ‘Solarni retro jedrenjak‘ zato dolazi u pravo vrijeme kao svojevrstan plemeniti odgovor na nastavak invazije naftaša na Jadran.
Ponajprije, kako R. Amadeus objašnjava jedrenje?

Eko Fićo

– Jedrenje je poezija kretanja. Jedrenje nije snobovsko zajebavanje preskupim brodovima i razmetanje pred sirotinjom koja se brčka u moru. Danas možete nabaviti polovnu jedrilicu za cijenu auta starog 10 godina. I odmah jedriti. Jedrenje je prađeđe energetske efikasnosti. Sa svojom jedrilicom nisam za 10 godina potrošio goriva koliko jedan vlasnik glisera iste dužine sprži za sat vremena. A pritom provedem na moru, u plovidbi, višestruko više vremena od njega, što je valjda i cilj kad imaš plovilo. Brzina jedrilice mi je izuzetno važna. Kad vidim neke pijane turiste kako se valjaju na čarteru niz vjetar stegnutih jedara, srce mi se stegne baš kao i to jedro u rukama neznalica. Volim kad jedrilica optimalno hvata vjetar, “orca” oštro u vjetar, precizno siječe talase kao što dobar nož siječe mladi sir, dok su jedra natrimovana da se na brzini ne gubi ni milimetar – kaže on.
Strast za obnovom razvaljenih predmeta nije se probudila jutros, nego davno ranije, kako veli.
Rambo Amadeus (Foto: Facebook)

Rambo Amadeus (Foto: Facebook)

– Volim restauraciju starih, odbačenih stvari. Obnovio sam jednu staru gitaru, koju sam našao pored kontejnera za smeće, starog fiću, kog ovih dana treba da registrujem i s ponosom vozim po gradu. Ugradio sam mu i plin, da bude Eko Fićo. Čak sam se palio da restauriram jedan stari BMW motocikl, ali, čim sam osvijestio činjenicu da motocikl nikad nisam vozio, niti me to zanima, brže bolje sam ga poklonio komšiji, pasioniranom motociklisti, uz to vrhunskom autolakireru, koji će imati znanja vremena I živaca da ga dotjera do perfekcije. Otac mi je bio arheolog, restaurator, potpuno nenamjerno sam pokupio tu pasiju od njega – pojašnjava Amadeus.

Eko-brodoljub Rambo

Izuzev priobalnog djetinstva, brodoljublje je kod mladog Ramba intezivirao i mornarički vojni rok.
– U Splitu davne 1982. godine sam kao jedriličar takmičar dobio prekomandu da pomažem u obuci mornaričkih oficira u jedrenju I veslanju. Pored modernih jedrilica, tu su bili i takozvani “kuteri”, elegantne, barke 100 godina stare koje su, gonjene veslima i čistom ljudskom snagom dostizale nevjerovatnu brzinu od 6 čvorova! Na jedra, u “pola krme” dostizao je i više. Ljubav prema tom brodu se nekako ukorijenila. I ja sam nakon 30 godina došao u posjed jednog, prilično raspalog kutera… – kaže.
Nadalje, umjetnik Rambo priznaje ‘kako voli planetu Zemlju’. Ali i šire.

 

Kuter (prije)

Kuter (prije)

kuter1

Kuter (poslije)

– Volim ja i čitav Kosmos, ali Zemlja je najgostoljubivija i najprijatnija teritorija za koju znam. Vjerovatno ima nekih boljih, ali do njih je za sad nemoguće doći. Računam da će, ovako atraktivan starinski jedrenjak, sa najmodernijom, a sasvim pristupačnom tehnologijom, koja zbog starih navika još nema masovnu primjenu, sa popularnim kapetanom koga mediji temeljno prate, dati odličan primer i motiv da se pređe na električne motore i solarni pogon. Možda najvažnija pasija koju imam je borba za čistiju planetu uvođenjem čiste tehnologije. Tehnologija je već tu, ona donosi ogromne uštede u gorivu, novcu, eliminaciji zagađenja. Promjena ljudskih navika je nešto na čemu radim već neko vrijeme, kroz moje javno djelovanje. Užasno je gledati te naftne fleke koje svaki motor sa unutrašnjim sagorijevanjem pušta u manjoj ili većoj mjeri. Uz to, gorivo moraš da kupiš, a sunce sija džabe! – ekonomskim rječnikom pojašnjava R. Amadeus.
Nadalje, obrazlaže i zašto mu je pored gustih umjetničko-scenskih obaveza palo na pamet da vrijeme troši na obnovu djelomično gnjilog broda.

A šta ja to ‘oću’?

– A šta to ja ‘oću? – pita se retorički i nastavlja: Ovaj projekt je zapravo zbir svih mojih afiniteta, hobija i pasija na jednom mjestu. Ovaj Solarni jedrenjak je, jednostavno rečeno, prototip mojih snova. Jedriti sa brodom dizajniranim prije više od 100 godina, a biti brz jednako kao današnje, moderne jedrilice, nekako mi se namentulo kao izazov. Stalno maštam kako će se na regatama kormilari na modernim brodovima pušiti od ljubomore i zavisti kad u nevjerici budu shvatili da ih je upravo prestigao brod dizajniran 100 godina prije njihovog. Jedriti u potpunoj tišini restauriranim oldtajmerom, koji će biti vrhunac “zelene” tehnologije, ispred nosa “motornjacima” koji zagađuju more, troše zalihe kiseonika baš kao njihovi vlasnici zalihe iz novčanika, dok pritom moraju slušati mumlanje, turpijanje i arlaukanje sopstvenog motora usred tihe pučine – poetski obrazlaže svoje obnoviteljske motive.
Full-Retro-Futur verzija koštat će 30 tisuća američkih dolara

Full-Retro-Futur verzija koštat će 30 tisuća američkih dolara

Kao i svi nepokolebljivi vizionari, ni Rambo Amadeus ne dvoji u ostvarivost i veličinu svojeg najnovijeg životnog projekta: uvjeren je kako će njegov obnovljeni Solarni retro jedrenjak biti ogroman podstrek za promjene navika. Ako preobrati samo jednog gliseraša da pređe sa benzina na vjetar, učinili smo prvi, najvažniji korak za očuvanje Jadrana, svečano izjavljuje. A onda otkriva i neke tehničke detalje.
– Današnja tehnologija već omogućuje da na ovom kuteru imam električni motor, i baterije koje se pune uz pomoć solarnih kolektora. Velika paluba omogućuje bar pet kvadrata solarnih kolektora, što je više nego dovoljno. Baterije se pune na sunce čitav dan, a onda motor služi samo za uplovljenje i isplovljenje – i to ponekad. Volim da isplovljavam i uplovljavam na jedra. Motor je dakle tu za neke nepredviđene situacije, 1 h autonomije sa brzinom od 5 KNT mi je više nego dovoljno – kaže.

Pomozi projektu i osvoji donje duge gaće

Sve ovo zajedno ima i neku dodatnu dimenziju, a to je da se izmjeni uvriježena politika lučkih vlasti i vlasnika marina u odnosu prema jedrilicama i brodovima koji okoliš zagađuju neusporedivo manje nego motornjaci koji troše hektolitre goriva dnevno.
– Jedan od ciljeva je i medijsko lobiranje da lučke kapetanije, marine i pristaništa prestanu da naplaćuju vez i plovidbene dozvole indexirane po dužnom metru plovila, već po konjskoj snazi motora. Apsurdno je da jedrilica, duga 20 metara, sa motorom od 150 konja, plaća veću cijenu od motorne jahte koja ima 15 metara i motorčinu od 3 000 konjskih snaga. Apsurdno je da eko taksa bude ista za jedrilice koje klize pored obale bez buke i talasa, i motornjake koji oru more, prave ogromne valove, i u zalivima trajno narušavaju obalu, floru i faunu, bukom uznemiravaju čitav živi svijet, uključujući i čovjeka – kaže ovaj ljuti protivnik glisera i gliseraša (koji bi obojao sve plutače u tamne boje kako bi se gliseraši zabijali u iste) jer su poznata nepogoda i višestruka napast za sav živi i neživi svijet tamo gdje se zateknu.
Bogat asortiman protupoklona za mecene

Bogat asortiman protupoklona za mecene

Rambo Amadeus traži i potporu za ovaj projekt, a svatko tko želi može donirati određenu količinu novca kako bi se efikasno i ostvario. Pojedinosti o tome se mogu pronaći na ovoj stranici, gdje se nalazi i spisak bogatih protupoklona donatorima, počev od majice i postera, pa do jedrenja na solarnom jedrenjaku, vip ulaznica za Rambove koncerte, preko dugih donjih gaća itd.
Rambo ima i vremensku projekciju obnove broda, koji bi u Full-Retro-Futur verziji trebala koštati ukupno oko 30 tisuća dolara, a svečano bi poptuno uglancan zajedrio u rujnu sljedeće 2017. godine. No, čiji će biti taj brod?

Buđenje ‘prototipa snova’

– Brod će na kraju ipak biti u mom vlasništvu, ali pristup na solarni jedrenjak biće otvoren za sve učesnike u ovom projektu, ekološka udruženja, autore eko emisija i eko projekata, sve radoznale moreplovce koji žele da primjene naš koncept na svojim plovilima. Dakle, to će biti ploveće učilo. Sailing edutainment ship. Kako bi ovaj brod zaplovio Jadranom, povećao ekološku svijest ljudi, preobraćivao bahate gliseraše i omogućio mi da uhvatim inspiraciju na valovima – potrebno mi je vaše učešće. Dakle, optimalno je da u finansiranju ovog projekta učestvuje puno zainteresovanih ljudi, koji će finansirati po malo, ali pomalo i biti dio projekta, što je i suština crowdfundinga – kaže on.
Na koncu, Rambo se kroz svoje kulturno-umjetničko djelovanje u posljednjih nekoliko desetljeća već dokazao kao socijalno osjetljiv i društveno angažiran umjetnik koji zna i osjeća probleme stanovništva država na području Balkana. Stoga ima razumijevanja za one koji baš i nemaju novaca a rado bi pomogli obnovu broda.
– Naravno, nikako ne želim da prisiljavam ljude koji su u egzistencijalnim problemima da se izlažu bespotrebnim troškovima, svakako da imaju prečih stvari u životu nego što je ovaj projekt. Šta bih vam više reko, nego hvala što učestvujete u ostvarenju jednog sna koji je čini mi se, jednako lijep, koliko i koristan za blagotvoran uticaj na društvo i okolinu – zaključuje Rambo Amadeus sa posadom.
Pridružujemo se potpori buđenju Rambova ‘prototipa snova’.
Ovako će to izgledati u rujnu 2017. godine

Ovako će to izgledati u rujnu 2017. godine

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI