Neovisni novinarski portal
27.10.2020.
SCENA
Sve zbog jednog albuma: Svijet opet trese GN’R groznica

Sve zbog jednog albuma:
Svijet opet trese GN’R groznica

Euforija je i službeno počela: Guns N’Roses se definitivno vraćaju u izvornoj postavi na Coachella festival.

gnr2

Jučer i službeno potvrđena vijest o dva nastupa originalne postave grupe Guns N’Roses (16. i 23. travnja 2016. na Coachella festivalu u Kaliforniji), automatski je postala glazbena priča godine te je, povirite li Facebook profile članova benda, izazvala enormnu količinu euforije. Pomirenje glasa i gitare benda, Axla Rosea i Slasha, jakih autorskih osobenjaka čiji je odnos „štekao“ od prvog dana, nije bilo nimalo očekivano. Stoga i motivi ovog nenadanog reuniona nisu baš najjasniji, no fanovi se time ne zamaraju. Njihova lojanost uglavnom je temeljena na „Appetite for Destruction“, prvom albumu GN’R-a, glavnom razlogu zbog kojega su Gunsi početkom devedesetih bili najveći rock bend na svijetu.
Nije se jednom dogodilo da se petorica nadarenih glazbenika nađe u istoj prostoriji i dožive „prosvjetljenje“. Nije rijetkost ni da albumi prvijenci dožive globalni uspjeh zahvaljujući producentskom osjećaju za mjeru i nekoliko pamtljivih melodija. Događalo se, i događa se, da bendovi sagore nakon što, preko noći, izlazeći iz garaže otvore vrata stadiona. Pamtimo i da se masa takvih nadarenih glazbenika, nenadanih milijunaša, učas razmazilo i probahatilo, prosuvši nepovratno i reputaciju i talent.
Guns N’Roses su, po izlasku debitantske ploče „Appetite for Destruction“, doživjeli sve to, ali na stotu potenciju. „Appetite“ je objavljen 21. srpnja 1987., album koji je svojim autorima podario raj i pakao. Učinio ih je najvećim od najvećih. Nisu ga preživjeli.
Guns N' Roses

Orininalni Guns N’ Roses: Duff McKagan, Slash, Axl Rose, Steven Adler i Izzy Stradlin

„Appetite for Destruction“ najprodavaniji je debi u povijesti. Trideset milijuna primjeraka. Od holivudske scene s kraja osamdesetih, na kojoj su vladali grozomorni hair-metal šminkeri, a napose od petorice natapiranih, zbrda-zdola nabacanih GN’R-ovaca, takav materijal ne bi predvidio ni Nostradamus.
Axla Rosea bilo je lako mrziti, tada kao i danas. Ali prgavi hvalisavac se u tom trenutku, glasom i stihovima, idealno uklopio u sve melodije koje je na albumu uglavnom osmišljavao Izzy Stradlin, nevidljivi peti ortak, tiha pokretačka snaga benda, onaj kojeg su godinama kasnije – kad je već otišao – otriježnjeni fanovi prozvali istinskim badass motherfuckerom Gunsa. Na takve temelje, dokazivanja željnom Slashu i njegovom bogomdanom talentu nije bilo teško prilijepiti pokoji ubijajući riff i do u detalje razrađen solo. Tako je nekako nastao „Appetite for Destruction“, neprikosnoveno remek-djelo, zadnji veliki rock album osamdesetih, koji je – ako ćemo vjerovati njegovim autorima – napisan u nekoliko dana. Gotovo pa usputno, u kombiju tijekom klupske turneje po Hollywoodu i pokrajnjim ulicama.
Dvadeset i devet godina kasnije „Welcome to the Jungle“, s pripadajućim uvodnim vriskom, nije dobila ni jednu jedinu sijedu. Ni ostatak albuma nije ostao ništa manje mlađanah. U svom ranom zamahu, Gunsi su uspjeli u naslijeđe ostaviti uzbudljivu, žustru i vječno mladu ploču. Unatoč medijskom teroru koji je trajao skoro pa do kraja prošlog stoljeća, današnje preslušavanje „Appetitea“ ne ostavlja dojam istrošenosti i miris nostalgije; dvanaest pjesama bez vidljive mane još uvijek se može odvoziti od prvog do zadnjeg akorda s nesmanjenom dozom oduševljenja. Mrzitelji će, dakako, i dalje mrziti, no racionalnih razloga za to nemaju. „Appetite“ je jednostavno produkt studijskog prosvjetljenja, jednokratne koncentracije nevjerojatne kreativne energije i benda s čvrstim uvjerenjem da je najbolji na svijetu. Protiv toga se ne može.

„Appetite for Destruction“ bio je vrhunac i labuđi pjev holivudske glam rock scene, predvođene bizarnim Motley Crueom, koji su godinama terorizirali napaćeni narod. Enormni uspjeh albuma rezultirao je kratkotrajnom ekspanzijom GN’R klonova nevrijednih spomena, a pred Gunse je stavio nepremostivi pritisak – drugi album. Megalomanski „Use Your Illusion“, kojega se čekalo preduge četiri godine, mogao je biti odličan da je bio sačinjen od desetak probranih pjesama. No razuma više nije bilo – snimanje čak 30 stvari na „dvostrukoj duploj“ ploči psihički je dotuklo ionako nestabilne Gunse. Prvo je otišao Izzy, a potom i svi ostali. Uz obavezan i glasan „fuck off!“. Axl je to, doduše, napravio sa stilom – bacio je na Duffa McKagana televizor.
Kako bilo, ostaje „Appetite“ kao krucijalan dokaz da je – kad su braća na trenutak složna – moguće snimiti moćno, bezvremensko i epohalno rock djelo. A prvijenac Gunsa je, po mnogočemu, bio i revolucionaran. Nirvanin „Nevermind“ ga je, doduše, koju godinu kasnije pokosio, no „Appetite“ je preživio, za razliku od grupe čiji su se originalni članovi do jučer gledali preko nišana.
Udarna igla originalnih Gunsa, Slash i Axl Rose, podijelit će pozornicu na Coachella festivalu prvi put nakon 23 godine, koliko je prošlo od zadnjeg koncerta u Buenos Airesu. U postavi će biti i basist Duff McKagan, a za ostale se ne zna. Čini se da izvorni ritam gitarist Izzy Stradlin nije u igri, a nije sigurno ni hoće li Matt Sorum sjesti za bubnjeve (originalni bubnjar Steven Adler zbog zdravstvenih razloga, čini se, nije ni uključen u pregovore). Informacije o turneji, koja bi trebala krenuti iz Las Vegasa 6. svibnja, još uvijek su na razini glasina. Kako bilo, svijet trese GN’R groznica, ponovno nakon četvrt stoljeća.

 

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI